HEAL- Hälsa, Engagemang och Aktivitet genom hela Livet (Arbetsterapi)
%20bilder%20heal.png)
Forskningen inom HEAL fokuserar på arbetsterapi, hälsofrämjande, prevention och rehabilitering för att möjliggöra aktivitet, delaktighet och hälsa i vardagen i människors olika livsstadier. Forskningsprojekten omfattar områden som delaktighet för barn och unga, hälsofrämjande faktorer och ett hållbart arbetsliv samt rehabilitering för äldre som bor kvar hemma. Med forskningen vill vi förbättra metoder som möjliggör att barn, unga och vuxna kan delta i skola/studier, arbetsliv och fritid på det sätt de vill och behöver samt metoder som stödjer delaktighet för äldre som bor kvar hemma.
Inom barn och unga utvärderas tidiga främjande och förebyggande insatser i skolan utifrån arbetssättet Partnering for Change (P4C) på klass- och gruppnivå för att öka barns delaktighet i skolan och förebygga risk för utanförskap och psykisk ohälsa. Ett annat projekt handlar om samverkan mellan vård och skola för ökad delaktighet i skolan för barn med långvarig smärta. Inom arbetsliv bedrivs bland annat forskning som fokuserar på inträde på arbetsmarknaden för olika grupper för ett hållbart och varaktigt arbetsliv. Vidare bedrivs projekt med fokus på arbetsgivarinvolvering vid återgång till arbete. Inom äldre bedrivs forskning om det nya rehabiliterande förhållningssättet reablement för äldre personer som får hemtjänst och rehabiliteringsinsatser i hemmet. Reablement syftar till att personalen stödjer och samarbetar med äldre personer att stärka deras förmågor och öka deras självständighet i önskade vardagliga aktiviteter i hemmet eller närmiljön.
I forskargruppen bedrivs kvantitativa och kvalitativa studier, studier med samskapande av interventioner och kliniska interventionsstudier. Både nationell och internationell forskningssamverkan pågår.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 161-175, 2025
- DOI för Feasibility of Partnering for Change (P4C) to create inclusive learning environments in Swedish compulsory schools
- Ladda ner fulltext (pdf) av Feasibility of Partnering for Change (P4C) to create inclusive learning environments in Swedish compulsory schools
Ingår i Disability and Rehabilitation, 2025
- DOI för Long-term outcome and rehabilitation needs after acquired brain injury in children and adolescents: an evaluation in a Swedish cohort
- Ladda ner fulltext (pdf) av Long-term outcome and rehabilitation needs after acquired brain injury in children and adolescents: an evaluation in a Swedish cohort
Ingår i Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention, s. 37-53, 2024
- DOI för Experiences of Dutch and Swedish Occupational Therapists and Teachers of Their Context-Based Collaboration in Elementary Education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Experiences of Dutch and Swedish Occupational Therapists and Teachers of Their Context-Based Collaboration in Elementary Education
Ingår i Journal of Intellectual Disabilities, 2024
- DOI för Experiences of participation in people with intellectual disability, in relation to service support received, and views from professionals in the field of disability
- Ladda ner fulltext (pdf) av Experiences of participation in people with intellectual disability, in relation to service support received, and views from professionals in the field of disability
The psychosocial impact of eye-gaze assistive technology on everyday life of children and adults
Ingår i Annals of Medicine, 2024
- DOI för The psychosocial impact of eye-gaze assistive technology on everyday life of children and adults
- Ladda ner fulltext (pdf) av The psychosocial impact of eye-gaze assistive technology on everyday life of children and adults
Ingår i Disability and Rehabilitation, 2023
- DOI för Implementation of information and communication technology to facilitate participation in high school occupations for students with neurodevelopmental disorders
- Ladda ner fulltext (pdf) av Implementation of information and communication technology to facilitate participation in high school occupations for students with neurodevelopmental disorders
Ingår i BMC Public Health, 2023
- DOI för Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments
- Ladda ner fulltext (pdf) av Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments
Psychometric evaluation of the Finnish version of the Worker Role interview (WRI-FI)
Ingår i Scandinavian Journal of Occupational Therapy, s. 1303-1310, 2023
- DOI för Psychometric evaluation of the Finnish version of the Worker Role interview (WRI-FI)
- Ladda ner fulltext (pdf) av Psychometric evaluation of the Finnish version of the Worker Role interview (WRI-FI)
Ingår i Developmental Neurorehabilitation, s. 511-524, 2021
- DOI för The Impact of Eye-gaze Controlled Computer on Communication and Functional Independence in Children and Young People with Complex Needs: - A Multicenter Intervention Study
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Impact of Eye-gaze Controlled Computer on Communication and Functional Independence in Children and Young People with Complex Needs: - A Multicenter Intervention Study
Usability of Eye-Gaze Controlled Computers in Sweden: A Total Population Survey.
Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020
- DOI för Usability of Eye-Gaze Controlled Computers in Sweden: A Total Population Survey.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Usability of Eye-Gaze Controlled Computers in Sweden: A Total Population Survey.
Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019
- DOI för Hope and Technology: Other-Oriented Hope Related to Eye Gaze Technology for Children with Severe Disabilities.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Hope and Technology: Other-Oriented Hope Related to Eye Gaze Technology for Children with Severe Disabilities.
Gaze-Based Assistive Technology for a Toddler with Tetraplegia and Without Speech.
Ingår i Studies in Health Technology and Informatics, s. 1109-1112, 2017