Integrering av strömningsmekanik och beräkningsvetenskap: Ken Mattson tilldelas projektmedel

Ken Mattsson, professor vid Institutionen för informationsteknologi; avdelningen för beräkningsvetenskap, har nyligen mottagit projektmedel för pedagogisk utveckling. Projektet fokuserar på att integrera två ämnen – strömningsmekanik och beräkningsvetenskap – som för närvarande undervisas separat på olika kurser och institutioner.

Målet: Tydliggöra sambandet mellan kurserna

Projektet syftar till att skapa en tydligare koppling mellan strömningsmekanik och beräkningsvetenskap för studenterna. Genom att sammanföra lärarlagen från de respektive kurserna kommer projektet att utveckla praktiska projekt där teori från beräkningsvetenskapen används för att lösa komplexa problem inom tillämpningar av strömningsmekanik.

Videoföreläsningar för stöd och förståelse

För att stödja projektarbetet kommer korta, fördjupande videoföreläsningar att utvecklas. Dessa kommer att ge studenterna en djupare förståelse för ämnena och förbättra deras problemlösningsförmåga.

Bedömargruppens synpunkt

Bedömargruppen har utvärderat projektidén och anser att den är tydlig och genomförbar. Att projektet involverar lärarlag från två olika kurser och institutioner indikerar en bred förankring och god hållbarhet. Även om användningen av inspelade föreläsningar inte är särskilt innovativt i sig (eftersom det är vanligt inom kursutveckling), uppmanas projektgruppen att tydligare involvera studenter, till exempel genom dialog med studentsektionen på det aktuella programmet.

Projekttitel: Kursövergripnade projekt som interagerar strömningsmekanik och beräkningsvetenskap

Ken Mattson´s profilsida på Uppsala universitet

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin