Färdighetsträning för ungdomar med ADHD

Projektbeskrivning

Dialektisk beteendeterapi är en form av kognitiv beteendeterapi som förutom KBT-inslag innefattar färdighetsträning i att hantera och reglera känslor, t.ex. träning i medveten närvaro och acceptans. I denna studie undersöker vi om gruppbehandling med DBT för ungdomar med ADHD är en genomförbar och leder till mindre symtom och svårigheter i vardagen. Studien är en randomiserad kontrollerad multicenterstudie där 184 ungdomar fördelats till antingen den DBT-baserad färdighetsträning eller till en psykoedukativ kontrollgruppsbehandling (SKILLS). Resultaten visade att den DBT-baserade färdighetsträningen till stor del uppskattades av ungdomarna och även associerades med symtomminskning, ökad kunskap om ADHD samt ökad förmåga att hantera svårigheter relaterade till diagnosen, även om behandlingen inte visade sig vara mer effektiv än den SKILLS. En digital version av den DBT-baserade färdighetsträningen utvärderas i en pågående studie.

Gruppbild på Johan Isaksson, Mia Ramklint och Jenny Meyer.

Från vänster: Johan Isaksson, Mia Ramklint och Jenny Meyer.

Meyer, J., Ramklint, M., Hallerbäck, M. U., Lööf, M., & Isaksson, J. (2022). Evaluation of a structured skills training group for adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomised controlled trial. European Child & Adolescent Psychiatry, 31(7), 1-13. https://doi.org/10.1007/s00787-021-01753-2

Meyer, J., Zetterqvist, V., Unenge Hallerbäck, M., Ramklint, M., & Isaksson, J. (2022). Moderators of long-term treatment outcome when comparing two group interventions for adolescents with ADHD: who benefits more from DBT-based skills training?. BMC psychiatry, 22(1), 767. https://doi.org/10.1186/s12888-022-04435-8

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin