Kim Astor

Nyckelord

  • artificiell intelligens (AI)
  • tillit
  • social utveckling
  • datalogiskt tänkande
  • blicken (icke-verbal kommunikation)
  • barn
  • spädbarn
  • ögonrörelsekamera

Biografi

Jag bedriver forskning inom två huvudsakliga områden: barns interaktion med AI och social utveckling

1. Barns interaktion med artificiell intelligens (AI)

Mitt mål är att förstå hur samspelet mellan barn och AI ser ut, samt vilka potentiella risker och möjligheter detta innebär ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Centrala frågeställningar rör till exempel barns tillit till AI-system och hur dessa interaktioner påverkar lärande. Ett övergripande syfte är att bidra med empiriskt underlag till utformningen av riktlinjer för barns AI-användning i ett tidigt skede, innan samhället etablerar ett svårpåverkat förhållningssätt till denna snabbt växande teknik. Detta arbete innefattar studier av både skärmbaserade AI-system och fysiskt närvarande agenter, såsom sociala robotar.

2. Spädbarns och småbarns sociala utveckling

Här fokuserar jag på de mekanismer som ligger till grund för tidig icke-verbal kommunikation, såsom förmågan att tolka andras blick. Jag intresserar mig också för hur denna tidiga utveckling relaterar till senare framväxande socialkognitiva förmågor, exempelvis språk och perspektivtagande.

Jag undersöker även hur kontextuella faktorer, såsom relationen mellan barn och förälder samt förälderns psykiska hälsa (t.ex. depression), påverkar social utveckling. Ett ytterligare fokus ligger på att jämföra hur dessa utvecklingsprocesser ser ut i olika kulturella sammanhang.

Kim Astor

Publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Artiklar i tidskrift

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin