Anne Palmér
Universitetslektor i nordiska språk, docent vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 63 09
- Mobiltelefon:
- 070-425 09 69
- E-post:
- anne.palmer@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA - Tillgänglig:
- Mottagningstid: onsdag 10.30-11.30
Ladda ned kontaktuppgifter för Anne Palmér vid Institutionen för nordiska språk
- Akademiska meriter:
- fil dr, docent
Kort presentation
Jag är docent i svenska och universitetslektor vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. I min undervisning arbetar jag särskilt med ämneslärarutbildningen i både svenska och svenska som andraspråk. På forskningssidan håller jag nu på med ett par projekt för att skapa kurslitteratur för ämneslärarutbildningen.
Nyckelord
- muntlighet
- elevtext
- bedömning
Biografi
Pågående forskning
Skrivutveckling i årskurs 3. Tillsammans med Josefine Lindgren och Saga Bendegard undersöks ett omfattande material av berättande och beskrivande elevtexter från nationella prov. Studiens fokus är nu syntaktisk skrivutveckling utifrån genre och skolämne (svenska och svenska som andraspråk).
Skrivutveckling i årskurs 6. Tillsammans med Siri Hussenius studeras skrivutveckling utifrån ett material från nationella prov. Kvantitativa, automatiska analyser analyseras statistiskt och kompletteras av kvalitativa analyser, exempelvis av frekventa ord och av verbala och nominala drag.
Källanvändning i integrerade elevtexter från gymnasieskolan. I detta projekt studeras källanvändning utifrån ordförråd i källtexter och elevtexter.
I ett samarbete med datorlingvister arbetar jag också med att utveckla ett analysverktyg för automatisk annotering och analys av elevtexter.
Nätverk
Jag är ansluten till forskningsnätverket Svenska med didaktisk inriktning, SmDi och till Nordiskt modersmålsdidaktiskt nätverk, NNMF.
Bedömning av elevtext enligt lgr11 och lgy11 (Natur & kultur 2015)
Bedömning av elevtext presenterar en modell för hur elevers skrivna texter kan analyseras och bedömas. Ett stort antal elevtexter från grundskolans årskurs sex till gymnasiets kurs 3 analyseras i boken. Bedömningen utgår från aktuella läroplaner och betygsskala. Förutom att visa hur elevtexterna kan analyseras visar boken på spännvidden i skrivkompetens inom en årskurs och på skrivutvecklingen genom grundskolan och gymnasiet. Viktiga begrepp inom bedömningsforskningen diskuteras och goda råd ges inför skrivundervisning och bedömning. Målgrupp är blivande och verksamma svensklärare. Boken är författad tillsammans med Eva Östlund-Stjärnegårdh, och bedömningsmodellen är densamma som i vår tidigare bok Bedömning av elevtext. En modell för analys (Natur & kultur 2005).
Muntligt i klassrummet (Studentlitteratur, 2010)
Muntligt i klassrummet vänder sig till blivande och verksamma svensklärare. Den handlar om elevers muntliga språkutvecklingen och lärare kan stödja denna genom undervisningens samtal och tal. Boken innehåller också en modell för hur en förberedd presentation kan bedömas. En cd med autentiska muntliga anföranden från elever på gymnasiet och komvux ingår. Boken bygger på min avhandling.
Kort om avhandlingen
Vilka möjligheter får gymnasieelever att utvecklas i undervisningen genom resonemang och förberett tal? Hur ser den muntliga kommunikationen ut på gymnasieprogram med olika inriktning? Vad betyder ämnesinnehåll, lärarens kunskapssyn och organisation av undervisningen för elevers muntliga språkutveckling? I avhandlingen Samspel och solostämmor studeras den muntliga kommunikationen i två klasser, en på Omvårdnadsprogrammet och en på Fordons- och Hantverksprogrammen. Undersökningsmetoden är etnografisk och samtalsanalytisk. Lärares och elevers muntliga kommunikation i framför allt svenska men också i yrkesförberedande karaktärsämnen undersöks. Studien belyser såväl smågruppssamtal som lärarledda samtal och individuella framträdanden, bland annat i det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk. Det visar sig att undervisningen i olika klasser och ämnen är långt ifrån likvärdig i fråga om de förutsättningar som ges för elevernas muntliga språkutveckling.
Undervisning
Jag håller regelbundet föreläsningar för blivande svensklärare. Ett specialområde är muntlig kommunikation i klassrummet, om elevers muntliga språkutveckling och hur undervisningen kan stödja elevernas utveckling till goda samtalare och talare. Utgångspunkt är min avhandling och boken Muntligt i klassrummet (Studentlitteratur 2010). Ett annat specialområde är elevers skrivande och bedömning av elevtext, där jag använder mig av boken Bedömning av elevtext enligt lgr11 och lgy11 (tillsammans med Eva Östlund-Stjärnegårdh, 2015). I kursen Texter i skolan (del av Svenska 4) arbetar studenterna med analys av muntliga anföranden och elevtexter på ett fördjupat sätt.
Fortbildning
Jag deltar ibland i lärarfortbildning, till exempel inom följande områden
- muntlig kommunikation i klassrummet
- nationella prov och bedömning av elevtext
- språkutvecklande undervisning i alla ämnen
Publikationer
Senaste publikationer
Bedömning av elevtext: i årskurs 9 och gymnasiet
Natur och kultur, 2025
Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar: effekter av modalitet, genre och fundamentslängd
Ingår i Svenskans beskrivning 38, s. 48-65, 2024
Bedömning av självständigt språk i källbaserat skrivande
Ingår i Svenskans beskrivning, s. 128-145, 2023
Skriva verbalt eller nominalt?: Ett lexikogrammatiskt perspektiv på skrivutveckling i årskurs 6
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 183-204, 2023
2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter -: framtida verktyg för rättvis bedömning?
Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, s. 1-23, 2018
När eleven får ordet: Det förberedda talandet, lyssnandet och klassrumsdialogen.
Ingår i Svenskläraren, s. 9-10, 2004
Ingår i Svenskläraren, s. 46, 2000
Talträning i skolan : systemstisk eller sporadisk?
Ingår i Svenskläraren, s. 24-25, 1999
Lärarsynpunkter på "Utveckling"
Ingår i Svenskläraren, s. 32-33, 1999
Myter - synpunkter från lärarenkäten ht -97
Ingår i Svenskläraren, s. 32-33, 1998
Muntligt och skriftligt i det nationella provet
Ingår i Svenskläraren, s. 14-17, 1997
Böcker
Bedömning av elevtext: i årskurs 9 och gymnasiet
Natur och kultur, 2025
Bedömning av elevtext - enligt lgr11 och lgy11
Natur och kultur, 2015
Muntligt i klassrummet: Om tal, samtal och bedömning
Studentlitteratur, 2010
Bedömning av elevtext: en modell för analys : svenskämnet år 8,9 och gymnasiet
Natur & kultur, 2005
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Språk i praktiken: i en föränderlig värld, s. 39-59, ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2023
Hållbar utveckling och användning av nationella prov
Ingår i Hållbar bedömning, Natur och kultur, 2021
Deltagande observation och inspelning i skolmiljö
Ingår i Sociolingvistik i praktiken, s. 93-108, Studentlitteratur AB, 2015
Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk
Ingår i Svenskämnet i förändring?, Natur och kultur, 2011
Makt och motstånd: Gymnasieelever i könsmässig minoritet
Ingår i Perspektiv på praktik, s. 84-94, Natur & kultur, 2007
Vem behöver muntlig kompetens?
Ingår i Perspektiv på didaktik, s. 177, Svensklärarföreningen, 2005
Kan man lära en 75-åring laga mat?: Analys av ett helklassamtal ur ett demokratiperspektiv
Ingår i Andra nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 199-214, Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, 2004
Röster för etern?: Gymnasieelever gör egna radioprogram
Ingår i Språk på väg, s. 129-143, Hallgren & Fallgren, 2002
Tal och tanke. Metareflektion som metod i talundervisning
Ingår i Svenska på prov, s. 113-120, Uppsala Universitet, 1999
Konferensbidrag
Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar: effekter av modalitet, genre och fundamentslängd
Ingår i Svenskans beskrivning 38, s. 48-65, 2024
Bedömning av självständigt språk i källbaserat skrivande
Ingår i Svenskans beskrivning, s. 128-145, 2023
Skriva verbalt eller nominalt?: Ett lexikogrammatiskt perspektiv på skrivutveckling i årskurs 6
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 183-204, 2023
Ingår i Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning., 2020
2019
Automatisk analys –: ett stöd för rättvis bedömning av elevtexter?
2018
Slimmade skrivinstruktioner i nationella prov?
2018
2018
SWEGRAM: A Web-Based Tool for Automatic Annotation and Analysis of Swedish Texts
Ingår i Proceedings of the 21st Nordic Conference on Computational Linguistics, Nodalida 2017., s. 132-141, 2017
Annotating Errors in Student Texts: First Experiences and Experiments
Ingår i Proceedings of Joint 6th NLP4CALL and 2nd NLP4LA Nodalida workshop, s. 47-60, 2017
Ingår i Rapport från Aslas symposium Uppsala universitet 21-22 april 2016 , s. 87-96, 2017
Samtalskultur vid provbedömning: interaktion och kontext i bedömningssamtal
Ingår i Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning , s. 323-343, 2017
Swe-Clarin: Language Resources and Technology for Digital Humanities
Ingår i Digital Humanities 2016, s. 29-51, 2016
The Uppsala Corpus of Student Writings: Corpus Creation, Annotation, and Analysis
Ingår i LREC 2016, s. 3192-3199, 2016
Ingår i Genre., s. 72, 2013
Rättvis bedömning?: Bedömaröverensstämmelse vid muntliga nationella prov i gymnasieskolan.
Ingår i Muntlighetens möjligheter - retorik, berättande, samtal, s. 119-129, 2009
Doktoranden som bergsbestigare: Reflektioner över en forskningsprocess om muntlighet
Ingår i Femte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Forskningens tillämpning i skolan., s. 187-199, 2008
Ingår i Språk och kön i nutida och historiskt perspektiv, s. 341-349, 2007
Muntlig kommunikation på två gymnasieprogram
Ingår i Första konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 227-242, 2003
Muntlig kommunikation på två gymnasieprogram
Ingår i Första nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktningVäxsjö 8-9 januari 2003., s. 287, 2003
Muntlig svenska.: Intervjuer med lärare och elever om talets roll i undervisning och bedömning
Ingår i Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, 2001
Att tala i skolan : Intervjuer med lärare och elever om talets roll i undervisning och bedömning.
Ingår i ASLA Information, s. 23-34, 1999
Proceedings (redaktörskap)
2023
Rapporter
2023
SWEGRAM: Annotering och analys av svenska texter
2019
2017
2013
Att bedöma det muntliga: Utvärdering av ett delprov i gymnasieskolans nationella kursprov, Svenska B
2010
Röster i samspel: analys av gymnasieelevers radioprogram
2002
1999
Samspel och Kommunikation: om utvecklandet av nationella kursprov i svenska för gymnasieskolan
1996
Övriga
Till försvar av de nationella proven
2020
De nationella proven kräver självständiga och omdömesgilla lärare
2019
Ingår i Språk och stil, s. 202-203, 2015
Bedömning av det muntliga nationella provet – en mötesplats om muntligheten
Ingår i Rhetorica Scandinavica, 2012
Bedömning i svenska och svenska som andraspråk årskurs 6-9
2009