Veronika Muchitsch
Forskare vid Institutionen för musikvetenskap
- E-post:
- veronika.muchitsch@musik.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3H
- Postadress:
- Box 633
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Veronika Muchitsch vid Institutionen för musikvetenskap
- ORCID:
- 0000-0002-1505-4357
Kort presentation
Min forskning ligger i korsningen av feministisk teori, musikvetenskap och ljudstudier och undersöker förmedlingen av musik, mening och subjektivitet i 2000-talets tekniskt medierade musikkulturer.
Jag har nyligen skrivit om Anohni's transfemina röst, "genrefluida" Spotify spellistor och TikToks affektiva musikkulturer.
2025 undervisar jag på Musiken i det populära och Analysing music without a score vid Uppsala universitet.
Nyckelord
- musicology
- voice
- gender
- feminist theory
- popular music
- sound studies
- critical new materialism
- digital media
- algorithmic technologies
Biografi
Forskare i musikvetenskap, Uppsala universitet (sedan 2025)
Lektor i genusvetenskap, Södertörns högskola (2024-2025)
Postdok forskare i genus- och musikvetenskap, Södertörns högskola och Universitetet i Oslo (2021-2024)
Fil.dr i musikvetenskap, Uppsala universitet (2020)
MA i musikvetenskap, Universitetet i Graz, Österrike (2015)
Forskning
I min forskning bygger jag främst på feministiska teorier inom kritisk nymaterialism, poststrukturalism och science and technology studies. Jag kombinerar metodiska verktyg från populärmusikstudier, musik-, media- och genusvetenskap.
Min nuvarande forskning finansierad av Vetenskapsrådet (2025-2028) undersöker förhandlingar om psykisk hälsa i nätbaserade musik- och mediekulturer genom en studie av tjejers* musikpraktiker på TikTok. Projektet studerar unga människors erfarenheter av sina teknisk medierade förhandlingar om psykisk hälsopraxis online och ämnar att teoretisera hur dessa processer formas av rollerna och relationerna mellan mänskliga, ljud- och sociotekniska egenskaper på algoritmiska musik- och medieplattformar.
I min postdok forskning vid Södertörns högskola och Universitetet i Oslo undersökte jag hur musik och subjektiviteter förhandlas i algoritmiska musikkulturer (Vetenskapsrådet, 2021-2024). Projektet resulterade i artiklar som diskuterar konstruktioner av musik, mening och subjektivitet i "genrefluida" Spotify spellistor, Spotifys multimodala konstruktioner av genre, identitet och skillnad och TikToks affektiva deltagande musikkulturer.
I min doktorsavhandling, Vocal Figurations (2020), teoretiserade och analyserade jag hur röster i 2000-talets popmusik könskodas i samspelet mellan sjungandet och lyssnandet och medieringen genom vokalteknik, studioteknik och elektronisk mediation. En resulterande artikel som studerar transfeminin röst i samtida populärmusik genom en studie av sångaren och låtskrivaren Anohni tilldelades IASPM Nordens Early Career Scholar Award 2024.
Media
Avsnitt i radioprogram
Muchitsch, V. och Plath, M. (2023). Popular music cultures of the 20th and 21st centuries. The Music Talkshow. Radio Nova.

Publikationer
Senaste publikationer
2020
Neoliberal Sounds? The Politics of Beyoncé’s Voice on “Run The World (Girls)”
Ingår i PopScriptum, 2016