Thomas Karlsohn
Professor vid Institutionen för idéhistoria
- Telefon:
- 018-471 72 87
- E-post:
- thomas.karlsohn@idehist.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3P
- Postadress:
- Box 629
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Thomas Karlsohn vid Institutionen för idéhistoria
Biografi
Thomas Karlsohn är professor i idé- och lärdomshistoria och institutionens prefekt. Hans forskningsintressen rör i första hand utbildningshistoria och sekularisering. Han har även intresserat sig för filosofihistoria (främst hermeneutiken, romantiken och den tyska idealismen) samt för bildnings- och kanonbegreppen. Karlsohns forskning har belönats med priser vid flera tillfällen.
Thomas Karlsohn han är bland annat arbetande ledamot i Kungliga Vetenskapssamhället i Uppsala (KVSU), styrelseledamot i Anders Karitz stiftelse samt ledamot av styrelserna för Sankt Ignatios College och Enskilda Högskolan Stockholm. Karlsohn sitter därtill i redaktionen för kulturtidskriften Arche och verkar som kulturskribent och översättare.
Thomas Karlsohn disputerade 2005 vid Göteborgs universitet. Han var under perioden 2006-2007 postdok vid samma lärosäte samt forskarassistent finansierad av Vetenskapsrådet mellan 2008 och 2011. Karlsohn antogs som docent år 2010. Han anställdes som lektor vid Uppsala universitet 2014 och utnämndes till professor år 2019.

Publikationer
Urval av publikationer
Ingår i The Thinking University, s. 103-118, Springer, 2018
The Idea of the University and the Process of Secularisation
Ingår i PARSE Journal, s. 36-50, 2017
On emotions, Knowledge and Institutions: An Explorative Essay
Ingår i Confero, 2016
The academic seminar as emotional community
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2016
Universitetets idé: Sexton nyckeltexter
Daidalos, 2016
The Humboldtian tradition: origins and legacies
Brill Academic Publishers, 2014
Senaste publikationer
Ingår i Vetenskapens förtrollning och avförtrollning, Daidalos, 2021
Vetenskapens förtrollning och avförtrollning
Daidalos, 2021
En avförtrollad institution?: Transcendens och immanens i universitetets idéhistoria
Ingår i Vetenskapens förtrollning och avförtrollning, Daidalos, 2021
Ingår i Striden mellan fakulteterna, Daidalos, 2020
Ingår i En plats för tänkande, s. 53-77, Södertörns högskola, 2020
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Humaniora – golv, tak eller byggmaterial?
Ingår i Humtank.se, 2020
Ingår i Nyhetsbrev från Professionsförbundet, s. 2-3, 2020
Ta inte ifrån oss makten över tanken
Ingår i Upsala Nya Tidning, 2019
Ta inte ifrån oss makten över tanken
Ingår i Upsala, 2019
Vad jag lärt av Sven-Eric Liedman
Ingår i Arche – tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2019
Humboldt and the Written Word: On the Media Conditions for Bildung
Ingår i History of Education and Children's Literature, s. 713-725, 2019
Sätt kraft bakom de vackra orden om humanioras betydelse
Ingår i Curie, 2018
Tradition och revolution: Ett samtal med Ronny Ambjörnsson och Aant Elzinga
Ingår i Arche: tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2018
Universitetets idégrund och sekularisering
Ingår i Signum, 2017
Det akademiska seminariets känslohistoria
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2017
Idéhistoriker: "Bard-striden" i Lund gömmer det verkliga hotet mot universiteten
Ingår i Dagens arena, 2017
The Idea of the University and the Process of Secularisation
Ingår i PARSE Journal, s. 36-50, 2017
On emotions, Knowledge and Institutions: An Explorative Essay
Ingår i Confero, 2016
Bland blommor och läsefrukter: Ett samtal med Gunnar Eriksson
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2016
Konfliktlinjer och korsbefruktningar i amerikansk universitetshistoria
Ingår i Respons : recensionstidskrift för humaniora & samhällsvetenskap, 2016
The academic seminar as emotional community
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2016
Kraftfull teknik kräver starka lärare
Ingår i Pedagogiska Magasinet, 2016
Akademisk nostalgi: två exempel
Ingår i Arche – tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2016
Universitetet – en idé och dess slut
Ingår i Ikaros: tidskrift om människan och vetenskapen, 2015
Vetenskap och historia: Ett samtal med Tore Frängsmyr
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2015
Levd idéhistoria: Ett samtal med Karin Johannisson
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2015
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2014
Från universitet till multiversitet
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2014
Fem fronter för humanioras försvar
Ingår i Svenska Dagbladet, 2014
Idén om tolerans: Några anmärkningar
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2012
Den akademiska friheten och universitetets uppgift
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2012
Om föreläsningen: En akademisk undervisningsform igår och idag
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2011
Humboldt och skriften: Om bildningens mediala förutsättningar
Ingår i Lychnos, 2011
Ingår i Arche - tidskrift för psykoanalys, humaniora och arkitektur, 2011
Ingår i Göteborgs-Posten, 2011
Not om Toni Cassirers memoarer
Ingår i Psykoanalytisk Tid/Skrift, 2010
Ernst Cassirers tal till studenterna
Ingår i Psykoanalytisk Tid/Skrift, 2010
Ingår i Pedagogiska Magasinet, 2009
Ingår i Magasin 360 : om forskning och utveckling i skolan och förskolan, 2009
Ingår i Psykoanalytisk Tid/Skrift, 2009
Liberal education: Newman och hans arvtagare
Ingår i Psykoanalytisk Tid/Skrift, 2009
Ingår i Psykoanalytisk Tid/Skrift, 2008
Kanon och kritik: En debatt och några eftertankar
Ingår i Psykoanalytisk Tid/Skrift, 2007
Filosofins slut?: Medieteori och hermeneutik i tysk debatt
Ingår i Lychnos, 2006
Ingår i Göteborgs-Posten, 2003
Herbart och nedteckningssystemet
Ingår i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2003
Åter till ursprunget: Recension av Perry Anderson, Postmodernitetens ursprung
Ingår i Göteborgs-Posten, 2001
Ingår i Glänta, 1998
Böcker
Åbo akademi, 2018
Ensamhet och gemenskap: en brevväxling om universitetet
Korpen, 2016
Originalitetens former: Essäer om bildning och universitet
Daidalos, 2012
Teknik – retorik – kritik: Om IT-bubblan och datoriseringen av den svenska skolan
Carlsson Bokförlag, 2009
Passage mellan medier: Vilém Flusser, datorn och skriften
Folkuniversitetets Akademiska Press, 2006
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Vetenskapens förtrollning och avförtrollning, Daidalos, 2021
En avförtrollad institution?: Transcendens och immanens i universitetets idéhistoria
Ingår i Vetenskapens förtrollning och avförtrollning, Daidalos, 2021
Ingår i Striden mellan fakulteterna, Daidalos, 2020
Ingår i En plats för tänkande, s. 53-77, Södertörns högskola, 2020
Ingår i Universitetets gränser, Arche Press, 2019
Akademisk nostalgi: Om känslor och gränser
Ingår i Universitetets gränser, Arche Press, 2019
Ingår i The Thinking University, s. 103-118, Springer, 2018
Digitalisering och historia: En essä i kölvattnet av ett forskningsprojekt
Ingår i Teknik bortom optimism och misstro, GFFP, 2018
Profession och institution: en historikers tankar
Ingår i Flip the system, s. 319-327, 2017
Bokens ursprung och innehållets gränser
Ingår i Universitetets gränser, s. 7-15, Daidalos, 2016
Universitetets idé i samtiden och historien
Ingår i Universitetets idé, s. 17-157, Daidalos, 2016
Vad ska en svensk känna?: Om emotioner, kunskaper och institutioner
Ingår i Vad ska en svensk veta?, Daidalos, 2016
The Humboldtian tradition and its transformations
Ingår i The Humboldtian tradition, Brill Academic Publishers, 2014
Humboldt och skriften: Om bildningens mediala förutsättningar
Ingår i Tysk idealism, Axl Books, 2014
On Humboldtian and Contemporary Notions of the Academic Lecture
Ingår i The Humboldtian Tradition, Brill Academic Publishers, 2014
"Humanioras kris": Igår, idag, i morgon
Ingår i Till vilken nytta?, Daidalos, 2013
Ingår i Till vilken nytta?, Daidalos, 2013
De högre studiernas känslohistoria: En kartläggning och analys
Ingår i Forskning pågår – utbildningshistoria, Vetenskapsrådet, 2013
Pedagogik och medier i historiskt perspektiv
Ingår i Resultatdialog 2011, Vetenskapsrådet, 2011
Bildning före Goethes tid: Delar av en tysk begreppshistoria
Ingår i Språket i historien, historien i språket, Göteborgs universitet, 2011
Läskritikens innebörd: Bokmissbruk och bildning kring sekelskiftet 1800
Ingår i I kulturen, Freudianska föreningen, 2010
Objektivdrömmar: Ett brottstycke om Walter Benjamin och fotografins idéhistoria
Ingår i Drömmar, Göteborgs universitet, 2010
Ingår i I kulturen, Freudianska föreningen, 2010
Akademins teknik: En historisk skiss och två frågor
Ingår i Kunskapens nya världar, Uppsala universitet, 2010
Originalitet och informationsteknik
Ingår i Forskning pågår – utbildningshistoria, Vetenskapsrådet, 2009
Ingår i Samhälle, teknik och lärande, Carlsson Bokförlag, 2009
Skolans IT-bubbla: Retorik och teknik i historisk belysning
Ingår i Samhälle, teknik och lärande, Carlsson Bokförlag, 2009
Kanon och kritik: En debatt och några eftertankar
Ingår i Kanon ifrågasatt, Gidlunds förlag, 2009
Schillers modernitet: Några reflexioner kring Estetiska brev
Ingår i I skuggan av samtiden, Göteborgs universitet, 2006
Ingår i Om text, Göteborgs universitet, 2002
Ingår i Kants tredje kritik, Göteborgs universitet, 2000
Världens splittring och vetenskapens enhet: Wilhelm von Humboldt och die Altertumswissenschaft
Ingår i Vetenskap och historia, Göteborgs universitet, 1999
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Vetenskapens förtrollning och avförtrollning
Daidalos, 2021
Arche Press, 2019
Universitetets idé: Sexton nyckeltexter
Daidalos, 2016
The Humboldtian tradition: origins and legacies
Brill Academic Publishers, 2014
Till vilken nytta?: En bok om humanioras möjligheter
Daidalos, 2013
Carlsson Bokförlag, 2009
Om text: En vänbok till Eva-Lena Dahl
Göteborgs universitet, 2002
Övriga
Ingår i Respons. Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, 2020
Ingår i Respons: recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, 2017
Ingår i Respons : recensionstidskrift för humaniora & samhällsvetenskap, 2015
Professionell normbildning behöver stärkas
2014
Högskolans nya styrning hotar kreativitet och kritik
2014
Essän svävar fritt mellan kunskapsformer: Recension av Arne Melberg, Essä
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, 2014
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, 2014
Centrala universitetsvärden hotas av bolagiseringsidén
2013
2013
2013
2013
Är det mediet som styr?: Recension av Friedrich Kittler, Nedskrivningssystem 1800/2000
Ingår i Göteborgs-Posten, 2013
Recension av Carl-Göran Heidegren, Ernst och Friedrich Georg Jünger: Två bröder ett århundrade
Ingår i Lychnos, 2012
2012
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, 2012
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, 2012
Recension av Clifford Siskin & William Warner (ed.), This Is Enlightenment
Ingår i Lychnos, 2011
Recension av Robert Darnton, The Case for Books: Past, Present, and Future
Ingår i Lychnos, 2010
Recension av Elena Namli, Kamp med förnuftet: Rysk kritik av västerländsk rationalism
Ingår i Lychnos, 2009
Recension av Svante Nordin, Humaniora i Sverige: Framväxt, guldålder, kris
Ingår i Lychnos, 2008
Måste humaniora genomgå en makeover?
2007