Spelandets psykologi
Vad händer i våra hjärnor när vi spelar spel? Vad kan spel lära oss om hur vi tänker, lär oss, och förhåller oss till varandra?
Vid Spel- & samhällslabbet undersöker vi hur spel påverkar spelares psykologi, och hur spelares psykologi påverkar spelande. Eftersom hjärnan alltid är närvarande när vi spelar, ser vi psykologi som ett användbart sätt att titta på hur spelare spelar, och hur de interagerar med spel och varandra.
Vi kan lära oss mycket om hur spelande fungerar genom att studera spel från olika psykologiska perspektiv. Perspektiven kan vara hur vi tolkar vad något betyder, hur vi förstår och använder gränssnitt som skärmar och knappar, och hur vi förhåller oss till andra människor när vi spelar.
HUR VI UTFORSKAR SPELANDETS PSYKOLOGI
Forskningsmetoder
Vid Spel- & samhällslabbet är vi intresserade av olika aspekter av spelares psykologi. Aspekterna inkluderar sättet spel kan:
- Erbjuda spelare möjligheten att anta olika mentala tillstånd och skiften i medvetande;
- Motivera spelare att agera på specifika sätt;
- Ge möjligheter för spelare att skaffa ny kunskap och öva färdigheter;
- Hjälpa spelare förstå komplexa modeller, system, och sociala dynamiker;
- Uppmuntra spelare att aktivt delta i olika miljöer;
- Skapa platser där spelare kan experimentera med sina identitetsuttryck, sätt att interagera, och hur de hanterar sociala strukturer; och
- Inspirera spelare att uppleva en känsla av att höra hemma i en större subkulturell gemenskap.
Konceptuella ramverk
Spel- & samhällslabbet använder och är intresserade av olika konceptuella ramverk som relaterar till; teori kring, design av, och studier om spel som rör psykologi. Dessa inkluderar bland andra:
|
|
Forskningsprojekt
En dekonstruktion av expertis genom arkadspel
Existential Transformative Design Framework
Att förstå prosociala och antisociala beteenden hos spelare
Resultat
Kvalitetsgranskade artiklar
Juvrud, Joshua, Gabriel Ansgariusson, Patrik Selleby & Magnus Johansson. 2021.
"Game or watch: The effect of interactivity on arousal and engagement in video game media." I IEEE Transactions on Games.
Se publikationen
Rusch, Doris C., and Andrew M. Phelps. 2020. “Existential Transformational Game Design: Harnessing the ‘Psychomagic’ of Symbolic Enactment.” Frontiers in Psychology (November 4).
Se publikationen
Konferenspublikationer
Phelps, Andy, and Doris C. Rusch. 2020. “Navigating Existential, Transformative Game Design.” I Proceedings from DiGRA ’20 – Proceedings of the 2020 DiGRA International Conference: Play Everywhere: 1-4.
Se publikationen
Konferensbidrag
Rusch, Doris, and Andy Phelps. 2020. “Games of the Soul.” Presenterat vid FROG: Future and Reality of Gaming 2020, Vienna, Austria.
Se alla forskningsprojekt vid Spel- & Samhällslabbet