Studie om magnetism som behandling av depression hos tonåringar i media
SVT har gjort en mini-dokumentär om forskningsprojeket DONT-B-SAD. Forskningsprojektet ska undersöka om en mer intensiv variant av magnetstimulering av hjärnan kan vara verksam mot svårbehandlad tonårsdepression.

Robert Bodén följer en vuxen person som får magnetstimulering. Spolen som avger magnetpulserna hålls mot hjärnans pannlob. Foto: Mikael Wallerstedt.
Magnetstimulering av hjärnan har visat god effekt vid depression hos vuxna. På ungdomar har det däremot hittills inte fungerat. Ett nytt forskningsprojekt som kallas DONT-B-SAD ska nu undersöka om en mer intensiv variant kan vara verksam mot svårbehandlad tonårsdepression. Projektet leds av professor Robert Bodén och är ett samarbete mellan Uppsala universitet/Akademiska sjukhuset, Karolinska Institutet och Stockholms läns sjukvårdsområde.
SVT har gjort en mini-dokumentär om magnetstimulering och den kommande studien på tonårsdepression, DONT-B-SAD.
Robert Bodén gästade även nyhetsprogrammet Aktuellt och berättade om studien.
Intensiv magnetstimulering mot tonårsdepression (DONT-B-SAD)
Projektet löper på i fyra år och 80 patienterna kommer att inkluderas löpande. De lottas till att antingen få theta- burstsimulering (acTBS) eller en skenbehandling. Vilken behandling de får är hemligt för dem.
En månad efter avslutad behandling görs en uppföljning på deltagarna.
Vetenskapsrådet har beviljat 5,4 miljoner kronor i anslag till projektet som leds av Robert Bodén, professor i psykiatri vid Institutionen för medicinska vetenskaper och överläkare vid Akademiska sjukhuset.