Ute Bohnacker
Professor i lingvistik vid Institutionen för lingvistik och filologi
- Telefon:
- 018-471 70 08
- E-post:
- ute.bohnacker@lingfil.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H - Postadress:
- Box 635
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Ute Bohnacker vid Institutionen för lingvistik och filologi
- Akademiska meriter:
- PhD, docent i nordiska språk
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Ute Bohnacker is Professor of Linguistics at the Department of Linguistics & Philology and and also a Reader in Scandinavian Languages. Her research expertise is mainly in first and second language acquisition, bilingualism, narrative, grammar and discourse, with a special interest in the Germanic languages. Her recent work has expanded towards language assessment and impaired populations and examines typical and atypical multilingual child language development in a Swedish context.
Forskning
Som lingvist har språkutveckling, språkinlärning och flerspråkighet alltid varit centrala teman för mig. Här är jag både intresserad av teoribildning och av praktiska tillämpningar av forskningsresultat.
Efter morfosyntaktiska studier av isländskt och svenskt barnspråk började jag undersöka utvecklingen av ordföljd och diskurspragmatik i tal och skrift hos vuxna andraspråks- och tredjespråkinlärare. Här har mina resultat om systematisk inverkan av förstaspråk och andraspråk på ett tredje språk bidragit till förnyade diskussioner och teoribildning inom den internationella andraspråksforskningen.
Sedan 2010-talet har jag dessutom varit aktiv inom det europeiska nätverket COST Action IS0804 om flerspråkighet och språkstörning, ett tämligen eftersatt område i lingvistisk forskning och logopedi. Jag har varit med och drivit utvecklingen av ett nytt vetenskapligt förankrat bildbaserat bedömningsinstrument för muntligt berättandeförmåga (Multilingual Assessment Instrument for Narratives, MAIN), som nu används världen över för barn med olika språk och i diverse kulturella kontexter.
För närvarande leder jag ett omfattande tvärvetenskapligt projekt om flerspråkighet i en svensk kontext, BiLI-TAS (Vetenskapsrådet 2014-2019, Riksbankens jubileumsfond 2020 - ). I min forskargrupp kartlägger vi språkutvecklingen hos tvåspråkiga turkisk-, arabisk- och tysktalande förskolebarn och barn i lågstadieåldern, både i modersmålet och i majoritetsspråket svenska, så att typiska utvecklingssteg och varningstecken för avvikande utveckling (språkstörning) kan identifieras. De empiriska resultaten har direkt relevans för teoribildning inom språkinlärningsforskningen, språkstörning och logopedisk praxis.
Publikationer
Senaste publikationer
- Learning and unlearning Verb second word order (2024)
- (In)definites, pronouns and bare nouns (2024)
- Beyond Language Scores (2024)
- Sweden's multilingual language policy through the lens of Turkish-heritage family language practices and beliefs (2023)
- Turkish Mother Tongue Instruction in Sweden (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- (In)definites, pronouns and bare nouns (2024)
- Beyond Language Scores (2024)
- Sweden's multilingual language policy through the lens of Turkish-heritage family language practices and beliefs (2023)
- Turkish Mother Tongue Instruction in Sweden (2022)
- Turkish heritage families in Sweden (2022)
- Storytelling in bilingual Turkish-Swedish children (2022)
- Storytelling in bilingual children (2022)
- How do age, language, narrative task, and language proficiency and exposure affect narrative macrostructure in German-Swedish bilingual children aged 4 to 6? (2022)
- Character introductions in oral narratives of German-Swedish bilingual preschoolers (2022)
- It is not the ideology but the resources (2022)
- Non-Word Repetition and Vocabulary in Arabic-Swedish-Speaking 4–7-Year-Olds with and without Developmental Language Disorder (2022)
- On transfer and third language acquisition (2021)
- Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart (2021)
- Arabic-Swedish-Speaking Children Living in Sweden (2021)
- A new perspective on referentiality in elicited narratives (2021)
- Introduction to MAIN–Revised, how to use the instrument and adapt it to further languages (2020)
- Adapting MAIN to Arabic (2020)
- Vocabulary Development in closely-related languages (2020)
- MAIN: Revised Swedish version (2019)
- Background on MAIN–Revised, how to use it and adapt it to other languages (2019)
- MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives - Revised (2019)
- MAIN: Revised German version (2019)
- Macrostructural organization of adults' oral narrative texts (2019)
- Tell me a story in English or Swedish (2016)
- Turkish- and German-speaking bilingual 4-to-6-year-olds living in Sweden (2016)
- Fundament, formellt subjekt och frekvens (2014)
- Null subjects in Swabian (2013)
- Acquiring Persian Object Marking (2013)
- Information-structural constraints on word order in advanced L2 Swedish (2012)
- MAIN: Swedish version (Svenska) (2012)
- The clause-initial position in L2 Swedish declaratives (2010)
- Introduction (2010)
- Fundamentet i svenskan och tyskan - Syntax och informationsstruktur (2009)
- The clause-initial position in L2 German declaratives (2008)
- The clause-initial position in L2 German declaratives (2008)
- On the “vulnerability” of syntactic domains in Swedish and German (2007)
- On the “vulnerability” of syntactic domains in Swedish and German (2007)
- How to start a declarative V2 clause (2007)
- Placing verbs and particles in non-native German and Swedish (2006)
- When Swedes begin to learn German (2006)
- Book review: (In)vulnerable domains in multilingualism (2005)
Böcker
- Children's acquisition of referentiality in narratives (2022)
- It is not the ideology but the resources (2022)
- Developing Narrative Comprehension (2020)
- Nordic Journal of Linguistics Special issue on the Nordic languages and second language acquisition theory (2010)
Kapitel
- Learning and unlearning Verb second word order (2024)
- MAIN story comprehension (2021)
- Bilingual development of Turkish-speaking children in Sweden (2020)
- Cross-linguistic development of narrative comprehension from A to Z (2020)
- Subordination in children acquiring Turkish as a heritage language in Sweden (2020)
- Bilingual Turkish-Swedish children's understanding of MAIN picture sequences (2020)
- Inferential comprehension, age and language (2020)
- Assessment of narrative abilities in bilingual children (2015)
- Reflections on dummy 'do' in child language and syntactic theory (2013)
- Interaction of syntax and discourse pragmatics in closely related languages (2010)
- Article acquisition in English, German, Norwegian and Swedish (2009)
- Article acquisition in English, German, Norwegian and Swedish (2009)
- The role of input frequency in article acquisition in early child Swedish (2007)
- Nonnative acquisition of Verb Second: On the empirical underpinnings of universal L2 claims (2005)