Ann-Carita Evaldsson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 66
- Mobiltelefon:
- 070-425 01 11
- E-post:
- ann-carita.evaldsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Kort presentation
Professor i pedagogik, FD och docent tema Kommunikation
Forskning om barns interaktion, identitetsarbete (genus, klass, etnicitet) och språksocialisation i mångkulturella och flerspråkiga miljöer (fritidshem, skola, särskilda undervisningsgrupper, hem). Etnografiska studier med utgångspunkt i språksocialisationsansats, feministisk teori, etnometodologi och samtalsanalys (CA).
Vetenskaplig ledare för forskningsmiljön CLIP (Studier i Barndom, Lärande och Identitet som interaktionella praktiker)
Nyckelord
- flerspråkighet
- barn och familj
- etnografi
- barns rättigheter
- språkets performativitet
- identity
Forskning
Forskningsmiljö
Vetenskaplig ledare för forskningsmiljön Studies in Childhood, Learning, and Identites as Interactional Practices, CLIP
Pågående forskningsprojekt
En skola för avvikare: En studie av undervisningspraktiker och identitetsformering i särskilda undervisningsgrupper. 2012-2016 Vetenskapsrådet, Vetenskaplig ledare: E.Hjörne, Medsökande Ann-Carita Evaldsson, Johanna Svahn, Claes Nilholm
Elevhälsoarbete i praktiken - att förebygga problem och skapa förutsättningar för god omsorg och rätt stöd. 2016-2018. Fortes. Vetenskaplig ledare Eva Hjörne. Medsökande Ann-Carita Evaldsson
Talking and texting on the move: Explorig children's media literacy practices in peer groups 2015-2018. Finansierat av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond. Vetenskaplig ledare Helen Melander. Medsökande Ann-Carita Evaldsson, Pål Aarsand
Lärande i staden: Tidsrumsliga aspekter av en förskolepedagogik 2016-2019. Finansierat av Vetenskapsrådet. Vetenskaplig ledare Katarina Gustafson, Medsökande
Mobility, informal learning and citizenship in the mobile preschool 2016-2018. Finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Vetenskaplig ledare Danielle van der Burgt, Medsökande

Publikationer
Urval av publikationer
School-yard suspect: Blame-management among children and teachers
Ingår i Morality in Practice, Equninox Books, 2015
Affordances for Participation: Children's Appropriation of Rules in a Reggio Emilia School
Ingår i Mind, culture and activity, s. 51-74, 2012
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 5-12, 2012
Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 13-33, 2012
Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special educational needs unit
Ingår i Learning, social interaction and diversity –, s. 119-138, Sense Publisher, 2012
Syskonskap, sampel och lärande i vardagligt familjeliv
Ingår i Familjeliv och lärande, s. 47-64, Studentlitteratur, 2012
School bullying and the micro-politics of girls' gossip disputes
Ingår i Disputes in Everyday Life, s. 297-323, Emerald Group Publishing Limited, 2012
Ingår i Childhood, s. 491-508, 2011
Ingår i Narrative Inquiry, s. 24-43, 2011
LÄrande- och minnandepraktiker i barns arbete med skolans regler
Ingår i Lärande och minnande som social praktik, s. 67-90, Norstedts, 2011
Den fria lekens möjligheter och begränsningar: Barns kompetenser i vardaglig fritidshemspraktik
Ingår i Fritidspedagogik , Liber, 2011
Introduction: Heteroglossia and language ideologies in children's peer play interactions
Ingår i Pragmatics, s. 457-466, 2010
Ingår i EDUCARE, s. 137-156, 2009
Evidensbaserat skolarbete och demokrati: Mobbning som exempel.
Ingår i Pedagogisk Forskning i Sverige, s. 65-82, 2009
Ingår i Educational and Child Psychology, s. 9-18, 2009
Barns visuella kulturer ♥ kamratkulturer = sant.
Ingår i Den väsentliga vardagen, Carlssons Förlag, 2009
Ingår i Educational and Child Psychology, 2009
Ingår i The Palgrave Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan, 2009
Den väsentliga vardagen: några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild.
Carlssons förlag, 2009
Staging Multilingual identities and negotiating monolingual norms in multiethnic school settings
Ingår i International Journal of Multilingualism, s. 177-196, 2008
Ingår i Mellem individ og kollektiv. Inkluderings och exkluderingsprocesser i migrationsforskning, Makadamförlag, Lund, 2008
Situating Relational Aggression i girls’ talk
Ingår i Språk och kön i nutida och historiskt perspektiv. Studier presenterade vid Den sjätte nordiska konferensen om språk och kön, Uppsala 6-7 oktober 2006, s. 321-329, Elanders Gotab., Stockholm, 2007
Skvaller, dispyter och förolämpningar
Ingår i Språkutveckling under skolåren, Studentlitteratur, Lund, 2006
Skiftande identiteter och könsvariationer i yngre skolbarns samspel med kamrater
Ingår i Kvinder, køn og forskning, s. 63-66, 2005
Staging insults and mobilizing categorizations in peergroup interaction
Ingår i Discourse & Society, s. 763-786, 2005
Deltagarperspektiv på vardaglig pedagogisk (moralisk) verksamhet
2005
Senaste publikationer
Ingår i Learning, Media & Technology, 2024
- DOI för 'Someone has taken all my tiaras': pre-teen girls' emotional engagements with controversial online behaviors
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'Someone has taken all my tiaras': pre-teen girls' emotional engagements with controversial online behaviors
Ingår i Discourse Studies, s. 321-341, 2023
Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures
Ingår i Handbook on Language & Youth Culture, s. 62-78, Routledge, 2023
Ingår i Talking with children, s. 405-425, Cambridge University Press, 2022
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 203-229, 2022
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Learning, Media & Technology, 2024
- DOI för 'Someone has taken all my tiaras': pre-teen girls' emotional engagements with controversial online behaviors
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'Someone has taken all my tiaras': pre-teen girls' emotional engagements with controversial online behaviors
Ingår i Discourse Studies, s. 321-341, 2023
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 203-229, 2022
Ingår i Childhood, s. 593-611, 2022
- DOI för Jocular language practices in young boys' performances of romantic relationships within their local peer culture
- Ladda ner fulltext (pdf) av Jocular language practices in young boys' performances of romantic relationships within their local peer culture
Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Ingår i Classroom Discourse, s. 241-263, 2022
- DOI för Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Enacting sabotage in siblings' conflicts: Desired objects and deceptive bodies
Ingår i Childhood, s. 137-153, 2021
- DOI för Enacting sabotage in siblings' conflicts: Desired objects and deceptive bodies
- Ladda ner fulltext (pdf) av Enacting sabotage in siblings' conflicts: Desired objects and deceptive bodies
Examining Children’s Peer Play-in-Action: Micro Dramas and Collaborative Play Performances
Ingår i International Journal for Research on Extended Education, s. 69-86, 2021
Ingår i Qualitative Research in Psychology, s. 430-449, 2020
- DOI för Respecifying uncertainty in pupil health team collaboration: The morality of interpreting pupils’ school problems
- Ladda ner fulltext (pdf) av Respecifying uncertainty in pupil health team collaboration: The morality of interpreting pupils’ school problems
The moral character of emotion work in adult-child interactions
Ingår i Text & Talk, s. 563-572, 2020
Ingår i Text & Talk, s. 599-622, 2020
Ingår i Journal of Pragmatics, s. 163-176, 2020
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 36-64, 2019
Ingår i Emotional and Behavioural Difficulties, s. 254-272, 2019
- DOI för Tracing unique trajectores of participation for a 'girl with ADHD': From 'unwilling student' to 'agentive learning'
- Ladda ner fulltext (pdf) av Tracing unique trajectores of participation for a 'girl with ADHD': From 'unwilling student' to 'agentive learning'
Ingår i Journal of Pragmatics, s. 127-140, 2019
Situated collaboration and problem solving in young children's digital game play
Ingår i British Journal of Educational Technology, s. 959-972, 2018
Ingår i Childhood, s. 260-278, 2017
Ingår i Linguistics and Education, s. 73-86, 2017
Preschool girls as rule breakers: Negotiating moral orders of justice and fairness
Ingår i Childhood, s. 396-415, 2017
Staging social aggression: Affective stances and moral character work in girls' gossip telling
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 77-104, 2017
Ingår i Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communication, s. 451-475, 2017
Ingår i International Journal of Masculinity Studies, s. 20-38, 2015
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 626-644, 2015
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 626-644, 2015
Ingår i International Journal for Masculinity Studies, s. 20-38, 2015
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 626-644, 2015
Ingår i International Journal of Masculinity Studies, s. 20-38, 2015
Doing being Boys with ADHD. On Category-work and Differences in SEN classroom practices.
Ingår i Emotional and Behavioural Difficulties, s. 266-283, 2014
Ingår i Text & Talk, s. 793-815, 2013
Affordances for Participation: Children's Appropriation of Rules in a Reggio Emilia School
Ingår i Mind, culture and activity, s. 51-74, 2012
Mobbning som interaktionell praktik.: Moraliska överträdelser och flickors kamratgruppsinteraktion
Ingår i Locus, s. 26-42, 2012
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 5-12, 2012
Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 13-33, 2012
Ingår i Childhood, s. 491-508, 2011
Ingår i Narrative Inquiry, s. 24-43, 2011
Var finns evidensen för evidensrörelsens anspråk?
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 307-326, 2010
Vetenskap eller debatt?: En fråga om etikett.
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 307-326, 2010
Subverting and reproducing institutionalized norms for language use in multilingual peer groups.
Ingår i Pragmatics, s. 587-604, 2010
Introduction: Heteroglossia and language ideologies in children's peer play interactions
Ingår i Pragmatics, s. 457-466, 2010
Ingår i Pragmatics, s. 587-604, 2010
Evidensbaserat skolarbete och demokrati: Mobbning som exempel.
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 65-82, 2009
Ingår i EDUCARE, s. 137-156, 2009
Evidensbaserat skolarbete och demokrati: Mobbning som exempel.
Ingår i Pedagogisk Forskning i Sverige, s. 65-82, 2009
Ingår i Educational and Child Psychology, s. 9-18, 2009
Ingår i Educational and Child Psychology, 2009
Staging Multilingual identities and negotiating monolingual norms in multiethnic school settings
Ingår i International Journal of Multilingualism, s. 177-196, 2008
Ingår i Research on Language and Social Interaction, s. 377-404, 2007
Skiftande identiteter och könsvariationer i yngre skolbarns samspel med kamrater
Ingår i Kvinder, køn og forskning, s. 63-66, 2005
Staging insults and mobilizing categorizations in peergroup interaction
Ingår i Discourse & Society, s. 763-786, 2005
Shifting moral stances: Morality and gender in same-sex and cross-sex game interaction
Ingår i Research on Language and Social Interaction, s. 331-363, 2004
Throwing like a girl?: Situating gender differences in physicality across game-contexts
Ingår i Childhood: A global journal of childresearch, s. 475-497, 2003
Sociala och språkliga gränsdragningar i en mångkulturell skola
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 1-16, 2002
Boys’ gossip telling: Staging identities and indexing (unacceptable) masculine behaviour
Ingår i Text, s. 1-27, 2002
”För jag är bäst på svenska!”: Sociala och språkliga ordningar i en mångkulturell skola
Ingår i Utbildning och demokrati, 2000, s. 29-48, 2000
”Ja då ska du U:::T!”: Ramar regler och identitetsspel i flickors regellekar
Ingår i Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, Plads til leg, s. 123-140, 2000
Ingår i Nordisk Pedagogik, s. 65-79, 2000
The Myth of Swedishness: Ideologies and Values in Representations of National Identities
Ingår i Sociological Analysis, s. 59-67, 1998
Ingår i Childhood: A global journal of childresearch, s. 377-402, 1998
Ingår i Nordisk Pedagogik, s. 37-55, 1997
Böcker
Literacy-praktiker i och utanför skolan
Gleerups Utbildning AB, 2013
Den väsentliga vardagen: några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild.
Carlssons förlag, 2009
Ett vardagsliv med flera språk: Om barns och ungdomars samspel i flerspråkiga skolmiljöer
Liber, Stockholm, 2004
Studentlitteratur, Lund, 1997
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures
Ingår i Handbook on Language & Youth Culture, s. 62-78, Routledge, 2023
Ingår i Talking with children, s. 405-425, Cambridge University Press, 2022
Ingår i The Routledge Handbook of Language, Gender, and Sexuality, s. 304-319, Routledge, 2021
Lek, socialisation och kamratkulturer
Ingår i Förskolan och barns utveckling, s. 111-126, Gleerups Utbildning AB, 2020
Videoetnografi och interaktionsanalys: Att studera barns samspel i förskolan
Ingår i Metodologi, s. 167-184, Gleerups Utbildning AB, 2020
Ingår i Multimodal interaktionsanalys, s. 321-338, Studentlitteratur AB, 2020
Ingår i Memory Practices and Learning – Interactional, Institutional and Sociocultural perspectives, s. 49-72, IAP Information Age Publishing, 2016
Ingår i The Routledge Handbook of Language and Identity , s. 386-411, Routledge, 2016
School-yard suspect: Blame-management among children and teachers
Ingår i Morality in Practice, Equninox Books, 2015
Ingår i Children’s peer talk: Learning from each other, s. 149-168, Cambridge University Press, 2014
Om mobbning och språkliga kränkningar i flickors samspel
Ingår i Barns Livsvillkor, s. 193-204, Studentlitteratur, 2013
Om media literacy-praktiker i barns vardagsliv
Ingår i Literacy-praktiker i och utanför skolan, s. 41-63, Gleerups Utbildning AB, 2013
Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special educational needs unit
Ingår i Learning, social interaction and diversity –, s. 119-138, Sense Publisher, 2012
Syskonskap, sampel och lärande i vardagligt familjeliv
Ingår i Familjeliv och lärande, s. 47-64, Studentlitteratur, 2012
School bullying and the micro-politics of girls' gossip disputes
Ingår i Disputes in Everyday Life, s. 297-323, Emerald Group Publishing Limited, 2012
LÄrande- och minnandepraktiker i barns arbete med skolans regler
Ingår i Lärande och minnande som social praktik, s. 67-90, Norstedts, 2011
Den fria lekens möjligheter och begränsningar: Barns kompetenser i vardaglig fritidshemspraktik
Ingår i Fritidspedagogik , Liber, 2011
Barns visuella kulturer ♥ kamratkulturer = sant.
Ingår i Den väsentliga vardagen, Carlssons Förlag, 2009
Ingår i The Palgrave Handbook of Childhood Studies, Palgrave Macmillan, 2009
Ingår i Mellem individ og kollektiv. Inkluderings och exkluderingsprocesser i migrationsforskning, Makadamförlag, Lund, 2008
Situating Relational Aggression i girls’ talk
Ingår i Språk och kön i nutida och historiskt perspektiv. Studier presenterade vid Den sjätte nordiska konferensen om språk och kön, Uppsala 6-7 oktober 2006, s. 321-329, Elanders Gotab., Stockholm, 2007
Skvaller, dispyter och förolämpningar
Ingår i Språkutveckling under skolåren, Studentlitteratur, Lund, 2006
Elevers flerspråkiga aktiviteter och dominerande enspråkiga former för kommunikation
Ingår i Ett vardagsliv med flera språk, s. 66-86, Liber, Stockholm, 2004
Ingår i Jaget och rösterna: Goffman, Viveka och samtalet, s. 75-86, Linköpings universitet, tema Kommunikation, 2002
Om reflexivitet, elevers identitetsarbete och den mångkulturella skolans legitimitet
Ingår i Pedagogik i barns socialisation – Texter om ingripandens legitimitet, s. 1-20, Pedagogiska institutionen, Forskningsrapporter, nr. 64, 2001
Introduktion och forskningsöversikt
Ingår i Interaktion i pedagogiska sammanhang, s. 9-35, Liber, 2001
Språkbruk och alternativa kamratkulturer bland barn i miljonprogramsförorter
Ingår i Interaktion i pedagogiska sammanhang, s. 74-90, Liber, Stockholm, 2001
"Eee el enchufe, enchufate, enchufate!": Flickors skämtande om språk i multietniska elevgrupper
Ingår i Möten – en vänbok till Roger Säljö, s. 241-266, Linköping, Linköpings universitet, tema Kommunikation, 2000
Den blå gula etnologin: ”Jag är från Afghanistan!”
Ingår i Svenska överord, s. 149-165, Symposion, Stockholm/Stehag, 1999
Vad flickor lär sig i förorten om skillnader mellan barns vardagsliv och fritidshemsideologi
Ingår i Korsvägar. Om möten mellan unga och institutioner förr och nu, s. 141-165, Symposion, Stockholm/Stehag, 1995
Pedagogic Discourse and Interaction Orders: Sharing-time and Control
Ingår i Discourse and Lifespan Development, s. 103-13, Sage Publication, London, 1994
Konferensbidrag
2014
Resisting the categorizations of victim and bully. Identity constructions in girls relational talk.
Ingår i ECER (European Educational Research) 2007 Ghent Belgium. Contested Qualities of Educational Research , 2007
Making boys accountable for classroom disorder: Gender and category-work in regulative talk.
Ingår i Abstracts, 2007
Staging multilingual identities and negotiating monolingual norms in multiethnic school settings.
Ingår i IPRA (International Conference of Pragmatics), 2007