Svenska III för grundlärare Fk-3
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE114
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny, Fel - men på olika sätt. En analys av elevers felaktiga svar enligt PIRLS-provet, Ingår i: Läsning!, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2013Obligatorisk (15 s.)
- af Geijerstam, Åsa, Utvecklingsdialog 3: Att skriva faktatext i fyran, Ingår i: Undersöka och utveckla undervisning: professionell utveckling för lärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017], s. s. 67–105 (38 s.)Obligatorisk
- Bergöö, Kerstin, Att hitta sin plats: i förskolan, i skolan och i världen, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Liber, 2016, s. s. 187–202 (15 s)Obligatorisk
- Danielsson, Kristina; Selander, Staffan, Se texten!: multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete, Malmö, Gleerup, 2014Obligatorisk
- Folkeryd, J.W., Bedömning och förståelse, Ingår i: Läsundervisningens grunder, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2016Obligatorisk (s 145–162)
- Gottfridsson, Christina, Urban fiction. Berättande och återberättande i tal, bild och skrift i svenskundervisning inspirerad av Reggio Emilia, Ingår i: Berättelsens möjligheter: lärares reflektioner över fiktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 67–80Obligatorisk (14 s.)
- Håkansson, Gisela, Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 151–168Obligatorisk (15 s)
- Janson, Malena, Filmpedagogik som normkritik, Ingår i: Introduktion till filmpedagogik: vita duken som svarta tavlan, 2., [utök.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2016, s. s. 181–196 (15 s.)Obligatorisk
- Levinsson, Magnus, Utvecklingsdialog 1: Fixar läsfixarna läsningen?, Ingår i: Undersöka och utveckla undervisning: professionell utveckling för lärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017], s. s. 31–48 (17 s.)Obligatorisk
- Liberg, Caroline; Geijerstam, Åsa af; Folkeryd, Jenny Wiksten, Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Sofkova Hashemi, Sylvana m.fl., Digitala textkompetenser och undervisning. En metatolkande syntes av forskningsstudier om texter, information och multimodalitet i skolan, Ingår i: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020], s. s. 270–286 (16 s)Obligatorisk
Övriga bedömningsverktyg och prov i svenska om ca 100s.
- Lundberg, Ingvar; Herrlin, Katarina, God läsutveckling: kartläggning och övningar, 3., utök. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Obligatorisk (ca 30 sidor ur denna bok, exakta sidangivelser meddelas senast en vecka före föreläsningen)
Dessutom tillkommer ca 100 s enligt lärares anvisning.
Totalt ca 850 s.
* Obligatorisk