Kim Astor
Postdoktor vid Institutionen för psykologi; Avdelningen för Utvecklingspsykologi
- E-post:
- kim.astor@psyk.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1A och 1C
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 1225
751 42 UPPSALA
Nyckelord
- artificiell intelligens (AI)
- tillit
- social utveckling
- datalogiskt tänkande
- blicken (icke-verbal kommunikation)
- barn
- spädbarn
- ögonrörelsekamera
Biografi
Jag bedriver forskning inom två huvudsakliga områden: barns interaktion med AI och social utveckling
1. Barns interaktion med artificiell intelligens (AI)
Mitt mål är att förstå hur samspelet mellan barn och AI ser ut, samt vilka potentiella risker och möjligheter detta innebär ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv. Centrala frågeställningar rör till exempel barns tillit till AI-system och hur dessa interaktioner påverkar lärande. Ett övergripande syfte är att bidra med empiriskt underlag till utformningen av riktlinjer för barns AI-användning i ett tidigt skede, innan samhället etablerar ett svårpåverkat förhållningssätt till denna snabbt växande teknik. Detta arbete innefattar studier av både skärmbaserade AI-system och fysiskt närvarande agenter, såsom sociala robotar.
2. Spädbarns och småbarns sociala utveckling
Här fokuserar jag på de mekanismer som ligger till grund för tidig icke-verbal kommunikation, såsom förmågan att tolka andras blick. Jag intresserar mig också för hur denna tidiga utveckling relaterar till senare framväxande socialkognitiva förmågor, exempelvis språk och perspektivtagande.
Jag undersöker även hur kontextuella faktorer, såsom relationen mellan barn och förälder samt förälderns psykiska hälsa (t.ex. depression), påverkar social utveckling. Ett ytterligare fokus ligger på att jämföra hur dessa utvecklingsprocesser ser ut i olika kulturella sammanhang.

Publikationer
Senaste publikationer
A novel approach to exploring infant gaze patterns with AI-manipulated videos
Ingår i Scientific Reports, 2025
- DOI för A novel approach to exploring infant gaze patterns with AI-manipulated videos
- Ladda ner fulltext (pdf) av A novel approach to exploring infant gaze patterns with AI-manipulated videos
Ingår i Psychological Science, s. 296-307, 2025
- DOI för Infant Gaze Following Is Stable Across Markedly Different Cultures and Resilient to Family Adversities Associated With War and Climate Change
- Ladda ner fulltext (pdf) av Infant Gaze Following Is Stable Across Markedly Different Cultures and Resilient to Family Adversities Associated With War and Climate Change
Gaze following in infancy: Five big questions that the field should answer
Ingår i Advances in Child Development and Behavior, s. 191-223, 2022
Maternal postpartum depression impacts infants' joint attention differentially across cultures
Ingår i Developmental Psychology, s. 2230-2238, 2022
Ingår i Developmental Science, 2022
- DOI för High quality social environment buffers infants’ cognitive development from poor maternal mental health: Evidence from a study in Bhutan
- Ladda ner fulltext (pdf) av High quality social environment buffers infants’ cognitive development from poor maternal mental health: Evidence from a study in Bhutan
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
A novel approach to exploring infant gaze patterns with AI-manipulated videos
Ingår i Scientific Reports, 2025
- DOI för A novel approach to exploring infant gaze patterns with AI-manipulated videos
- Ladda ner fulltext (pdf) av A novel approach to exploring infant gaze patterns with AI-manipulated videos
Ingår i Psychological Science, s. 296-307, 2025
- DOI för Infant Gaze Following Is Stable Across Markedly Different Cultures and Resilient to Family Adversities Associated With War and Climate Change
- Ladda ner fulltext (pdf) av Infant Gaze Following Is Stable Across Markedly Different Cultures and Resilient to Family Adversities Associated With War and Climate Change
Gaze following in infancy: Five big questions that the field should answer
Ingår i Advances in Child Development and Behavior, s. 191-223, 2022
Maternal postpartum depression impacts infants' joint attention differentially across cultures
Ingår i Developmental Psychology, s. 2230-2238, 2022
Ingår i Developmental Science, 2022
- DOI för High quality social environment buffers infants’ cognitive development from poor maternal mental health: Evidence from a study in Bhutan
- Ladda ner fulltext (pdf) av High quality social environment buffers infants’ cognitive development from poor maternal mental health: Evidence from a study in Bhutan
Gaze following emergence relies on both perceptual cues and social awareness
Ingår i Cognitive development, 2021
- DOI för Gaze following emergence relies on both perceptual cues and social awareness
- Ladda ner fulltext (pdf) av Gaze following emergence relies on both perceptual cues and social awareness
Social and emotional contexts predict the development of gaze following in early infancy
Ingår i Royal Society Open Science, 2020
- DOI för Social and emotional contexts predict the development of gaze following in early infancy
- Ladda ner fulltext (pdf) av Social and emotional contexts predict the development of gaze following in early infancy
Ingår i Infancy, s. 79-89, 2019
Gaze Following Is Not Dependent on Ostensive Cues: A Critical Test of Natural Pedagogy
Ingår i Child Development, s. 2091-2098, 2018