Maria Håkansson Ramberg
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 79 85
- E-post:
- maria.ramberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Forskare vid Institutionen för moderna språk; Tyska
- E-post:
- maria.ramberg@moderna.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3 L
- Postadress:
- Box 636
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Maria Håkansson Ramberg vid Institutionen för moderna språk; Tyska
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är i forskare i tyska med språkvetenskaplig inriktning. Min forskning omfattar teoretiska och didaktiska aspekter av validitet vid bedömning i språk och vilken roll pedagogisk bedömning har i språkklassrummet. Jag är även intresserad av frågor inom språkinlärning och språkundervisning, särskilt i en svensk skolkontext.
Medlem i forskningsnätverken Språk & Lärande samt STOLP, Uppsala universitet.
Nyckelord
- pedagogisk bedömning i språk
- språkinlärning
- språkundervisning
- språkvetenskap (tyska)
Biografi
Jag har flerårig undervisningserfarenhet av läraryrket – från såväl ungdomsskolan som från universitetsnivå. Under senare år har jag regelbundet medverkat i olika fortbildningssammanhang rörande språkundervisning och bedömning, bl. a. som föreläsare för verksamma lärare samt som granskare och författare av material riktat till språklärare på uppdrag av Skolverket.
Forskning
Mina forskningsintressen rör framför allt skolforskning, särskilt inom fälten för språkdidaktik, språkinlärning och bedömning. Jag är fil. lic. i tyska med didaktisk inriktning från Linnéuniversitetet. I min licentiatuppsats från 2016 undersöker jag genom intervjuer med gymnasielärare och analyser av elevtexter bedömningen av skriftlig produktion från det nationella provmaterialet i tyska för gymnasiet.
Inom ramen för mitt avhandlingsarbete undersöker jag aspekter av validitet vid bedömning av gymnasieelevers skriftliga kompetens ur ett bedömningsteoretiskt perspektiv. Studien handlar om i vilken grad resultatet av en bedömning av elevtexter i en svensk skolkontext är valid och tillförlitlig, bl.a. i relation till en språknivå enligt Gemensam europeisk referensram för språk, GERS. En reviderad utgåva av avhandlingen finns Open Access vid Peter Lang Publishing Group.
Publikationer
Senaste publikationer
- Der Einfluss von Aufgabentypen auf die Bewertung schriftlicher Kompetenz im DaF-Unterricht (2024)
- Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska (2023)
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2023)
- Oral skills and learner agency in the foreign language classroom (2023)
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2021)
Alla publikationer
Artiklar
Böcker
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2023)
- Validität und schriftliche Sprachkompetenz (2021)
- Was bewerten Lehrer? (2016)
Kapitel
- Der Einfluss von Aufgabentypen auf die Bewertung schriftlicher Kompetenz im DaF-Unterricht (2024)
- Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska (2023)
- "Det ska vara begripligt" – om lärares bedömning av godkänd språknivå i tyska (2021)