Arabiska D

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AB520

Kod
5AB520
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Semitiska språk G2E
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 10 juni 2025
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen tillhör biområdet Arabiska.

Behörighetskrav

Arabiska A, Arabiska B och minst 22,5 hp från Arabiska C (ej C2) eller motsvarande kurser inom Orientalistikprogrammet

Mål

Delkurs 1: studenten väljer en av följande två kurser

1a) Litteraturvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk (7,5 hp)

Dekursen avser att ge en teoretisk och metodisk förberedelse för examensarbete med filologisk inriktning i någon av regionerna Mellanöstern, Central-, Öst- och Sydasien med tillämpning av relevant teori på olika former av litteratur.

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • redogöra för litteraturvetenskapliga teorier
  • tillämpa litteraturvetenskaplig teori
  • översiktligt redogöra för teori och metod för textedition
  • ge exempel på hur en textedition kan utföras
  • genomföra textanalys.

1b) Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk (7,5 hp)

Delkursen avser att ge en teoretisk och metodisk förberedelse för examensarbete med filologisk inriktning i någon av regionerna Mellanöstern, Central-, Öst- och Sydasien med tillämpning av för respektive region relevant teori på språkvetenskap och sociolingvistik.

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • redogöra för metoder i språkvetenskaplig och sociolingvistisk analys
  • resonera kring språkvetenskapliga och sociolingvistiska teorier
  • resonera kring etiska överväganden i samband med datainsamling
  • tillämpa språkvetenskaplig och/eller sociolingvistisk metod.

Delkurs 2: Inledning till semitisk filologi (7,5 hp)

Delkursen avser att ge en teoretisk och metodisk förberedelse för examensarbete med lingvistisk-filologisk inriktning i arabiska, hebreiska eller arameiska/syriska med tillämpning av relevant teori.

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • använda vetenskaplig metodik och teori rörande analys och tolkning av texter
  • använda ett urval av språkvetenskapliga metoder för att analysera av språkligt material
  • beskriva problem och metoder vid studiet av olika språkvarieteter inom semitiska språk ur synkront och diakront perspektiv
  • genomföra en litterär textanalys på en text i ett semitiskt språk.

Delkurs 3: Självständigt arbete (15 hp)

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning med anknytning till de teman som behandlas i de andra delkurserna
  • korrekt transkribera arabiska
  • dra egna slutsatser och argumentera för dessa utifrån empiriska data och andras ståndpunkter på ett korrekt sätt
  • planera arbetsuppgiften, följa planen och ta självständigt ansvar för deluppgifter
  • finna för uppgiften relevant och lämplig avancerad litteratur, samt läsa in och göra korrekta referat av relevanta delar av denna litteratur
  • skriftligen presentera resultatet av denna studie i en uppsats strukturerad utifrån frågeställningen, resultatet och den stödjande argumentationen, skriven på en i stort sett grammatiskt korrekt prosa och med korrekt behandling av fackterminologi
  • följa vedertagna formella konventioner vad gäller struktur och typografi och på ett korrekt sätt citera och referera källor samt skriva hänvisningar och referenser
  • kritiskt diskutera en studie och uppsats inom utbildningsområdet på liknande nivå vad gäller dess frågeställning, resultat, argumentation och presentation
  • muntligen presentera och diskutera en sådan studie.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser. Studenten väljer mellan delkurs 1a och delkurs 1b.

Delkurs 1a: Litteraturvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk (7,5 hp)

Delkursen ger en introduktion till filologiska studier av olika former av litteratur. Litteraturvetenskaplig teori och teori och metod för tolkning av texter och textedition tillämpas. Ett genusteoretiskt perspektiv anläggs där det är relevant.

Delkurs 1b: Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk (7,5 hp)

Delkursen ger en introduktion till filologiska studier i språkvetenskap och sociolingvistik. Språkvetenskapliga arbetsmetoder presenteras och tillämpas på utvalt material. Etiska överväganden i samband med datainsamling diskuteras. Genusaspekter behandlas och genusperspektiv anläggs där det är relevant.

Delkurs 2: Inledning till semitisk filologi (7,5 hp)

Delkursen ger en introduktion till lingvistiska och filologiska metoder i semitiska språk. Den inkluderar vetenskaplig metodik och teori rörande analys av texter, vetenskapliga frågor och metoder i både diakrona och synkrona undersökningar av språk, transkription och lingvistisk glossning av semitiska texter, lingvistiskt fältarbete, litterär analys av texter i semitiska språk och andra relevanta ämnen.

Delkurs 3: Självständigt arbete (15 hp)

På den här delkursen skriver studenten ett självständigt examensarbete på kandidatnivå. I anslutning till relevant forskning görs sökning, studier och sammanfattning av vetenskaplig litteratur, praktiskt/filologiskt arbete med textmaterial och sammanställning och kritisk analys av resultat samt muntlig och skriftlig redovisning. Handledare utses i särskild ordning. Ämnesval görs i samråd med denne.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, övningar och examinerande moment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Delkurs 1a: Litteraturvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk (7,5 hp)

Delkursen har två examinerande moment

  1. inlämningsuppgifter (betygsskala U/G/VG)
  2. skriftligt slutprov (betygsskala U/G/VG)

För betyget G krävs G på båda momenten. För VG krävs VG på båda momenten.

Delkurs 1b: Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk (7,5 hp)

Delkursen har tre examinerande moment

  1. inlämningsuppgifter (betygsskala: U/G/VG)
  2. muntliga redovisningar (betygsskala: U/G/VG
  3. skriftligt slutprov (betygsskala: U/G/VG)

För betyget G krävs G på samtliga moment. För VG krävs VG på samtliga moment.

Delkurs 2: Inledning till semitisk filologi (7,5 hp)

Delkursen har två examinerande moment

  1. fortlöpande bedömning av aktivt deltagande på lektionerna (betygsskala: U/G/VG)
  2. inlämningsuppgifter (betygsskala: U/G/VG)

Den löpande examinationens uppgifter, innehåll och utformning, datum för genomförande/inlämning samt information om omexamination ges vid kursstart.

För betyget G krävs G på båda momenten. För VG krävs VG på båda momenten.

Delkurs 3: Självständigt arbete (15 hp)

Examination sker i form av ventilering och försvar av det egna självständiga arbetet, samt opposition på ett annat. Formen för det senare kan variera beroende på om aktuella självständiga arbeten finns tillgängliga. Det självständiga arbetet skrivs på engelska eller svenska. Ventilering sker på engelska eller svenska. Efter ventilering har studenten en med examinator överenskommen tid att inkomma med en slutversion av det självständiga arbetet, där de synpunkter som inkommit vid ventilering kunnat beaktas. 

Betygsskala för självständigt arbete: U/G/VG. Betygsskala för ventilering och opposition: U/G.

 För betyget G krävs G på både självständigt arbete och ventilering och opposition, för VG krävs VG på självständigt arbete och G på ventilering och opposition.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs detta betyg på minst 22,5 hp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin