Göran Nygren
Forskare vid Institutionen för kulturantropologi och etnologi; Etnologi; Anställda
- Mobiltelefon:
- 070-626 90 69
- E-post:
- goran.nygren@etnologi.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3H
- Postadress:
- Box 631
751 26 UPPSALA
Kort presentation
Jag är forskare och lärare vid Institutionen för kulturantropologi och etnologi. Mitt pågående forskningsprojekt heter Skolsituationen för elever med medfödda rörelsenedsättningar (2024-2027). 2021 disputerade jag med avhandlingen Jag vill ha bra betyg. En etnologisk studie om höga skolresultat och högstadieelevers praktiker. Mina forskningsområden är skola och utbildning, barns och ungdomars vardagsliv och livsvillkor, samt frågor om klass, genus, funktionalitet, ålder, stad och land.
Nyckelord
- utbildning
- education
- gender
- genus
- etnografi
- ethnography
- everyday life
- intersectionality
- vardagsliv
- barn
- social sustainability
- social hållbarhet
- skola
- social class
- digital etnografi
- social rättvisa
- critical disability studies
- ungdom
- digital ethnography
- livsvillkor
- funktionalitet
- ålder
- inkludering och exkludering
- child studies
- youth studies
- school
- living conditions
- ableism
- age
- urban and rural studies
- social klass
- inclusion and exclusion
- urbana och rurala studier
- social justice
- rörelsenedsättning
- funktionshinderforskning
- mobility impairments
Forskning
Forskningsprojekt: Skolsituationen för elever med medfödda rörelsenedsättningar
Till projektsidan: http://www.uu.se/ser
Projekt finansierat av forskningsrådet Forte 2024-2026 (med dispositionstid t.o.m. 2027) och Norrbacka-Eugeniastiftelsen 2024.
Den svenska skolan har sedan 1980-talets slut genomgått flera omvälvande reformer och ett systemskifte. Det finns ett påtagligt kunskaps- och forskningsbehov om hur detta har påverkat skolgången för grundskoleelever med medfödda rörelsenedsättningar. De utgör en heterogen och komplex elevgrupp med olika individuella förutsättningar, förmågor och behov.
Medfödda rörelsenedsättningar är ett samlingsbegrepp för flera diagnoser. De vanligaste är Cerebral pares, ryggmärgsbråck och muskelsjukdomar, andra exempel är kortväxthet, hydrocefalus, flerfunktionsnedsättningar och benskörhet. Skadorna har uppstått under fostertiden, under förlossningen eller före två års ålder och skapar nedsatt rörelseförmåga. De kan också i varierande omfattning påverka andra funktioner såsom kognition, perception, kommunikation, grov- och finmotorik, syn, hörsel, mage och tarm.
Den övergripande frågeställningen för detta forskningsprojekt är därför: Hur ser den sociala och pedagogiska skolsituationen ut för dessa elever i dagens skola? Målet med forskningsprojektet är att bidra med forskningsresultat och kunskaper om vilka faktorer som främjar respektive motverkar elevers möjligheter till likvärdig utbildning och utveckling.
Det specifika syftet är tvåfaldigt: att 1) undersöka vilka erfarenheter och föreställningar elever med medfödda rörelsenedsättningar har kring sin skolsituation, och att 2) identifiera vilka föreställningar, villkor och praktiker kring skolan som främjar respektive motverkar möjligheter till likvärdig utbildning och utveckling för barn och ungdomar med rörelsenedsättningar.
Studiens etnografiska design bygger på kultur- och diskursanalytiska perspektiv, en explorativ och holistisk (helhetsperspektiv) ansats samt kvalitativa fältarbetsmetoder och tekniker. I studien kombineras observationer, samtal, semistrukturerade intervjuer och dokument- och internetanalyser. Under fältarbetet följer jag tolv elever mellan årskurs 1 och 9 enskilt i deras skolvardag. Med eleven i centrum och kombinationen av metoder och materialtyper möjliggörs både ett helhetsperspektiv och detaljerade kunskaper om hur föreställningar, praktiker och villkor samverkar och formar elevernas skolsituation. I fokus är elevernas erfarenheter och upplevelser i sin skolvardag. Eleverna kommer att följas cirka fem dagar vardera i sin respektive skolmiljö samt följas upp med ett hembesök för att observera och intervjua eleven och föräldrar om skolrelaterade aktiviteter i hemmet eller andra platser efter skoldagens slut.
Forskningsprojektet innehåller en hög grad av samverkan med omgivande samhället, främst med Riksförbundet med rörelsehindrade barn och ungdomar (RBU). Studiens resultat kommer att spridas genom forskningskonferenser, öppna konferenser, en rapport på svenska samt tre artiklar i internationella tidskrifter.
Om du vill veta mer eller fråga om projektet får du gärna mejla eller ringa mig: goran.nygren@etnologi.uu.se, 070 626 90 69.

Publikationer
Urval av publikationer
Jag vill ha bra betyg: En etnologisk studie om höga skolresultat och högstadieelevers praktiker
2021
Högstadieelever och framtiden: Om kamrateffekter, het och kall kunskap
Ingår i Nätverket, s. 13-20, 2013
Zur Aktuellen Situation körperbehinderten Schülerinnen und Schüler in Schweden.
Ingår i Zeitschrift für Inklusion, 2011
Skolvardag med rörelsehinder: komplexitet med möjligheter
Ingår i Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa, s. 12-13, 19, 2009
Everyday school life for pupils with physical disabilities: an ethnological study
Ingår i Euronews on special needs education, s. 12, 2009
Skolvardag och framtidsambitioner: etnologiska perspektiv på utbildning
Uppsala universitet, 2009
Inledning: Etnologiska perspektiv på skola och utbildning
Ingår i Skolvardag och framtidsambitioner, s. 7-14, Etnologiska avdelningen, UU, 2009
Skolvardag med rörelsehinder: en etnologisk studie
2008
Segregation uppifrån: Målmedveten strävan skapar framtidens manliga elit
Ingår i Socialpolitik, s. 33-34, 2008
- Ladda ner fulltext (pdf) av Segregation uppifrån: Målmedveten strävan skapar framtidens manliga elit
2007
Ingår i Kulturnavigering i skolan, Gleerups utbildning, 2007
Senaste publikationer
Dagens skolsystem gynnar akademikerbarn
Ingår i Skolledaren, s. 16-18, 2022
Jag vill ha bra betyg: En etnologisk studie om höga skolresultat och högstadieelevers praktiker
2021
Högstadieelever och framtiden: Om kamrateffekter, het och kall kunskap
Ingår i Nätverket, s. 13-20, 2013
Zur Aktuellen Situation körperbehinderten Schülerinnen und Schüler in Schweden.
Ingår i Zeitschrift für Inklusion, 2011
Skolvardag med rörelsehinder: komplexitet med möjligheter
Ingår i Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa, s. 12-13, 19, 2009
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Dagens skolsystem gynnar akademikerbarn
Ingår i Skolledaren, s. 16-18, 2022
Högstadieelever och framtiden: Om kamrateffekter, het och kall kunskap
Ingår i Nätverket, s. 13-20, 2013
Zur Aktuellen Situation körperbehinderten Schülerinnen und Schüler in Schweden.
Ingår i Zeitschrift für Inklusion, 2011
Skolvardag med rörelsehinder: komplexitet med möjligheter
Ingår i Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa, s. 12-13, 19, 2009
Everyday school life for pupils with physical disabilities: an ethnological study
Ingår i Euronews on special needs education, s. 12, 2009
Segregation uppifrån: Målmedveten strävan skapar framtidens manliga elit
Ingår i Socialpolitik, s. 33-34, 2008
- Ladda ner fulltext (pdf) av Segregation uppifrån: Målmedveten strävan skapar framtidens manliga elit
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Barnens och kamratkulturens betydelse för skolframgång
Ingår i Skolvardag och framtidsambitioner, s. 28-46, Forum för skolan, Uppsala universitet, 2009
Inledning: Etnologiska perspektiv på skola och utbildning
Ingår i Skolvardag och framtidsambitioner, s. 7-14, Etnologiska avdelningen, UU, 2009
Barnens och kamratkulturens betydelse för skolframgång
Ingår i Skolvardag och framtidsambitioner, s. 29-46, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, 2009
Ingår i Kulturnavigering i skolan, Gleerups utbildning, 2007
Konferensbidrag
Barnens och kamratkulturens betydelse för skolframgång
Ingår i Børn & Kultur, s. 1-17, 2007