Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
Kursplan, Grundnivå, 8LF022
- Kod
- 8LF022
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen vänder sig till personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Behörighetskrav
Förskollärarexamen, eller äldre motsvarighet. Därtill krävs anställning för undervisning i förskoleklass samt bifogat intyg om huvudmannens godkännande.
Mål
Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i grundläggande tal-, läs-och skrivinlärning och dess ämnesdidaktik och metodik. Kursens innehåll behandlar uppföljning, analys och bedömning av elevers läs- och skrivinlärning som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån alla elevers erfarenheter och behov.
Efter genomgången kurs ska de studerande kunna:
- redogöra för, jämföra och kritiskt förhålla sig till olika teorier och metoder som rör elevers tidiga tal-, läs- och skrivutveckling hos en- och flerspråkiga elever
- ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers tidiga tal-, läs- och skrivutveckling utifrån olika ämnesdidaktiska perspektiv
- använda grundläggande språkvetenskapliga begrepp och diskutera dem utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv med fokus på tal-, läs- och skrivutveckling
- redogöra för och tillämpa modeller för dokumentation, analys och bedömning av tidig tal-, läs- och skrivutveckling
- beskriva olika aspekter av försenad tal- läs- och skrivutveckling
- redogöra för svenskämnenas framväxt, identitet och styrdokument samt ge exempel på relationen dem emellan med särskilt fokus på tal-, läs- och skrivutveckling
- visa godtagbar muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga i akademiska och för professionen relevanta sammanhang.
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden:
- Undervisningsmetoder för och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande tal-, läs- och skrivutveckling
- Teorier om tal- läs- och skrivutveckling
- En- och flerspråkig tal-, läs- och skrivutveckling
- Språklig medvetenhet
- Genre och språkanvändning
- Organisation av undervisning och undervisningens progression i svenskämnet F-3
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers tal- läs- och skrivutveckling
- Skolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena, inriktning tal-, läs- och skrivutveckling
- Språkvetenskapliga begrepp från fonetik till pragmatik.
- Specifika drag i barns- och ungas första- och andraspråkutveckling.
- Skriftspråkliga normer, grammatik och textanalys
- Olika former av försenad tal-, läs- och skrivutveckling
- Svenskämnenas identitet och framväxt
- Egen skriftlig och muntlig produktion.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.