Ann-Carita Evaldsson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 66
- Mobiltelefon:
- 070-425 01 11
- E-post:
- ann-carita.evaldsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Professor i pedagogik, FD och docent tema Kommunikation
Forskning om barns interaktion, identitetsarbete (genus, klass, etnicitet) och språksocialisation i mångkulturella och flerspråkiga miljöer (fritidshem, skola, särskilda undervisningsgrupper, hem). Etnografiska studier med utgångspunkt i språksocialisationsansats, feministisk teori, etnometodologi och samtalsanalys (CA).
Vetenskaplig ledare för forskningsmiljön CLIP (Studier i Barndom, Lärande och Identitet som interaktionella praktiker)
Nyckelord
- barn och familj
- barns rättigheter
- etnografi
- flerspråkighet
- identity
- språkets performativitet
Biografi
Denna text finns inte på svenska, därför visas den engelska versionen.
My areas of research specialization comprise the broader fields of children's interaction and peer language socialization, identity-work. multilingualism, affect and morality as socially situated and locally constituted phenomena embedded in cultural practices. I have carried out videoethnographic research across educational settings (school, preschool, leisure-time program, special needs practices) with a focus on children's peer group interactions and adult-child interaction.
My research can be organized in three interrelated subfields:
1a) From a peer language socialization approach, examining children's identity-work (gender, ethnicity, class, disability, age) in their social and cultural contexts 1b) children's interactional practices (i.e. play and games, multilingualism, bulling, disputes, gossip, story telling, moral account-work) and language socialisation in multiethnic peer groups
2) Pedagogical discourse, affect and moral order and heteroglossic practices and multilingualism as an integral part of children's peer culture and adult-child interaction
3) Methodological interests in studies of talk-and bodies-in-interaction, everyday language practices, combining a language socialization approach, ethnography with conversation analysis and ethnomethodology
Forskning
Forskningsmiljö
Vetenskaplig ledare för forskningsmiljön Studies in Childhood, Learning, and Identites as Interactional Practices, CLIP
Pågående forskningsprojekt
En skola för avvikare: En studie av undervisningspraktiker och identitetsformering i särskilda undervisningsgrupper. 2012-2016 Vetenskapsrådet, Vetenskaplig ledare: E.Hjörne, Medsökande Ann-Carita Evaldsson, Johanna Svahn, Claes Nilholm
Elevhälsoarbete i praktiken - att förebygga problem och skapa förutsättningar för god omsorg och rätt stöd. 2016-2018. Fortes. Vetenskaplig ledare Eva Hjörne. Medsökande Ann-Carita Evaldsson
Talking and texting on the move: Explorig children's media literacy practices in peer groups 2015-2018. Finansierat av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond. Vetenskaplig ledare Helen Melander. Medsökande Ann-Carita Evaldsson, Pål Aarsand
Lärande i staden: Tidsrumsliga aspekter av en förskolepedagogik 2016-2019. Finansierat av Vetenskapsrådet. Vetenskaplig ledare Katarina Gustafson, Medsökande
Mobility, informal learning and citizenship in the mobile preschool 2016-2018. Finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Vetenskaplig ledare Danielle van der Burgt, Medsökande
Publikationer
Urval av publikationer
- School-yard suspect: Blame-management among children and teachers (2015)
- Syskonskap, sampel och lärande i vardagligt familjeliv (2012)
- Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special educational needs unit (2012)
- School bullying and the micro-politics of girls' gossip disputes (2012)
- Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp (2012)
- Att normalisera de marginaliserade (2012)
- Affordances for Participation (2012)
- Den fria lekens möjligheter och begränsningar (2011)
- LÄrande- och minnandepraktiker i barns arbete med skolans regler (2011)
- 'It was Emma's army who bullied that girl' (2011)
- 'You could just ignore me' (2011)
- Introduction: Heteroglossia and language ideologies in children's peer play interactions (2010)
- Den väsentliga vardagen (2009)
- “Ja va inte mobbad ja sa att ja va retad nån gång ja men inte jämt” - Verbal mobbning och normerande praktiker i flickors relationsprat. EDUCARE, Nr 2, 137-156 (2009)
- Play and games (2009)
- Evidensbaserat skolarbete och demokrati (2009)
- Barns visuella kulturer ♥ kamratkulturer = sant. (2009)
- “Don’t enter- its dangerous” Negotiations for power and exclusion in preschool girls’ play interactions. (2009)
- "Don’t enter- its dangerous" (2009)
- Staging Multilingual identities and negotiating monolingual norms in multiethnic school settings (2008)
- ”säger ni- gissar ni fast på erat språk”: Om enspråkighet, flerspråkighet och andraspråkighet i svensk skolvardag (2008)
- Situating Relational Aggression i girls’ talk (2007)
- Skvaller, dispyter och förolämpningar (2006)
- Deltagarperspektiv på vardaglig pedagogisk (moralisk) verksamhet (2005)
- Staging insults and mobilizing categorizations in peergroup interaction (2005)
- Skiftande identiteter och könsvariationer i yngre skolbarns samspel med kamrater (2005)
Senaste publikationer
- 'Someone has taken all my tiaras' (2024)
- Category relations and norms of feelings in children's performances of a boyfriend-girlfriend culture (2023)
- Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures (2023)
- Jocular language practices in young boys' performances of romantic relationships within their local peer culture (2022)
- 'I'm just imitating the idiot' (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- 'Someone has taken all my tiaras' (2024)
- Category relations and norms of feelings in children's performances of a boyfriend-girlfriend culture (2023)
- Jocular language practices in young boys' performances of romantic relationships within their local peer culture (2022)
- 'I'm just imitating the idiot' (2022)
- Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing (2022)
- Examining Children’s Peer Play-in-Action (2021)
- Enacting sabotage in siblings' conflicts (2021)
- The moral character of emotion work in adult-child interactions (2020)
- Protecting interactional spaces (2020)
- Co-constructing a child as disorderly (2020)
- Respecifying uncertainty in pupil health team collaboration (2020)
- Stance and footing in multilingual play (2019)
- Embodied performances and footings in a young child’s spontaneous participation in bilingual Russian–Swedish storytelling (2019)
- Tracing unique trajectores of participation for a 'girl with ADHD' (2019)
- Situated collaboration and problem solving in young children's digital game play (2018)
- Language policies in play (2017)
- Managing disruptive student conduct (2017)
- Staging social aggression (2017)
- Preschool girls as rule breakers (2017)
- Click-guides and Panic buttons (2017)
- Reconstituting the ‘ADHD-girl’: Accomplishing exclusion and solidifying a biomedical identity in an ADHD class (2015)
- Reconstituting the ‘ADHD-girl’: Accomplishing exclusion and solidifying a biomedical identity in an ADHD class. (2015)
- Reconstituting the ADHD girl (2015)
- ‘Last year we used to call it a Man’s Hammer’: (un)Doing masculinity in everyday use of working tools within vocational education. (2015)
- ‘Last year we used to call it a Man’s Hammer’: (un)Doing masculinity in everyday use of working tools within vocational education. (2015)
- ‘Last year we used to call it a Man’s Hammer’: (un)Doing masculinity in everyday use of working tools within vocational education (2015)
- Doing being Boys with ADHD. On Category-work and Differences in SEN classroom practices. (2014)
- Talking moral stances into being (2013)
- Mobbning som interaktionell praktik. (2012)
- Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp (2012)
- Att normalisera de marginaliserade (2012)
- Affordances for Participation (2012)
- 'It was Emma's army who bullied that girl' (2011)
- 'You could just ignore me' (2011)
- ""SCHWEDIS" he can’t even say Swedish" - Subverting and reproducing institutionalized norms for language use in multilingual peer groups (2010)
- Subverting and reproducing institutionalized norms for language use in multilingual peer groups. (2010)
- Introduction: Heteroglossia and language ideologies in children's peer play interactions (2010)
- Var finns evidensen för evidensrörelsens anspråk? (2010)
- Vetenskap eller debatt? (2010)
- “Ja va inte mobbad ja sa att ja va retad nån gång ja men inte jämt” - Verbal mobbning och normerande praktiker i flickors relationsprat. EDUCARE, Nr 2, 137-156 (2009)
- Evidensbaserat skolarbete och demokrati (2009)
- Evidensbaserat skolarbete och demokrati (2009)
- “Don’t enter- its dangerous” Negotiations for power and exclusion in preschool girls’ play interactions. (2009)
- "Don’t enter- its dangerous" (2009)
- Staging Multilingual identities and negotiating monolingual norms in multiethnic school settings (2008)
- Accounting for friendship (2007)
- Staging insults and mobilizing categorizations in peergroup interaction (2005)
- Skiftande identiteter och könsvariationer i yngre skolbarns samspel med kamrater (2005)
- Shifting moral stances (2004)
- Throwing like a girl? (2003)
- Sociala och språkliga gränsdragningar i en mångkulturell skola (2002)
- Boys’ gossip telling: Staging identities and indexing (unacceptable) masculine behaviour (2002)
- ”För jag är bäst på svenska!” (2000)
- Könsskillnader och regellekar (2000)
- ”Ja då ska du U:::T!” (2000)
- The Myth of Swedishness (1998)
- Play and Games in the Peer Cultures of Preschool and Preadolescent Children (1998)
- Om vikten av att ha en bästa vän (1997)
Böcker
- Literacy-praktiker i och utanför skolan (2013)
- Den väsentliga vardagen (2009)
- Ett vardagsliv med flera språk (2004)
- Samtal mellan hem och skola. (1997)
- Play, Disputes and Social Order (1993)
Kapitel
- Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures (2023)
- Morality (2022)
- Examining girls' peer culture-in-action (2021)
- Videoetnografi och interaktionsanalys (2020)
- Lek, socialisation och kamratkulturer (2020)
- Pedagogik: Lära tillsammans (2020)
- ‘Naming the other’. Category memberships and practices of ‘Othering’ in children’s multiethnic peer group participation (2016)
- Disability identities and category work in institutional practices (2016)
- School-yard suspect: Blame-management among children and teachers (2015)
- Metasociolinguistic stancetaking and the appropriation of bilingual identities in everyday peer language practices (2014)
- Om media literacy-praktiker i barns vardagsliv (2013)
- Om mobbning och språkliga kränkningar i flickors samspel (2013)
- Syskonskap, sampel och lärande i vardagligt familjeliv (2012)
- Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special educational needs unit (2012)
- School bullying and the micro-politics of girls' gossip disputes (2012)
- Den fria lekens möjligheter och begränsningar (2011)
- LÄrande- och minnandepraktiker i barns arbete med skolans regler (2011)
- Play and games (2009)
- Barns visuella kulturer ♥ kamratkulturer = sant. (2009)
- ”säger ni- gissar ni fast på erat språk”: Om enspråkighet, flerspråkighet och andraspråkighet i svensk skolvardag (2008)
- Situating Relational Aggression i girls’ talk (2007)
- Skvaller, dispyter och förolämpningar (2006)
- Elevers flerspråkiga aktiviteter och dominerande enspråkiga former för kommunikation (2004)
- Varför skvallrar pojkar? (2002)
- Om reflexivitet, elevers identitetsarbete och den mångkulturella skolans legitimitet (2001)
- Språkbruk och alternativa kamratkulturer bland barn i miljonprogramsförorter (2001)
- Introduktion och forskningsöversikt (2001)
- "Eee el enchufe, enchufate, enchufate!" (2000)
- Den blå gula etnologin: ”Jag är från Afghanistan!” (1999)
- Vad flickor lär sig i förorten om skillnader mellan barns vardagsliv och fritidshemsideologi (1995)
- Pedagogic Discourse and Interaction Orders (1994)
Konferenser
- Socio-technical dilemmas in participatory design: The development of an online video-mediated youth counselling service (2014)
- Making boys accountable for classroom disorder (2007)
- Staging multilingual identities and negotiating monolingual norms in multiethnic school settings. (2007)
- Resisting the categorizations of victim and bully. Identity constructions in girls relational talk. (2007)
Rapporter
- POJKAR I BEHOV AV SÄRSKILT STÖD – (2011)
- ÄR ELEVEN ORSAK TILL SINA EGNA SVÅRIGHETER I SKOLAN? (2010)
- Deltagarperspektiv på vardaglig pedagogisk (moralisk) verksamhet (2005)
- Mångkulturalitet och jämställdhet i vardaglig skolverksamhet (2003)
- Mångkulturalitet och jämställdhet i vardagen - En interaktionsstudie av multikulturella barngrupper i övergången förskola-skola (2000)
- Interkulturell vänskap och kommunikation hos mellanstadiebarn (1995)
- Med kvartsamtalet i fokus. (1994)