Pedagogiska Akademin ny arena för excellent lärande

– Att Pedagogiska akademin har ledningens helhjärtade stöd ger oss den hållbara grund vi behöver, säger Mathias Hallberg, ordförande i det nyinrättade forum där Farmaceutiska och Medicinska fakultetens excellenta lärare tillsammans ska flytta fram pedagogikens roll.
På nyåret invigdes den Pedagogiska akademin vid Uppsala universitets Vetenskapsområde för medicin och farmaci. Med akademin får de excellenta lärare som sedan 2013 utses vid lärosätet en gemensam plattform att driva pedagogiska frågor. Först ut på ordförandeposten i den nya akademin är Mathias Hallberg, dekan vid Farmaceutiska fakulteten och excellent lärare sedan 2016:
– Våra excellenta lärare förenas av ett genuint engagemang i pedagogisk utveckling och har länge uttryckt önskemål om en arena för kunskapsutbyte och dialog om aktuella frågor. Nu är vi ur startblocken och måndag 3 februari samlas hela akademin för första gången i syfte att ta ut en gemensam riktning för vår framtida verksamhet.

Anja Sandström och Jakob Haglöf, Pedagogiska akademin
Akademins operativa arbete drivs av ett utskott där Farmaceutiska fakulteten representeras av Mathias Hallberg, Anja Sandström och Jakob Haglöf. Hela akademin sammanträder två gånger per termin, dessutom kommer ett ambitiöst fortbildningsprogram att lanseras i syfte att ytterligare utveckla den pedagogiska kompetensen och att stärka dess ställning vid vetenskapsområdet.
– Vi skissar på ett paket som bland annat omfattar seminarier, konferenser och ett mentorprogram för nyrekryterade lärare och biträdande universitetslektorer. På agendan står också att utveckla och verka för forskning med fokus på farmaceutisk och medicinsk pedagogik såväl som stärkt sakkunskap för bedömning av pedagogisk kompetens vid rekryteringar, säger Anja Sandström, prodekan för utbildning och excellent lärare sedan 2017.
Målbilden för den Pedagogiska akademin är tydlig. Med en mötesplats som främjar och tillvaratar de excellenta lärarnas kunskaper och engagemang ska ännu starkare lärarlag formeras. Därmed ökar också förutsättningarna för en enad röst med kapacitet att rikta fokus på betydelsen av skicklig pedagogik. På sikt är ambitionen att även väcka studenternas intresse för att närma sig lärarprofessionen.
– Det senaste decenniet har flera initiativ sjösatts i syfte att stärka pedagogikens roll, men ofta är de avhängiga enskilda eldsjälar. Att den Pedagogiska akademin har ledningens helhjärtade stöd från start, ger oss den hållbara grund vi behöver. Nu tar våra excellenta lärare vid för att tillsammans bygga en struktur som vi hoppas ska engagera hela kollegiet och bidra till en ännu bättre undervisning vid våra utbildningar, säger Mathias Hallberg.
Fakta Excellent lärare
- Är en skicklig och omtyckt lärare i undervisningssituationen.
- Har en vetenskaplig kompetens inom sitt eget forskningsämne samt inom pedagogik och didaktik.
- Är en pedagogisk ledare som utvecklar sin egen och universitetets undervisning samt bedriver ett aktivt kvalitetsarbete.
- Nästa period för att ansöka om att bli antagen som excellent lärare är 1 februari–17 mars 2025.
Mathias Hallberg, ordförande
Pedagogiska akademins arbetsutskott
Mathias.Hallberg@farmbio.uu.se
Anja Sandström, ledamot
Pedagogiska akademins arbetsutskott
Anja.Sandstrom@ilk.uu.se
Jakob Haglöf, ledamot
Pedagogiska akademins arbetsutskott
Jakob.Haglof@ilk.uu.se
text: Magnus Alsne, foto: Mikael Wallerstedt