Svenska III för grundlärare Fk-3
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE114
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny, Fel - men på olika sätt. En analys av elevers felaktiga svar enligt PIRLS-provet, Ingår i: Läsning!, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2013 (15 s.)
- Berg, Elisabeth, Läs- och skrivundervisning: teorier, trender och tradition, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Bergöö, Kerstin, Kritisk litteracitet, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009 (13 s.)
- Axelsson, Monica, Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009 (s. 177–190. 13 s.)
- Danielsson, Kristina; Selander, Staffan, Se texten!: multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete, Malmö, Gleerup, 2014
- Kronkvist, Åsa, Superundersökarna: nosa på nätet - de första stegen mot ett vaket nätanvändande, 2., rev. uppl., Stockholm, Skolverket, 2011
- Bedömarträning i svenska och svenska som andraspråk (för nationella prov åk 3), Skolverket (www.skolverket.se Aktuell version. Motsvarar 50 s.)
- Nya språket lyfter!, Stockholm, Skolverket, [2009] (www.skolverket.se Senaste upplagan. 110 s.)
- Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001 (sök texten på http:/
/ www.andrasprak.su.se)
Övriga bedömningsverktyg och prov om ca 100 s.
Barn- och ungdomslitteratur enligt lärares anvisning.
Vetenskapliga artiklar om ca 100 s.
Antal sidor: 910