Ledarskap och coachning
Kursplan, Grundnivå, 1TG296
- Kod
- 1TG296
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Projekt och ledning 15 hp
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för skillnaden mellan rollerna coach, mentor och handledare,
- redogöra för hur svåra samtal kan hanteras,
- beskriva hur coachning och handledning kan tillämpas enskilt och i grupp,
- planera, genomföra, redovisa, utvärdera och återkoppla coachning av individ,
- identifiera och analysera möjligheter till och hinder för konfliktlösning med hjälp av bland annat förtroendefullt samarbete,
- redogöra för skillnader mellan olika coachningsmodeller.
Innehåll
Coachning, mentorskap och handledning samt skillnaderna mellan begreppen och hur de kan tillämpas samt deras koppling till ledarskapet, ledarstilar och chefens roll. Teori kring det svåra samtalet. Coachningsmodeller. Ansvar och roller kring handledning och coachning, både enskilt och i grupp (arbetsgivaransvar och individansvar). Genomförande av coachning av en student från lägre årskurs. Fördjupning av förtroendefullt samarbete samt konflikthantering.
Undervisning
Föreläsningar, diskussionsgrupper och seminarier.
Examination
Skriftlig och muntlig redovsining av inlämningsuppgifter (2 hp), coachningsuppgift (2 hp) och aktivt deltagande i seminarier (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med 1TG262 Ledarskap och coachning.