Erik Rautalinko
Universitetslektor vid Institutionen för psykologi; Avdelningen för Klinisk psykologi
- Telefon:
- 018-471 21 60
- E-post:
- Erik.Rautalinko@psyk.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1A och 1C
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 1225
751 42 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- FD, leg. psykolog
Kort presentation
Jag är anställd som universitetslektor på Institutionen för psykologi, där jag främst undervisar i social- och gruppsykologi, utredningsmetod, samtalsmetod, samt kognitiv och beteendeinriktad terapi.
Biografi
Utbildning
- Handledarutbildning i KBT (2012, Stockholms universitet)
- Leg. psykoterapeut (2009, Uppsala universitet)
- Filosofie doktor (2004, Uppsala universitet)
- Leg. psykolog (2001, Uppsala universitet)
Forskning och undervisning
Mina intresseområden är främst kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi, hur parrelationer bildas och förändras, samt olika metoder för att träna färdigheter i samtal och yrkesmässigt bemötande. Jag har ett stort intresse för faktorer som är gemensamma för olika typer av psykoterapi (t.ex. allians och terapeutfaktorer), och försöker även hålla mig ajour med andra inriktningar av psykoterapi än KBT (t.ex. känslofokuserad terapi, relationell terapi och interpersonell terapi).
Min anställning har tonvikt på undervisning på grund- och avancerad nivå. Jag handleder ibland examensarbeten inom counselling (t.ex. kort intervention), parrelationer (t.ex. hjälpsamhet och relationsnöjdhet), kommunikation (t.ex. psykologisk utbildning) och KBT.
Jag är medlem av följande intresseföreningar: Beteendeterapeutiska föreningen, Psykologförbundet och Svenska föreningen för kognitiva och beteendeinriktade terapier. Sedan 2002 arbetar jag deltid i begränsad omfattning med KBT på en privatmottagning i Uppsala, något som är personligen lärorikt och ökar min kompetens att undervisa i klinisk psykologi.
Publikationer
Urval av publikationer
Problemorienterande samtal: manual för behandlare
2015
Ingår i Counselling and Psychotherapy Research, s. 24-31, 2013
Ingår i Handledningens ABC, s. 169-191, Studentlitteratur, 2013
Parasite control practices on Swedish horse farms
Ingår i Acta Veterinaria Scandinavica, s. 25, 2007
Reflective listening in counseling: Effects of training time and evaluator social skills
Ingår i American Journal of Psychotherapy, s. 191-209, 2007
Effects of Training Reflective Listening in a Corporate Setting
Ingår i Journal of business and psychology, s. 281-299, 2004
Senaste publikationer
Klienthandbok för KBT: Lyckas med din kognitiva beteendeterapi
BooksOnDemand, 2024
Intervjumetod: Från frågeställning till rapportering
Natur och kultur, 2023
Parrelationens socialpsykologi: Hur par bildas, förändras och håller ihop
Studentlitteratur AB, 2020
Samtalsfärdigheter: Stöd, vägledning och ledarskap
Liber, 2019
Directiveness in psychotherapy: A phenomenological-narrative study of therapist attitudes
Ingår i Psychology and Psychotherapy, s. 600-616, 2017
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Directiveness in psychotherapy: A phenomenological-narrative study of therapist attitudes
Ingår i Psychology and Psychotherapy, s. 600-616, 2017
Ingår i Counselling and Psychotherapy Research, s. 24-31, 2013
Effects of a six hour training of active listening
Ingår i Scandinavian Journal of Behaviour Therapy, s. 117-125, 2010
Parasite control practices on Swedish horse farms
Ingår i Acta Veterinaria Scandinavica, s. 25, 2007
Reflective listening in counseling: Effects of training time and evaluator social skills
Ingår i American Journal of Psychotherapy, s. 191-209, 2007
Effects of Training Reflective Listening in a Corporate Setting
Ingår i Journal of business and psychology, s. 281-299, 2004
Böcker
Klienthandbok för KBT: Lyckas med din kognitiva beteendeterapi
BooksOnDemand, 2024
Intervjumetod: Från frågeställning till rapportering
Natur och kultur, 2023
Parrelationens socialpsykologi: Hur par bildas, förändras och håller ihop
Studentlitteratur AB, 2020
Samtalsfärdigheter: Stöd, vägledning och ledarskap
Liber, 2019
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Handledningens ABC, s. 169-191, Studentlitteratur, 2013