Cecilia Wåhlstedt
Prefekt vid Institutionen för socialt arbete; Lärare och forskare
- Mobiltelefon:
- 070-347 17 25
- E-post:
- cecilia.wahlstedt@psyk.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H - Postadress:
- Box 624
751 26 UPPSALA
Universitetslektor vid Institutionen för psykologi; Avdelningen för Utvecklingspsykologi
- Telefon:
- 018-471 21 46
- Mobiltelefon:
- 070-347 17 25
- E-post:
- Cecilia.Wahlstedt@psyk.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1A och 1C
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 1225
751 42 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- FD, ekonomex.
Biografi
Utbildning, tidigare anställningar och andra uppdrag (i urval)
Högskoleexamen
- Fil doktor i psykologi 16 januari 2009, Uppsala universitet
- Avhandlingstitel: Specifying the Heterogeneity in Children with ADHD: Symptom Domains, Neuropsychological Processes, and Comorbidity
- Psykologi A, B & C, 60 p, 2003, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi
- Ekonomexamen (inriktning; ekonomisk planering och kontroll) 120 p, Lunds Universitet, 1984
Övriga utbildningar
- 2014/2015: Basprogram för chefer (pågående)
- 2011/2012: Ledarskapsprogram för kvinnor
- 2010: Nyfiken på ledarskap inom akademin
Nuvarande anställning
Universitetslektor, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi 100% fr. oktober 2011. Uppdrag som studierektor 50 % t.o.m. 2014-06-30, samt fr. 1 juli 2014 uppdrag som prefekt med en omfattning av 75 %.
Tidigare anställningar
- Vikarierande lektor, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi fr. november 2008, innefattande uppdrag som studierektor fr. januari 2010
- Doktorand, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi fr. 2003 t.o.m. oktober 2008, innefattande 20% undervisning
- UNC System AB, ekonomi- och personalansvarig, 1997-2003
- JCW Konsult AB, företagskonsult, 1994-1996
- Sälenstugan AB, VD, 1991-1993
- Stöten Bokning AB, VD, 1989-1990
- Stöten Fastighets AB, ekonomiansvarig 1984-1988
Forskning, undervisning och tredje uppgiften
Forskning
Allmänt
Mitt intresseområde är den heterogenitet som är vanligt förekommande hos barn och ungdomar med ADHD symtom.
Denna heterogenitet tar sig framförallt i utryck inom tre olika aspekter. Den första aspekten är de två ADHD symtomdomänerna, hyperaktivitet/impulsivitet och ouppmärksamhet. Den andra aspekten är neuropsykologiska brister såsom exekutiva funktioner, reaktionstidsvariabilitet och motivationsfunktioner. Den tredje aspekten är samtidiga beteende problem som ofta uppstår tillsammans med ADHD symtom t.ex. trots, internaliserande problem och inlärningssvårigheter.
Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar
Större forskningsbidrag
- Projekttitel: Heterogenitet hos barn med ADHD I ett utvecklingsperspektiv
- Bidragsgivare: Jerringfonden
- År: 2012
- Projekttitel: Heterogenitet hos barn med ADHD I ett utvecklingsperspektiv: symtomdomäner, neuropsykologiska brister och beteendeproblem
- Bidragsgivare: FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap)
- År: 2009-december 2014
- Projekttitel: Heterogenitet hos barn med ADHD I ett utvecklingsperspektiv
- Bidragsgivare: Jerringfonden
- År: 2009
Undervisning
Tidigare undervisning 2003-2014
Min undervisning har bestått av laborationshandledning, seminarium, föreläsningar samt handledning av examensuppsatser för studenter på psykolog- och masterprogrammet. Förutom detta har jag haft kursansvar för nedanstående kurser:
Psykologprogrammet och Fristående Kurs
- Personlighetspsykologi I
- Köns-, genus- och etniska perspektiv inom psykologin
- Utvecklingspsykologi II
- Organisationspsykologi I
- Organisationspsykologi II
Personalvetarprogrammet
- Personlighetspsykologi
Beteendevetenskapligt kandidatprogram
- Psykologisk utredningsmetod
Masterprogrammet
- Utvecklingspsykologi med inriktning mot social funktion
Undervisning vt 2015
Handledning examensuppsatser psykologprogrammet
Handledning examensuppsats masterprogrammet
Handledning av doktorander
- Huvudhandledare för doktorand: Erik Truedsson – start 2010-09-01
- Biträdande handledare för doktorand: Matilda Frick – start 2013-09-01
Tredje uppgiften
Jag har presenterat min forskning populärvetenskapligt vid flera tillfällen vid olika konferenser, t.ex SFFL, spåkklasskonferens, skolportalen samt även för olika skolor. Målgruppen har framförallt varit lärare, specialpedagoger, logopeder, socialarbetare och poliser. Jag har ett pågående forskningssamarbete med Orsa kommun och Borlänge kommun avseende elevhälsa där jag kontinuerligt presenterar min forskning för förskole- och skolpersonal och psykologer. En av föreläsningarna har även spelats in av UR i samband med konferensen "Polisforskning pågår".
Publikationer under bearbetning och revision
- Truedsson, E., Bohlin, G., & Wåhlstedt, C. (2014). The Specificity and Independent Contribution of Inhibition, Working Memory and Reaction Time Variability in Relation to Symptoms of ADHD and ASD: Under revision for publication.
- Wåhlstedt, C., Truedsson, E. (2015). Symptoms of ADHD and ASD: Independent and Interactive relations to Neuropsychological impairments and Concurrent Behavioral Problems. Under preparation for publication.
Publikationer
Urval av publikationer
2013
Ingår i Child Neuropsychology, s. 350-365, 2010
Heterogeneity in ADHD: Neuropsychological Pathways, Comorbidity and Symptom Domains
Ingår i Journal of Abnormal Child Psychology, s. 551-564, 2009
Ingår i Child Neuropsychology, s. 262-279, 2009
DSM-IV Defined Inattention and Sluggish Cognitive Tempo: Are Those Symptoms Qualitatively Different?
2009
ADHD symptoms and Executive Function Impairment: Early Predictors of Later Behavioral Problems
Ingår i Developmental Neuropsychology, s. 160-178, 2008
2008
2007
Executive functioning deficits in relation to symptoms of ADHD and/or ODD in preschool children
Ingår i Infant and Child Development, s. 503-518, 2006
A Longitudinally Study: ADHD Symptoms and/or Executive Function Impairments in Children
2005
ADHD, ODD and Executive Functioning Deficits in Prescool Children
2004
Senaste publikationer
Ingår i Journal of Attention Disorders, s. 1266-1275, 2020
Ingår i Frontiers in Psychology, 2019
- DOI för The Role of Callous-Unemotional Traits on Adolescent Positive and Negative Emotional Reactivity: A Longitudinal Community-Based Study
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Role of Callous-Unemotional Traits on Adolescent Positive and Negative Emotional Reactivity: A Longitudinal Community-Based Study
Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration
Ingår i Journal of Child Psychology and Psychiatry, s. 1400-1406, 2016
- DOI för Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration
- Ladda ner fulltext (pdf) av Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration
2015
Callous-Unemotional Traits Influence Pupil Dilation during Exposure to Negative Emotional Stimuli
2015
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Journal of Attention Disorders, s. 1266-1275, 2020
Ingår i Frontiers in Psychology, 2019
- DOI för The Role of Callous-Unemotional Traits on Adolescent Positive and Negative Emotional Reactivity: A Longitudinal Community-Based Study
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Role of Callous-Unemotional Traits on Adolescent Positive and Negative Emotional Reactivity: A Longitudinal Community-Based Study
Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration
Ingår i Journal of Child Psychology and Psychiatry, s. 1400-1406, 2016
- DOI för Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration
- Ladda ner fulltext (pdf) av Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration
Ingår i Child Neuropsychology, s. 350-365, 2010
Heterogeneity in ADHD: Neuropsychological Pathways, Comorbidity and Symptom Domains
Ingår i Journal of Abnormal Child Psychology, s. 551-564, 2009
Ingår i Child Neuropsychology, s. 262-279, 2009
ADHD symptoms and Executive Function Impairment: Early Predictors of Later Behavioral Problems
Ingår i Developmental Neuropsychology, s. 160-178, 2008
Executive functioning deficits in relation to symptoms of ADHD and/or ODD in preschool children
Ingår i Infant and Child Development, s. 503-518, 2006
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Konferensbidrag
2015
Callous-Unemotional Traits Influence Pupil Dilation during Exposure to Negative Emotional Stimuli
2015
2013
DSM-IV Defined Inattention and Sluggish Cognitive Tempo: Are Those Symptoms Qualitatively Different?
2009
2008
2007
A Longitudinally Study: ADHD Symptoms and/or Executive Function Impairments in Children
2005
ADHD, ODD and Executive Functioning Deficits in Prescool Children
2004