Psykoedukation för barn och ungdomar med ADHD

Projektbeskrivning
Detta projekt avser undersöka genomförbarheten av ett psykoedukativt behandlingsprogram, SKILLS, riktat till barn och ungdomar med ADHD. Psykoedukation har i nationella riktlinjer lyfts fram som basen för all ADHD-behandling, med syfte att ge barnet/ungdomen och anhöriga kunskap om diagnosen, möjliga orsaker, prognos, samt ge strategier att bättre handskas med vardagen. SKILLS har utarbetats av Johan Isaksson och Måns Lööf, i samarbete med flera BUP-mottagningar i Sverige och Norge, inklusive BUP Uppsala och BUP Gävle.
Behandlingen sker i grupp och består av två delar, ett riktat till barn (6–12 år) och vårdnadshavare, samt ett riktat till ungdomar (13–18 år). Resultat visar att psykoedukativ behandling i grupp är genomförbar för barn och unga med ADHD. En digital version har även utvecklats och utvärderas.
Samarbetsparter
Samarbete sker med Elin Håkonsen Martinsen och Nina Helen Mjøsund Vestre Viken HF, Norge.
Utvalda publikationer
Lantz, S., Fornwall, C., Lööf, M., & Isaksson, J. (2021). SKILLS–A psychoeducational group programme for children with ADHD. Scandinavian Journal of Psychology, 62(4), 460-467. https://doi.org/10.1111/sjop.12727