Maria Håkansson Ramberg

Kort presentation

Jag är i forskare i tyska med språkvetenskaplig inriktning. Min forskning omfattar teoretiska och didaktiska aspekter av validitet vid bedömning i språk och vilken roll pedagogisk bedömning har i språkklassrummet. Jag är även intresserad av frågor inom språkinlärning och språkundervisning, särskilt i en svensk skolkontext.

Medlem i forskningsnätverken Språk & Lärande samt STOLP, Uppsala universitet.

Nätverket Språk & Lärande

STOLP

Nyckelord

  • pedagogisk bedömning i språk
  • språkinlärning
  • språkundervisning
  • språkvetenskap (tyska)

Biografi

Jag har flerårig undervisningserfarenhet av läraryrket – från såväl ungdomsskolan som från universitetsnivå. Under senare år har jag regelbundet medverkat i olika fortbildningssammanhang rörande språkundervisning och bedömning, bl. a. som föreläsare för verksamma lärare samt som granskare och författare av material riktat till språklärare på uppdrag av Skolverket.

Forskning

Mina forskningsintressen rör framför allt skolforskning, särskilt inom fälten för språkdidaktik, språkinlärning och bedömning. Jag är fil. lic. i tyska med didaktisk inriktning från Linnéuniversitetet. I min licentiatuppsats från 2016 undersöker jag genom intervjuer med gymnasielärare och analyser av elevtexter bedömningen av skriftlig produktion från det nationella provmaterialet i tyska för gymnasiet.

Inom ramen för mitt avhandlingsarbete undersöker jag aspekter av validitet vid bedömning av gymnasieelevers skriftliga kompetens ur ett bedömningsteoretiskt perspektiv. Studien handlar om i vilken grad resultatet av en bedömning av elevtexter i en svensk skolkontext är valid och tillförlitlig, bl.a. i relation till en språknivå enligt Gemensam europeisk referensram för språk, GERS. En reviderad utgåva av avhandlingen finns Open Access vid Peter Lang Publishing Group.

Publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Artiklar

Böcker

Kapitel

Övrigt

Maria Håkansson Ramberg

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin