Yvonne Hallesson
Universitetslektor i svenska språket, docent vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 12 94
- E-post:
- yvonne.hallesson@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Yvonne Hallesson vid Institutionen för nordiska språk
- Akademiska meriter:
- FD, Docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är universitetslektor och docent i svenska. Min forskning rör främst skolans texter, elevers läs- och skrivutveckling och ämneslitteracitet. Jag undervisar på kurser i svenska inom lärar- och forskarutbildning, handleder studenter och är biträdande handledare för en doktorand. Jag är också ordförande för lärarkollegiet för ämneslärarutbildningen vid institutionen. Under 2025-2027 är jag projektledare för forskningsprojektet Att bygga ämneskunskap i text, som finansieras av Vetenskapsrådet.
Biografi
Kort CV
- Docent i svenska, Uppsala universitet. 2021.
- Universitetslektor i svenska språket, Uppsala universitet. 2019-
- Universitetslektor i didaktik med inriktning svenska, Uppsala universitet. 2016-2019
- Fil. dr i språkdidaktik, Stockholms universitet. 2015.
- Fil. lic. i utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, Stockholms universitet. 2011.
- Gymnasielärarexamen (Master of Education) i svenska och engelska vid Lärarhögskolan i Stockholm. 1999.
Uppdrag (urval)
- Ledamot i styrelsen för Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2022–
- Ledamot i styrelsen för forskningsnätverket Svenska med didaktisk inriktning, SMDI. 2017–
- Ordförande för lärarkollegiet för ämneslärarutbildningen i svenska och svenska som andraspråk, Institutionen för nordiska språk.
- Ledare för TID-kollokviet vid Institutionen för nordiska språk
- Koordinator för det ämnesdidaktiska nätverket i svenska och svenska som andraspråk vid Uppsala universitet
- Ledamot i styrelsen för Svensklärarföreningen och föreningens representant i Språkvårdsgruppen.
Forskning
Forskningsintressen
Jag intresserar mig för relationen mellan språk och lärande. Mina forskningsintressen rör huvudsakligen läsande, skrivande och samtalande om texter samt texters egenskaper i olika undervisningsämnen. Jag har bland annat forskat om vilka ämnesspecifika skriftkompetenser elever behöver på olika gymnasieprogram och om textarbete i samhällsorienterande ämnen på mellanstadiet och gymnasiet. I VR-projektet ”Läsmetoder under lupp” undersöktes arbete med texter i SO i årskurs 5 och årskurs 8 i syfte att synliggöra förutsättningar för elevers ämnesspecifika läsande och läsutveckling i samhällsorienterande ämnen inom olika undervisningsmiljöer. Projektet avslutades 2022 men en del artikelarbete pågår fortfarande.
Pågående projekt
Under 2025-2027 är jag projektledare för det VR-finansierade projektet "Att bygga ämneskunskap i text", där jag tillsammans med Andreas Nord och Maria Westman undersöker ämnesspecifikt skrivande i humanioraämnen på gymnasiet. Jag arbetar också med Olle Nordberg i ett projekt om ämnesdidaktiska processer i samband med svensklärares planeringsarbete. Tillsammans med Pia Raattamaa Visén vid Stockholms universitet har jag ett projekt om de nationella minoritetsspråken i gymnasieläroböcker.
Publikationer
Senaste publikationer
- "Som att lära sig ett nytt språk" (2024)
- De nationella minoritetsspråken i svenskämnet – ett undervisningsperspektiv (2024)
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2024)
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Att gestalta ett innehåll (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Critical literacy i ämnet svenska (2022)
- Rec. av Christensson, Johan: Teacher Identity as Discourse. A Case Study of Students in Swedish Teacher Education (2021) (2022)
- Intertextual content analysis (2018)
- Från källtext till elevtext (2018)
- Four classrooms – four approaches to reading (2018)
- Kollaborativa textsamtal som stötta för elevers ämnesspecifika läsande och lärande (2016)
- Lässtrategier för att lyckas (2016)
Böcker
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Att arbeta med yrkes- och ämnestexter i gymnasieskolan (2019)
- Textsamtal som lässtöttande aktivitet (2015)
- Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser (2011)
Kapitel
- De nationella minoritetsspråken i svenskämnet – ett undervisningsperspektiv (2024)
- De nationella minoritetsspråken i läromedel (2023)
- Semantiska vågor i diskursiva elevtexter (2022)
- ”Talskräck” och ”sopdykare” – intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan (2021)
- Text-talks as a means to scaffold disciplinary reading literacy in secondary education (2015)
- Läsutvecklande samtal på gymnasiet (2013)
- Abstraktion i en DN-ledare (2011)
Konferenser
- "Som att lära sig ett nytt språk" (2024)
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2024)
- Att gestalta ett innehåll (2024)
- Att definiera ord eller besöka en minoritetsförening (2023)
- Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande (2022)
- Gymnasieskolans textvärldar (2020)
- Textkulturer i samhällsorienterande ämnen i årskurs 5 och på gymnasiet (2017)
- Reading to learn pedagogy and students' disciplinary reading (2016)
- Textrörlighet och kohesion i textsamtal (2013)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)