Maria Rasmusson
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 33
- Mobiltelefon:
- 070-167 98 94
- E-post:
- maria.rasmusson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0000-0002-3241-967X
Kort presentation
Docent i didaktik och studierektor för forskarutbildning i didaktik. Har arbetat som lärarutbildare sedan 2001. Disputerade 2015 med en avhandling som heter Det digitala läsandet. Begrepp, processer och resultat. Har arbetat med läsförståelse och det digitala provet i PISA 2008-2016. Ansvarar just nu för de delar i PIRLS 2026 som Skolverket lagt ut på Uppsala universitet. Har deltagit i ett projekt om funktionellt skrivande. Pågående forskning handlar om speciallärares effekt på elevers kunskap.
Nyckelord
- flerspråkighet
- läsförståelse
- literacy
- interkulturalitet
- kvantitativa analyser
- storskaliga undersökningar

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i PLOS ONE, 2024
- DOI för Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
Prerequisites for emergent literacy in Swedish preschools
Ingår i Early Child Development and Care, s. 1-17, 2023
Ingår i ORBIS SCHOLAE, s. 1-26, 2023
Ingår i Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i PLOS ONE, 2024
- DOI för Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
Prerequisites for emergent literacy in Swedish preschools
Ingår i Early Child Development and Care, s. 1-17, 2023
Ingår i ORBIS SCHOLAE, s. 1-26, 2023
Ingår i Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 2023
Ingår i Educational Research Review, 2020
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 985-1006, 2019
- DOI för Cognitive Foundation Skills Following Vocational versus General Upper-Secondary Education: A Long Term Perspective
- Ladda ner fulltext (pdf) av Cognitive Foundation Skills Following Vocational versus General Upper-Secondary Education: A Long Term Perspective
Ingår i European Journal of Teacher Education, s. 410-428, 2019
- DOI för Social, emotional and intercultural competencies: a literature review with a particular focus on the school staff
- Ladda ner fulltext (pdf) av Social, emotional and intercultural competencies: a literature review with a particular focus on the school staff
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 24-48, 2019
Ingår i Organizacija, s. 97-111, 2018
Ingår i Large-scale assessments in education, 2016
- DOI för A Multilevel Analysis of Swedish and Norwegian Students’ Overall and Digital Reading Performance with a Focus on Equity Aspects of Education
- Ladda ner fulltext (pdf) av A Multilevel Analysis of Swedish and Norwegian Students’ Overall and Digital Reading Performance with a Focus on Equity Aspects of Education
Gender (in)equality contested: externalising employment in the construction industry
Ingår i New technology, work and employment, s. 41-57, 2016
Reading Paper – Reading Screen: A Comparison of Reading Literacy in Two Different Modes
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 3-19, 2015
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 691-709, 2015
- DOI för Does Performance in Digital Reading Relate to Computer Game Playing?: A Study of Factor Structure and Gender Patterns in 15-Year-Olds' Reading Literacy Performance
- Ladda ner fulltext (pdf) av Does Performance in Digital Reading Relate to Computer Game Playing?: A Study of Factor Structure and Gender Patterns in 15-Year-Olds' Reading Literacy Performance
Facial reactions to happy and angry facial expressions: Evidence for right hemisphere dominance
Ingår i Psychophysiology, s. 693-696, 2000
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 185-207, Natur och kultur, 2021
Equity and Diversity in Reading Comprehension—: A Case Study of PISA 2000–2018
Ingår i Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education, s. 303-335, Springer Nature, 2020
PISA, reading literacy, and computer-based assessment
Ingår i Northern Lights on TIMSS and PISA 2018, s. 123-160, Nordiska ministerrådet, 2018