Ny personburen mätmetod för undersökning, riskbedömning och utvärdering av stillasittande och helkroppsvibrationer vid arbete i vibrerande fordon
Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) lider en betydande andel av maskinförare och entreprenadmaskinförare av arbetsrelaterade vibrationsskador och lastbils- och bussförare i mindre utsträckning. Många inom dessa yrken sitter stilla under långa perioder och löper därför hög risk för långvarig sjukfrånvaro. Ett pågående projekt strävar efter att utveckla en metod för att mäta exponeringstiden för helkroppsvibrationer under sittande arbete, med syftet att bedöma och minska riskerna för sådana skador. Genom att använda små och kostnadseffektiva mätare på lårets framsida ska metoden kunna integreras med kartläggning av stillasittande arbete och befintliga data för att studera hälsoeffekterna. Projektet utforskar två metoder för att utveckla en algoritm för att identifiera exponeringstider för helkroppsvibrationer, och för att testa dessa behövs valideringsdata från individer som bär låraccelerometrar och arbetar i vibrerande fordon. Genom att samla in data från olika fordonstyper och arbetsförhållanden siktar projektet på att bedöma överensstämmelsen med ISO-standarder och utföra statistiska analyser för att jämföra resultat med dessa standarder.
Grundinformation
- Finansiär: Forte,AFA
Projektbeskrivning
Utvecklingen av en mätmetod kan bidra till att bedöma och minska riskerna med stillasittande och helkroppsvibrationer i dessa branscher. Den nya metoden skulle göra det möjligt att integrera helkroppsvibrationsmätningar med kartläggning av stillasittande arbete och utnyttja befintliga datamaterial för att studera hälsoeffekterna.
Projektet syftar till att vidareutveckla en befintlig metod (ActiPASS) för att även kunna mäta exponeringstiden för helkroppsvibrationer under sittande arbete med små, billiga mätare på lårets framsida. Det ska också undersöka sambandet mellan vibrationer på låret och förarsätet enligt ISO-standard SS-ISO 2631. Målet är att metoden ska kunna användas för att bedöma risker och effekter av insatser mot stillasittande och helkroppsvibrationer i arbetslivet samt i stora arbetsmiljöundersökningar och epidemiologiska studier.
Två metoder kommer att utforskas för att utveckla en algoritm som kan identifiera exponeringstider för helkroppsvibrationer: 1) baserat på specifika rörelsemönster och 2) genom maskininlärning. För att testa dessa behöver vi valideringsdata från individer som bär låraccelerometrar och vars arbetsperioder i vibrerande fordon är noggrant dokumenterade. Dessa perioder kommer att övervakas antingen med hjälp av kameror i fordonen, personburen videouppspelning, observationer, loggböcker eller fordonens loggar. Det eftersträvas att samla in ett brett spektrum av mätdata från olika fordonstyper och arbetsförhållanden, såsom gaffeltruckar, hjullastare, lastbilar, skogsmaskiner och bussar i olika trafikmiljöer. För att bedöma överensstämmelsen med ISO-standarder kommer vi även utföra mätningar enligt SS-ISO 2631 och statistiska analyser för att jämföra vibrationer från låraccelerometrar med standarderna, inklusive A(8)-värden och VDV-värden.