Online marketing of gambling in Finland and Sweden (OMG)
Grundinformation
- Finansiär: Forte,Den finländska delen har finansierats genom ett samarbetsavtal med Finlands institut för hälsa och välfärd för genomförandet av Lotterilagens § 52. Forskning knuten till 52 § finansieras av social- och hälsovårdsministeriet.
Beskrivning
Projektet Online Marketing of Gambling (OMG) analyserar hur speloperatörer på den finska och svenska spelmarknaden använder sociala medieplattformar för kommersiell kommunikation och imagebyggande. Projektet är inriktat på innehållet i kommunikationen, och om/till vilken grad det förändrades mellan åren 2017 och 2020. Under denna period utvecklades Finlands och Sveriges spelpolitik i motsatt riktning, då Finland bibehöll sitt spelmonopol, medan Sverige övergick till att bli en licensbaserad spelmarknad i januari 2019.
Projektmedlemmar
Projektledare: Matilda Hellman
Medarbetare: Johan Svensson (utredare och forskare, Karolinska Institutet/Centralförbundet för alkohol-och narkotikaupplysning), Mikaela Lindeman (projektkoordinator, Helsingfors Universitet), Paula Jääskeläinen (doktorand, Helsingfors Universitet), Nina Jokirinne (doktorand, Helsingfors Universitet), Robin Nilsson (forskare, Folhälsomyndigheten), Veera Kankainen (doktorand, Helsingfors Universitet) och Vilja Männistö (utredare, Finlands Institut för välfärd och hälsa, THL).