Yvonne Hallesson
Universitetslektor i svenska språket, docent vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 12 94
- E-post:
- yvonne.hallesson@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Yvonne Hallesson vid Institutionen för nordiska språk
- Akademiska meriter:
- FD, Docent
Kort presentation
Jag är universitetslektor och docent i svenska. Min forskning rör främst skolans texter, elevers läs- och skrivutveckling och ämneslitteracitet. Jag undervisar på kurser i svenska inom lärar- och forskarutbildning, handleder studenter och är biträdande handledare för en doktorand. Jag är också ordförande för lärarkollegiet för ämneslärarutbildningen vid institutionen. Under 2025-2027 är jag projektledare för forskningsprojektet Att bygga ämneskunskap i text, som finansieras av Vetenskapsrådet.
Biografi
Kort CV
- Docent i svenska, Uppsala universitet. 2021.
- Universitetslektor i svenska språket, Uppsala universitet. 2019-
- Universitetslektor i didaktik med inriktning svenska, Uppsala universitet. 2016-2019
- Fil. dr i språkdidaktik, Stockholms universitet. 2015.
- Fil. lic. i utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, Stockholms universitet. 2011.
- Gymnasielärarexamen (Master of Education) i svenska och engelska vid Lärarhögskolan i Stockholm. 1999.
Uppdrag (urval)
- Ledamot i styrelsen för Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2022–
- Ledamot i styrelsen för forskningsnätverket Svenska med didaktisk inriktning, SMDI. 2017–
- Ordförande för lärarkollegiet för ämneslärarutbildningen i svenska och svenska som andraspråk, Institutionen för nordiska språk.
- Ledare för TID-kollokviet vid Institutionen för nordiska språk
- Koordinator för det ämnesdidaktiska nätverket i svenska och svenska som andraspråk vid Uppsala universitet
- Ledamot i styrelsen för Svensklärarföreningen och föreningens representant i Språkvårdsgruppen.
Forskning
Forskningsintressen
Jag intresserar mig för relationen mellan språk och lärande. Mina forskningsintressen rör huvudsakligen läsande, skrivande och samtalande om texter samt texters egenskaper i olika undervisningsämnen. Jag har bland annat forskat om vilka ämnesspecifika skriftkompetenser elever behöver på olika gymnasieprogram och om textarbete i samhällsorienterande ämnen på mellanstadiet och gymnasiet. I VR-projektet ”Läsmetoder under lupp” undersöktes arbete med texter i SO i årskurs 5 och årskurs 8 i syfte att synliggöra förutsättningar för elevers ämnesspecifika läsande och läsutveckling i samhällsorienterande ämnen inom olika undervisningsmiljöer. Projektet avslutades 2022 men en del artikelarbete pågår fortfarande.
Pågående projekt
Under 2025-2027 är jag projektledare för det VR-finansierade projektet "Att bygga ämneskunskap i text", där jag tillsammans med Andreas Nord och Maria Westman undersöker ämnesspecifikt skrivande i humanioraämnen på gymnasiet. Jag arbetar också med Olle Nordberg i ett projekt om ämnesdidaktiska processer i samband med svensklärares planeringsarbete. Tillsammans med Pia Raattamaa Visén vid Stockholms universitet har jag ett projekt om de nationella minoritetsspråken i gymnasieläroböcker.

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 71-96, 2025
Att förena språk och litteratur i svenskkurser: Ämneslärarstudenters didaktiska val
Ingår i Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 137-154, 2024
Ingår i Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 229-246, 2024
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
De nationella minoritetsspråken i svenskämnet – ett undervisningsperspektiv
Ingår i Språk i Norden, s. 67-82, Natur och kultur, 2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 71-96, 2025
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Ingår i Educare, s. 114-147, 2023
- DOI för Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Semantiska vågor i diskursiva elevtexter: En analysmodell
Ingår i ASLA:s skriftserie/ASLA Studies in Applied Linguistics 2022, s. 31-54, 2022
Ingår i Språk och stil, s. 205-208, 2022
Critical literacy i ämnet svenska: vad säger de nationella läsproven?
Ingår i Acta Didactica Norden, s. 1-22, 2022
- DOI för Critical literacy i ämnet svenska: vad säger de nationella läsproven?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Critical literacy i ämnet svenska: vad säger de nationella läsproven?
Ingår i L1-Educational Studies in Language and Literature, s. 1-29, 2018
Från källtext till elevtext: Spår av lästa ämnestexter i elevtexter i en årskurs 5-klass
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 98-120, 2018
- DOI för Från källtext till elevtext: Spår av lästa ämnestexter i elevtexter i en årskurs 5-klass
- Ladda ner fulltext (pdf) av Från källtext till elevtext: Spår av lästa ämnestexter i elevtexter i en årskurs 5-klass
Ingår i International Journal of Research & Method in Education, s. 142-155, 2018
Lässtrategier för att lyckas: Om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 6-23, 2016
Ingår i Kielikukko, s. 14-21, 2016
Böcker
Att arbeta med yrkes- och ämnestexter i gymnasieskolan: En didaktisk handbok
Natur och kultur, 2019
Doktorsavhandlingar, monografi
2015
Kapitel i böcker, delar av antologi
De nationella minoritetsspråken i svenskämnet – ett undervisningsperspektiv
Ingår i Språk i Norden, s. 67-82, Natur och kultur, 2024
De nationella minoritetsspråken i läromedel
Ingår i Sveriges nationella minoritetsspråk - nya språkpolitiska perspektiv, s. 245-278, Studentlitteratur AB, 2023
Ingår i Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden, s. 244-266, Universitetsforlaget, 2021
Text-talks as a means to scaffold disciplinary reading literacy in secondary education
Ingår i Current Issues in Reading, Writing and Visual Literacy, s. 86-101, Cambridge Scholars Publishing, 2015
Läsutvecklande samtal på gymnasiet
Ingår i Läsning!, s. 86-103, Natur och kultur, 2013
Ingår i Funktionell textanalys, s. 39-52, Norstedts Förlag, 2011
Konferensbidrag
Att förena språk och litteratur i svenskkurser: Ämneslärarstudenters didaktiska val
Ingår i Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 137-154, 2024
Ingår i Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 229-246, 2024
Ingår i Svenskans beskrivning, s. 321-339, 2024
2023
Ingår i Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 95-114, 2022
Gymnasieskolans textvärldar: två dagar på ett ekonomiprogram
Ingår i Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 128-145, 2020
Textkulturer i samhällsorienterande ämnen i årskurs 5 och på gymnasiet
Ingår i Tolfte nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Karlstad, 24-25 november, 2016, s. 195-216, 2017
2016
Textrörlighet och kohesion i textsamtal: gymnasieelever talar om texter i svenska och historia
Ingår i Genre / Tionde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, Stockholm 18-19 oktober, s. 17-28, 2013
Textrörlighet - ett begrepp i rörelse.
Ingår i Skriv! Les! 1, s. 65-81, 2012
Licentiatavhandlingar, monografi
Proceedings (redaktörskap)
2023
Övriga
2018
2016
2016
2016