Nätverket Språk & Lärande

Språk och Lärande är ett växande forskningsområde och vid Språkvetenskapliga fakulteten finns mycket pågående forskning inom området.

Lärande sker i många olika sammanhang, såväl formellt i skola och på arbetet som i mer informella sammanhang. Sverige utvecklas också mot ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Förhållandet mellan språk och lärande kan därför studeras från ett flertal olika perspektiv. I Nätverket Språk och Lärande samlas verksamma forskare, lärare och doktorander med intresse för bland annat:

  1. Språkinlärning
  2. Flerspråkighet hos individen och i samhället
  3. Läs- och skrivutveckling
  4. Testning och bedömning
  5. Språkbruk i olika lärandekontexter

Nätverket träffas regelbundet för samverkan och planering av inåt- och utåtriktade aktiviteter. Bland annat anordnas lunchmöten en gång i månaden samt tematiska work-shoppar ett antal gånger per termin. I nätverket finns alla institutioner inom Språkvetenskapliga fakulteten represen-terade, men vi välkomnar även medlemmar från andra fakulteter, för att bidra med olika perspektiv om språk och lärande.

Exempel
från Anna Sahlées och Mikael Kalms forskning om lärares bedömning av
studentuppsatser från slutet av 1800-talet. Foto: Anna Sahlée.

Exempel från Anna Sahlées och Mikael Kalms forskning om lärares bedömning av studentuppsatser från slutet av 1800-talet. Foto: Anna Sahlée.

Kontakta nätverkets samordnare om du vill gå med i nätverket och stå med på e-postlistan för utskick.

Samordnare: Pascale Wehbe
Vetenskaplig ledare: Ute Bohnacker

För närmare information om forskning och forskningsprojekt inom Språk och Lärande, se nätverksmedlemmars katalogsidor samt publikationer i DiVA. Två projekt illustreras med bilderna här på sidan.

Lunchträffarna sker i Kajutan (i anslutning till Matikum) en gång i måna-den kl 12-13. Lunchträffar vårterminen 2025:

  • Måndagen den 20 januari
  • Fredagen den 21 februari
  • Tisdagen den 11 mars
  • Onsdagen den 9 april
  • Fredagen den 16 maj
  • Fredagen den 23 maj (på annan plats, i samband med workshopen om autentiskt inlärarspråk)
  • Torsdagen den 12 juni

Planerade evenemang 2025 inkluderar bland annat:

  • 24 januari. Internationell workshop om ordinlärning: Vocabulary development workshop in bilingual children II (med bl a Ida Rosqvist, Lunds universitet, Natalia Gagarina, Leibniz-ZAS Berlin, och Magda Łuniewska, Warszawas universitet).
  • 18–19 mars. Nätverksinternat.
  • 23 maj. Workshop om autentiskt material i språkundervisningen (med bl a Anita Thomas, Fribourgs universitet, och Angela Marx Åberg, Linné-universitetet).
  • 30 juni – 1 juli. MAIN Hub, Internationell workshop om Multilingual assessment Instrument for Narratives (MAIN).
  • Längre fram. Workshop om språkanvändning och språkbedömning i förskolan.

Evenemang genomförda under 2024:

  • 5 februari. Kommunikation och medieträning med universitetets pressavdelning.
  • 23 april. Bilingualism in Lithuania and in the Lithuanian diaspora. Seminarium med Inga Hilbig, Vilnius University.
  • 12 november. Family language policies of members of the Kurdish diaspora in Europe: a sociolinguistic and ethnographic study (Ile-de-France, Geneva and Stockholm). Seminarium med Berivan Biral, Rouen University.
  • 13 december. Projektpitchar och feedback på ansökningar.


Ett
barn berättar till MAIN-bilderna (Multilingual Assessment Instrument for
Narratives). Exempel från forskning om flerspråkiga barns berättandeförmåga
(BiLI-TAS-projektet, Ute Bohnacker). Foto: Linnéa Öberg.

Ett barn berättar till MAIN-bilderna (Multilingual Assessment Instrument for Narratives). Exempel från forskning om flerspråkiga barns berättandeförmåga (BiLI-TAS-projektet, Ute Bohnacker). Foto: Linnéa Öberg.

Kontakt

  • info@lingfil.uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin