HEAL- Hälsa, Engagemang och Aktivitet genom hela Livet (Arbetsterapi)
Forskningen inom HEAL fokuserar på arbetsterapi, hälsofrämjande, prevention och rehabilitering för att möjliggöra aktivitet, delaktighet och hälsa i vardagen i människors olika livsstadier. Forskningsprojekten omfattar områden som delaktighet för barn och unga, hälsofrämjande faktorer och ett hållbart arbetsliv samt rehabilitering för äldre som bor kvar hemma. Med forskningen vill vi förbättra metoder som möjliggör att barn, unga och vuxna kan delta i skola/studier, arbetsliv och fritid på det sätt de vill och behöver samt metoder som stödjer delaktighet för äldre som bor kvar hemma.
Inom barn och unga utvärderas tidiga främjande och förebyggande insatser i skolan utifrån arbetssättet Partnering for Change (P4C) på klass- och gruppnivå för att öka barns delaktighet i skolan och förebygga risk för utanförskap och psykisk ohälsa. Ett annat projekt handlar om samverkan mellan vård och skola för ökad delaktighet i skolan för barn med långvarig smärta. Inom arbetsliv bedrivs bland annat forskning som fokuserar på inträde på arbetsmarknaden för olika grupper för ett hållbart och varaktigt arbetsliv. Vidare bedrivs projekt med fokus på arbetsgivarinvolvering vid återgång till arbete. Inom äldre bedrivs forskning om det nya rehabiliterande förhållningssättet reablement för äldre personer som får hemtjänst och rehabiliteringsinsatser i hemmet. Reablement syftar till att personalen stödjer och samarbetar med äldre personer att stärka deras förmågor och öka deras självständighet i önskade vardagliga aktiviteter i hemmet eller närmiljön.
I forskargruppen bedrivs kvantitativa och kvalitativa studier, studier med samskapande av interventioner och kliniska interventionsstudier. Både nationell och internationell forskningssamverkan pågår.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention, s. 37-53, 2024
The psychosocial impact of eye-gaze assistive technology on everyday life of children and adults
Ingår i Annals of Medicine, 2024
Ingår i Disability and Rehabilitation, 2023
- DOI för Implementation of information and communication technology to facilitate participation in high school occupations for students with neurodevelopmental disorders
- Ladda ner fulltext (pdf) av Implementation of information and communication technology to facilitate participation in high school occupations for students with neurodevelopmental disorders
Ingår i BMC Public Health, 2023
- DOI för Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments
- Ladda ner fulltext (pdf) av Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments
Psychometric evaluation of the Finnish version of the Worker Role interview (WRI-FI)
Ingår i Scandinavian Journal of Occupational Therapy, s. 1303-1310, 2023
Ingår i Developmental Neurorehabilitation, s. 511-524, 2021
- DOI för The Impact of Eye-gaze Controlled Computer on Communication and Functional Independence in Children and Young People with Complex Needs: - A Multicenter Intervention Study
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Impact of Eye-gaze Controlled Computer on Communication and Functional Independence in Children and Young People with Complex Needs: - A Multicenter Intervention Study
Usability of Eye-Gaze Controlled Computers in Sweden: A Total Population Survey.
Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020
Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019
Gaze-Based Assistive Technology for a Toddler with Tetraplegia and Without Speech.
Ingår i Studies in Health Technology and Informatics, s. 1109-1112, 2017