Svenska III för grundlärare Fk-3

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE114

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE114
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3.

Behörighetskrav

120 hp inom grundlärarprogrammet inklusive Svenska II, F-3 .

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupande kunskaper om elevers tal- läs och skrivutveckling samt deras möte med skönlitteratur och sakprosa. Kursen syftar också till att erbjuda studenterna kännedom om aktuell forskning kring lärande och undervisning i svenska i förskoleklass och årskurs 1-3. Kursen bygger vidare på och breddar det innehåll som behandlats i Svenska I och Svenska II.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • kritiskt granska och tillämpa olika bedömningsverktyg för tal- läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1-3
  • beskriva, analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och sakprosatexter som elever såväl läser som skriver i olika modaliteter och medier
  • kritiskt granska didaktiska val som rör exempelvis elevernas språkliga bakgrund samt val av texter och textuppgifter
  • planera och motivera didaktiska val i undervisningsförlopp inom svenskämnet i förskoleklass och årskurs 1-3
  • beskriva och tillämpa centrala forskningsmetoder som används för att studera svenskämnesdidaktiska frågeställningar
  • genomföra en svenskämnesdidaktisk studie på ett vetenskapligt godtagbart sätt samt dokumentera studiens resultat skriftligt med god språklig form.

Innehåll

  • Bedömningsverktyg i svenskämnena.
  • Flerspråkighet.
  • Digital litteracitet, informationssökning och källkritik.
  • Multimodala texter.
  • Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll.
  • Planering av undervisningsförlopp och didaktiska motiveringar till dessa.
  • Forskningsmetoder för att studera svenskämnesdidaktiska frågeställningar.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin