Svenska III för grundlärare Fk-3

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE114

Kod
4PE114
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 juni 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och årskurs 1-3.

Behörighetskrav

120 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Svenska II, F-3 .

Mål

Syftet med kursen är att ge studenten fördjupande kunskaper om elevers tal-, läs- och skrivutveckling samt deras möte med skönlitteratur och sakprosa. Kursen syftar också till att erbjuda studenterna kännedom om aktuell forskning kring lärande och undervisning i svenska i förskoleklass och årskurs 1-3. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Svenska I och Svenska II.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg för tal-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1-3
  • beskriva, analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och sakprosatexter som elever såväl läser och tolkar som skriver och skapar i olika modaliteter och medier
  • kritiskt granska didaktiska val i undervisningsförlopp inom svenskämnet i förskoleklass och årskurs 1-3
  • genomföra svenskämnesdidaktiska studier på ett vetenskapligt godtagbart sätt samt dokumentera studiernas resultat skriftligt med god språklig form.

Innehåll

  • Bedömningsverktyg i svenskämnena.
  • Bedömning av elevers språkutveckling i språkligt heterogena klassrum.
  • Digital litteracitet, informationssökning och källkritik.
  • Skapande och tolkning av multimodala texter.
  • Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll.
  • Analys av undervisningsförlopp.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin