Svenska III för grundlärare Fk-3
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE114
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE114
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 15 januari 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3.
Behörighetskrav
180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.
Mål
Syftet med kursen är att ge fördjupande kunskaper om elevers tal- läs och skrivutveckling samt deras möte med skönlitteratur och sakprosa. Kursen syftar också till att erbjuda studenterna kännedom om aktuell forskning kring lärande och undervisning i svenska i förskoleklass och årskurs 1 – 3. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Svenska I och Svenska II.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg för tal- läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1-3
- beskriva, analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och sakprosatexter som elever såväl läser som skriver i olika modaliteter och medier
- kritiskt granska didaktiska val som rör exempelvis elevernas språkliga bakgrund samt val av texter och textuppgifter
- planera och motivera didaktiska val i undervisningsförlopp inom svenskämnet i förskoleklass och årskurs 1 – 3
- beskriva och tillämpa centrala forskningsmetoder som används för att studera svenskämnesdidaktiska frågeställningar
- genomföra en svenskämnesdidaktisk studie på ett vetenskapligt godtagbart sätt samt dokumentera studiens resultat skriftligt med god språklig form.
Innehåll
- bedömningsverktyg i svenskämnena
- flerspråkighet
- digital litteracitet, informationssökning och källkritik
- multimodala texter
- litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
- planering av undervisningsförlopp och didaktiska motiveringar till dessa
- forskningsmetoder för att studera svenskämnesdidaktiska frågeställningar
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Muntliga och skriftliga examinationer.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1