"Ger en verktyg för att analysera samhällsfrågor"

August läste masterprogrammet i nationalekonomi och arbetar idag som hälsoekonomisk analytiker på Macanda. Han säger att hans utbildning är grundstenen i hans dagliga arbete och genomsyrar det mesta i hans arbetsliv.

Vad jobbar du med?

Jag jobbar som hälsoekonomisk analytiker på Macanda, en konsult-startup som hjälper läkemedelsbolag och medicintekniska bolag med olika typer av analytiska och strategiska frågor relaterade till steget efter att deras produkt har visat sig vara kliniskt effektiv och säker att använda och därmed fått regulatoriskt godkännande att säljas. Vi beräknar exempelvis produktens kostnadseffektivitet i syfte att utgöra underlag för beslut om den ska subventioneras och användas i de nordiska länderna.

Vad gör du på jobbet?

Min dag kan se ut på en rad olika sätt, men en stor del av vår verksamhet kan sammanfattas i tre steg: 1) Utvärdera våra kunders produkter i förhållande till befintliga behandlingar med avseende på effekt såväl som kostnad. 2) Kartlägga för våra kunder vad som krävs för att deras produkter ska bli subventionerade, samt presentera förslag på lösningar av olika analytiska och strategiska frågor. 3) Sammanställa materialet i ett dokument som skickas till de beslutsfattare som avgör om behandlingen ska subventioneras och användas i de respektive nordiska länderna.

Hur hamnade du där du är idag?

Under mina studier i nationalekonomi insåg jag att hälsoekonomi är den inriktning jag tycker är mest spännande, vilket ledde till att jag valde att läsa ett flertal kurser på området. Sedan, som masteruppsatsarbete tog jag fram en enkätmetod åt TLV, en myndighet som tar beslut om subventionering av läkemedel i Sverige. Med hjälp av min metod kan man mäta individers värderingar gällande avvägningen mellan patienters sjukdomssvårighetsgrad och behandlingars kostnadseffektivt vid prioriteringsbeslut i hälso- och sjukvården.

Efter examen frågade Erik Grönqvist, hälsoekonom på institutionen, som då stod i startgroparna att grunda en hälsoekonomisk forskningsgrupp, ifall jag ville implementera min metod i en nationell studie. Jag valde att ta mig an projektet och när det började gå mot sitt slut var jag övertygad om att jag ville fortsätta arbeta med att möjliggöra för patienter att få ta del av nya kostnadseffektiva behandlingar.

Hur har din utbildning i nationalekonomi hjälpt dig?

Nationalekonomi och ekonometri har stärkt min logiska intuition och hjälpt mig att ta mig an och modellera olika typer av frågor och samband på ett systematiskt sätt. Dessutom har mina studier i spelteori hjälpt mig att förstå hur aktörer agerar och interagerar strategiskt.

Har du använt dina kunskaper i nationalekonomi i ditt dagliga arbete?

Hälsoekonomisk metod, som baseras på nationalekonomi och ekonometri, är en grundsten i mitt arbete och genomsyrar det mesta jag gör på jobbet.

Varför ska man läsa nationalekonomi?

Det öppnar dörren till spännande roller inom väldigt många olika områden genom att ge en verktyg för att analysera samhällsfrågor på ett kvantitativt sätt.

Porträtt