Psykoedukation för barn och ungdomar med ADHD

En illustration av en ung person som står på en kulle och blickar ut över en stad med en blå ryggsäck på ryggen med ordet "färdigheter" på.

Projektbeskrivning

Detta projekt avser undersöka genomförbarheten av ett psykoedukativt behandlings­program, SKILLS, riktat till barn och ungdomar med ADHD. Psykoedukation har i nationella riktlinjer lyfts fram som basen för all ADHD-behandling, med syfte att ge barnet/ungdomen och anhöriga kunskap om diagnosen, möjliga orsaker, prognos, samt ge strategier att bättre handskas med vardagen. SKILLS har utarbetats av Johan Isaksson och Måns Lööf, i samarbete med flera BUP-mottagningar i Sverige och Norge, inklusive BUP Uppsala och BUP Gävle.

Behandlingen sker i grupp och består av två delar, ett riktat till barn (6–12 år) och vårdnadshavare, samt ett riktat till ungdomar (13–18 år). Resultat visar att psykoedukativ behandling i grupp är genomförbar för barn och unga med ADHD. En digital version har även utvecklats och utvärderas.

Samarbete sker med Elin Håkonsen Martinsen och Nina Helen Mjøsund Vestre Viken HF, Norge.

Lantz, S., Fornwall, C., Lööf, M., & Isaksson, J. (2021). SKILLS–A psychoeducational group programme for children with ADHD. Scandinavian Journal of Psychology, 62(4), 460-467. https://doi.org/10.1111/sjop.12727

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin