Anne Reath Warren
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 63 62
- E-post:
- anne.reath.warren@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jäg är docent i didaktik med inriktning flerspråkighet och nyanländas lärandet. Sedan 2018 har jag arbetat på Fortbildningsavdelning för skolans internationalisering med kurser för modersmålslärare, studiehandledare, klass- och ämneslärare och skolledare om flerspråkighet i den svenska skolan. Mina forskningsintressen inkluderar utveckling av flerspråkiga litteraciteter och undervisning i språkligt heterogena grupper.
Media
Reath Warren, A. & Oxley, S. (2021). ”Oväntade positiva effekter på utveckling av modersmål i pandemin”. I Läraren. 21.02.21. https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/ovantade-positiva-effekter-pa-utveckling-av-modersmalet-i-pandemin
Hedman, C. et al. (2019). ”Felaktig grundsyn bakom SD:s språkpolitik”. I Svenska Dagbladet. 19.02.21. https://www.svd.se/felaktig-grundsyn-bakom-sds-sprakpolitik (Jag tog initiativet till artikeln och skrev under den).
Reath Warren, A. & Sharif, H. (2019). Modersmål eller svenska – eleverna vill ha både och. I Lärarnas Tidning. 19.02.21. https://lararnastidning.se/modersmal-eller-svenska-eleverna-vill-ha-bade-och/
Schalley, A., Duek, S., Hedman, C., Paulsrud, B., Reath Warren, A., & Ringblom, N. (2018). “Satsa på flerspråkighet och undervisning i modersmålet” i Lärarnas Tidning. 18.02.21 https://lararnastidning.se/satsa-pa-flersprakigheten-och-modersmalsundervisningen/
Torpsen, A-C., Reath Warren, A., Straszer, B., Lindahl, C., Siekkinen, F., Svensson,G., Rosén,J., Allard, K. & Wedin, Å. (2016). “Transspråkande- en holistisk syn på språk, språkanvändning och språkdidaktik” i Lisetten 2-2016. https://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.301538.1476112549!/menu/standard/file/Transsprakande_Lisetten2_16.pdf
Lärlabbet
Jag var inbjuden som ämnesexpert år 2017 för att delta i ett avsnitt i serien om Nyanländas lärande ”Att utveckla kunskaperna”. (14:06 – och framåt i klipp)
Publikationer
Senaste publikationer
- Identitetsutveckling i modersmålsundervisningen (2024)
- Collaboration across scales in education for mother tongue teachers (2023)
- Mother tongue education in four Nordic countries (2023)
- A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education (2023)
- Heteroglossia in mother tongue instruction in Sweden and the development of plurilingual literacies (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Mother tongue education in four Nordic countries (2023)
- A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education (2023)
- Heteroglossia in mother tongue instruction in Sweden and the development of plurilingual literacies (2021)
- Monoglossic echoes in multilingual spaces: language narratives from a Vietnamese community language school in Australia (2018)
- Multilingual study guidance in the Swedish compulsory school and the development of multilingual literacies (2016)
- Mother tongue tuition in Sweden - Curriculum analysis and classroom experience (2013)
Böcker
Kapitel
- Semiotic Assemblages in Study Guidance in the Mother Tongue (2021)
- Modersmålselevers syn på språk och modersmålsämnet (2020)
- Constructions of Kurdish in mother tongue instruction in Sweden (2019)