Education and Science (EduS)

Forskargruppen EduS (Education and Science) arbetar med projekt som tar sikte på att undersöka olika pedagogiska rum, lärar-, elev- och studentidentiteter, samt lärandestrategier.

Vi är intresserade av hur kunskap och identiteter skapas i olika slags utbildningsinstitutioner. Hur påverkar ämneskulturer, kunskapssyn, språk och pedagogiska praktiker lärande- och identitetsprocesser? Hur reproduceras och utmanas maktrelationerna i dessa processer och på vilka sätt är de genusifierade?

Illustration av ett bord med labutrustning och en hög med böcker. 

Pixabay

Pågågende projekt och aktiviteter

  • Anita Hussénius leder forskningsprojektet I jakt på materiens betydelse – genus, emotioner och utrustning i laborativa undervisningssituationer.
  • Anita Hussénius ansvarar för ett genusinriktat forsknings- och interventionsprojekt inom ramen för det Vinnova-finansierade kompetenscentret Batteries Sweden, BASE. I kompetenscentret ingår partners från lärosäten (UU, KTH, Chalmers) samt ett stort antal företag.
  • Kristina Andersson är ansvarig för genus och jämställhetsfrågor i AddLife. AddLife är ett Vinnova finansierat kompetenscentrum som syftar på att utveckla, tillhandahålla och stödja en framtida tillgång på kompetens och teknologi inom Additiv Tillverkning för Livsvetenskaperna.

  • Representation, deltagande och perspektiv - var kommer barnen in i förskolans pedagogiska dokumentation?
    Doktorandprojekt, Catarina Wahlgren
  • Att bli biolog – Studenters identitetsutveckling i högre biologiutbildning Doktorandprojekt, Katerina Pia Günter
  • Genusfrågor inom Moçambikiska universitets- och högskoleinstitutioner, med fokus på kvinnors medverkan i forskning och universitetsledning: En fallstudie av The Pedagogical University
    Doktorandprojekt, Juvêncio Manuel Nota
  • Diskurs och kultur inom lärarutbildning för fysiklärare
    Doktorandprojekt, Johanna Larsson
  • Lärarutbildares naturvetenskap under lupp - en studie av gränslandet mellan ämnesdiscipliner och skolämnen
    Kristina Andersson, Anita Hussénius, Annica Gullberg, Kate Scantlebury, Maja Elmgren, Per Nordström, Susanne Engström
    Finansierat av: Vetenskapsrådet
  • Att framträda som framgångsrik student: En komparativ studie om män, maskuliniteter och självvärdesskyddande strategier i konkurrensorienterande miljöer
    Anne-Sofie Nyström, Minna Salminen Karlsson, Carolyn Jackson
    Finansierat av: Vetenskapsrådet
  • Kemiämnets normer och värden
    Doktorandprojekt, Marie Ståhl
  • The formation of successful physics students: Discourse and identity perspectives on university physics
    Doktorandprojekt, Anders Johansson
  • Kulturarvet som högskolepedagogisk resurs vid Uppsala universitet
    Pedagogiskt projekt, Cecilia Rodéhn, Hedvig Mårdh
  • Att utmana blivande No-lärare: Ämnesinnehåll och genusmedvetenhet i samspel för en mer inkluderande naturvetenskap
    Anita Hussénius, Annica Gullberg, Kristina Andersson, Anna Danielsson, Kate Scantlebury
    Finansierat av: Vetenskapsrådet

Medlemmar

Kristina Andersson, Anna Danielsson, Maja Elmgren, Susanne Engström, Annica Gullberg, Katerina Pia Günter, Cathrine Hasse, Anita Hussénius, Carolyn Jackson, Anders Johansson, Petra Korall, Johanna Larsson, Juvêncio Manuel Nota, Anne-Sofie Nyström, Anne-Kathrin Peters, Cecilia Rohdén, Doris Rusch, Minna Salminen-Karlsson, Kate Scantlebury, Catarina Wahlgren.

Kontakt

  • Har du frågor om forskargruppen? Kontakta gruppens koordinator:
  • Anita Hussénius

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin