Svenska III för grundlärare Fk-3
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE114
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny, Fel - men på olika sätt. En analys av elevers felaktiga svar enligt PIRLS-provet, Ingår i: Läsning!, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2013 (15 s.)
- Axelsson, Monica, Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009 (s. 177–190. 13 s.)
- Bedömarträning i svenska och svenska som andraspråk (för nationella prov åk 3), Skolverket (www.skolverket.se Aktuell version. Motsvarar 50 s.)
- Berg, Elisabeth, Läs- och skrivundervisning: teorier, trender och tradition, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Bergöö, Kerstin, Kritisk litteracitet, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009 (13 s.)
- Danielsson, Kristina; Selander, Staffan, Se texten!: multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete, Malmö, Gleerup, 2014
- Folkeryd, J.W., Bedömning och förståelse, Ingår i: Läsundervisningens grunder, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2016Obligatorisk (s 145–162)
- Håkansson, Gisela, Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 151–168Obligatorisk (15 s)
- Kronkvist, Åsa, Superundersökarna: nosa på nätet - de första stegen mot ett vaket nätanvändande, 2., rev. uppl., Stockholm, Skolverket, 2011
- Nya språket lyfter!, Stockholm, Skolverket, [2009] (www.skolverket.se Senaste upplagan. 110 s.)
- Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011
Övriga bedömningsverktyg och prov om ca 100 s:
- Allard, Birgita; Rudqvist, Margret; Sundblad, Bo, Nya lusboken: [en bok om läsutveckling], 1. uppl., Stockholm, Bonnier utbildning, 2001Obligatorisk (ca 30 sidor ur denna bok, exakta sidangivelser meddelas senast en vecka före föreläsningen)
- Jacobson, Christer, Läskedjor: [manual, [Ny utg.], Stockholm, Hogrefe Psykologiförlaget, 2011Obligatorisk (ca 15 sidor ur denna bok, exakta sidangivelser meddelas senast en vecka före föreläsningen)
- Lundberg, Ingvar; Herrlin, Katarina, God läsutveckling: kartläggning och övningar, 3., utök. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Obligatorisk (ca 30 sidor ur denna bok, exakta sidangivelser meddelas senast en vecka före föreläsningen)
- PIRLS 2011: läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (kapitel 1 s. 12–23)
Barn- och ungdomslitteratur enligt lärares anvisning.
Vetenskapliga artiklar om ca 100 s.
* Obligatorisk