Att synliggöra och bemöta våldsutsatthet
Kommunikativa resurser inom Försäkringskassan för att fråga om klienters våldsutsatthet
Grundinformation
- Finansiär: Forte
Våld i nära relation (vinr) är ett allvarligt samhällsproblem som är svårt att identifiera, inte minst då det kan vara svårt för våldsutsatta att berätta om sin erfarenhet. De svenska välfärdsinstitutionerna förväntas därför ta ansvar för att aktivt ställa frågor om vinr i möte med sina klienter. Denna avhandling fokuserar på Försäkringskassans telefonsamtal med separerade föräldrar om underhållsstöd – ett institutionellt sammanhang där det huvudsakliga uppdraget inte är att hantera våld, utan att besluta om ekonomisk ersättning kopplat till socialförsäkring. Våldet blir ändå en aktuell fråga eftersom det utgör ett särskilt skäl som berättigar föräldrar till Försäkringskassans underhållsstöd.
Tidigare forskning pekar på att såväl professionella inom olika välfärdsorganisationer som klienter upplever samtalet om vinr som uppmanade, men få studier har uppmärksammat hur sådana interaktioner faktiskt kan gå till. Mot denna bakgrund undersöker detta avhandlingsprojekt de faktiska kommunikativa praktikerna inom Försäkringskassan med hjälp av samtalsanalytisk metod (Conversation Analysis, CA), och ämnar därmed att bidra till två forskningsområden: 1) om förutsättningar för samtal om sociala problem såsom våld och ekonomisk utsatthet; 2) om hur institutionella gränsdragningar synliggörs i samtal.
Avhandlingen är knuten till projektet Fråga om våld.