Arabiska D
Kursplan, Grundnivå, 5AB520
- Kod
- 5AB520
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk G2E
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 22 januari 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs.
Behörighetskrav
Arabiska A och B samt minst 22,5 hp i Arabiska C.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Avseende delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap
redogöra för vetenskaplig metodik och teori rörande analys och tolkning texter
översiktligt redogöra för litteraturvetenskapliga teorier och tolkningsmetoder
översiktligt redogöra för olika sätt att beskriva språk
översiktligt redogöra för språkvetenskapliga metoder att analysera språkligt material
Avseende delkurs 2: Inledning till arabisk filologi
med utgångspunkt i arabiska exempeltexter:
a) redogöra för hur litteraturvetenskaplig metodik kan tillämpas på modern prosa
b) redogöra för hur litteraturvetenskaplig metodik kan tillämpas på modern poesi
c) redogöra för hur en textedition kan utföras av en kort klassisk text
d) redogöra för problem och metoder vid studiet av en arabisk dialekttext
e) redogöra för syntax och stilistik utifrån en klassisk eller modern text
Avseende delkurs 3: Specialarbete
genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning med anknytning till de teman som behandlas i den första delkursen
korrekt transkribera arabisk text med ett reversibelt transkriptionssystem
dra egna slutsatser och argumentera för dessa utifrån empiriska data och andras ståndpunkter på ett korrekt sätt
planera (sätta upp mål, urskilja deluppgifter och disponera tidsramarna för) denna arbetsuppgift, följa denna plan och ta självständigt ansvar för deluppgifter
finna för uppgiften relevant och lämplig litteratur, samt läsa in och göra korrekta
referat av relevanta delar av denna litteratur
tillgodogöra sig mera avancerad facklitteratur som är relevant för studien
skriftligen presentera resultatet av denna studie i en uppsats strukturerad utifrån frågeställningen, resultatet och den stödjande argumentationen, skriven på en i stort sett grammatiskt korrekt prosa och med korrekt behandling av fackterminologi
följa vedertagna formella konventioner vad gäller struktur och typografi och på ett
korrekt sätt citera och referera källor samt skriva hänvisningar och referenser
bedöma en studie och uppsats inom utbildningsområdet på liknande nivå vad gäller dess frågeställning, resultat, argumentation och presentation
muntligen presentera och diskutera en sådan studie för en publik av jämbördiga studenter
Innehåll
Delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap, 7,5 hp (Introduction to the theory of science and linguistics)
Delkurs 2: Inledning till arabisk filologi, 7,5 hp (Introduction to Arabic philology)
Delkurs 3: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp (Exam paper for the bachelor's degree)
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början. För att erhålla betyget VG krävs VG på examensarbetet och minst en av de övriga delkurserna.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen avser fjärde terminens studier inom huvudområdet semitiska språk/arabiska och ger tillräcklig fördjupning till filosofie kandidatexamen inom huvudområdet.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Kurslitteratur:
Delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap
Thurén, T. Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm 2000.
Lagerholm, P. Språkvetenskapliga uppsatser. Lund 2005
Bergsten, S. Litteraturvetenskap. En inledning. 2. uppl. Lund 2002.
Dahl, Ö. Språkets enhet och mångfald. Lund 2004.
Material som tillhandahålls till kopieringspris av föreläsarna kan tillkomma.
Delkurs 2: Inledning till arabisk filologi
a) litteraturvetenskaplig metodik: prosa
Litteraturteori
1.Staffan Bergsten, Litteraturvetenskap. En inledning, red. Staffan Bergsten, 2 uppl. (Lund: Studentlitteratur, 2002), 9-18
2.Horace Engdahl, "Att skriva om litteratur" i Litteraturvetenskap. En inledning, red. Staffan Bergsten, 2 uppl. (Lund: Studentlitteratur, 2002), 205-13
3.Lars Gustafsson (red.). Forskningsfält och metoder inom litteraturvetenskapen. Uppl. 2. Alma-serien 24 (Stockholm: Wahlström och Widstrand), 1974
Specialstudier i arabisk litteraturhistoria och litteraturkritik
b) litteraturvetenskaplig metodik: poesi
Litteratur meddelas av läraren.
c) metodik vid dialektstudium
Versteegh, Kees, ed. Encyclopedia of Arabic language and linguistics. Associate editors M. Eid, A. Elgibali, M. Woidich, and A. Zaborski. Vol. I-IV. Leiden - Boston: Brill, 2006-08. Valda artiklar
Fischer-Jastrow, Handbuch der arabischen Dialekte, Wiesbaden 1980 (svensk översättning kan erhållas på institutionen), valda delar.
Woidich, Manfred, and Peter Behnstedt. Arabische Dialektgeographie: Eine Einführung, Handbuch der Orientalistik. Abt. 1, Der Nahe und Mittlere Osten = The Near and Middle East, Bd 78. Leiden: Brill, 2005. Valda delar
d) metodik vid textedition
Litteratur meddelas av läraren.
e) syntaktisk och stilistisk analys
Badawi, Elsaid, Michael G. Carter, and Adrian Gully. Modern Written Arabic: A comprehensive grammar. London: Routledge, 2004. Valda delar
Dahlgren, Sven-Olof. Arabisk högspråklig grammatik. Göteborg: Anatole Media, 2005. Valda delar.
Isaksson, Bo. Introduktion till arabisk textlingvistik, Uppsala 2008 (kompendium).
Delkurs 3: Examensarbete för kandidatexamen
Om uppsatsskrivning i allmänhet
1.Eric Johannesson och Marie-Christine Skuncke, Lathund för doktorander och uppsatsförfattare, Litteraturvetenskapl. inst., (Uppsala Univ. Nr 1 1991) el. sen.
2. Anette Månsson, Uppsats- och PM-skrivande: rutiner och tips för författare och opponent, Institutionen för lingvistik och filologi, rev. uppl. 2001-09-18. Se länken:
http://www.lingfil.uu.se/afro/semitiska/grundutbildning/Uppsats_AM.pdf
Kvalitetskriterier för examensarbete
Se länken: http://www.lingfil.uu.se/afro/semitiska/grundutbildning/uppsatskriterier.html
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011