Maria Schildt
Universitetslektor vid Institutionen för musikvetenskap
- Telefon:
- 018-471 62 50
- E-post:
- maria.schildt@musik.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3H
- Postadress:
- Box 633
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Maria Schildt vid Institutionen för musikvetenskap
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är lektor och prefekt vid Institutionen för musikvetenskap och docent i musikvetenskap. Jag undervisar huvudsakligen inom musikhistoria och min forskning rör sig främst inom tidigmodern musik i Europa. Från 2019/20 arbetar jag inom tre olika forskningsprojekt, kring musiktransfer i Europa, Frihetstidens musikrepertoar och kyrkomusikens historia i Sverige.
Forskning
Min vetenskapliga verksamhet rör sig inom fältet tidigmodern musikhistoria. Jag har särskilt intresserat mig för frågor kring musikutövning, kulturell transfer, appropriering, anpassning och frågor kring periferi/center. Metodologiskt har jag varit intresserad av studiet av bevarade musikalier som artefakter och genom dessa kunna möjligheten att närma sig och dra slutsatser kring hur musik förmedlades, anskaffades, genom vilka nätverk och sociala strukturer, och utformingen av den samtida musikaliska utövningen och praxisen. Min avhandling 2014 "Gustav Düben at Work: Musical Repertory and Practice of Swedish Court Musicians, 1663–1690" utgår från det svenska kungliga hovets musikutövning och behandlar olika aspekter av respons på kulturell transfer, framför allt olika anpassningsprocesser med föregående identifikation och undersökningar av olika repertoarområden och samtida praktiker. En förutsättning för avhandlingsprojektet har varit den omfångsrika och välbevarade Dübensamlingen, nu i Uppsala universitetsbibliotek. Att få svar på de många tidigare olösta frågorna kring samlingens historia, dess ursprungliga struktur och avgränsning har varit nödvändigt. Andra frågor som tidigare också har varit olösta och underforskade är vilken funktion, karaktär, status och användning samlingen ursprungligen hade. Avhandlingsprojektet ledde till att betydelsefulla klargöranden kunde göras avseende dessa frågor. Delar av avhandlingsarbetets resultat har blivit implementerade i The Düben Collection Database Catalogue. Det gäller till exempel attribueringar av ett betydande antal tidigare anonyma kompositioner, konkordanser mellan handskrifter och tryck och en ny avgränsning av samlingen gentemot bibliotekets övriga musikalier. En av avhandlingsprojektets resultat har varit fastställandet av proveniensen gällande den stora samling fransk scenisk musik som finns i universitetsbiblioteket, en förutsättning för vidare forskning kring detta material. Under åren 2014-17 arbetade jag inom ett forskningsprojekt (Riksbankens jubileumsfond) med syfte att upprätta en forskningsdatabas och digitalisera denna samling.
För närvarande samarbetar jag med Lars Berglund med forskningsprojektet "Translatio musicae: fransk och italiensk musik i norra Europa, ca. 1650-1730" (från 2019) och infrastrukturprojektet "Musiken vid hov och universitet under frihetstiden (1718-1772)" (från 2020), båda finansierade av Riksbankens jubileumsfond. Jag ingår också i forskningsprojektet "Kyrkomusik i Sverige från medeltid till nutid" (från 2020), finansierat av bland annat Vitterhetsakademien.
Publikationer
Senaste publikationer
- Prelude to an abdication: Italian music and musicians at the Swedish court of Queen Christina, 1652–1654 (2024)
- Italienska och franska förebilder för den svenska hovmusiken 1640-1725 (2023)
- The Music in the Finspong Collection (2022)
- Framing Lutheran Music Culture (2021)
- Lutheran Music Culture (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Prelude to an abdication: Italian music and musicians at the Swedish court of Queen Christina, 1652–1654 (2024)
- [Review of:] In convertendo, Nunc Dimittis, Cantica Obsoleta (2021)
- The Well-Travelled Musician (2020)
- Skänka hovet heder och lustre. (2020)
- Musiktryck och musikutövning i Sverige under 1600-talet (2019)
- Le rayonnement de la musique française en Suède vers 1700: L'exemple d' Énée et Lavinie et de Thétis et Pélée de Collasse (2019)
- Olof Rudbeck (2016)
- Karl XI:s "karusell" genom Stockholm (2016)
- Andreas Düben (dä) (2016)
- Anders von Düben (dy) (2015)
- Michael Zethrin (2015)
- Gustav Düben (dä) (2015)
- Reinhold de Croll (2015)
- Ludert Dijkman (2015)
- L’Amour constant et Le Ballet de Stockholm (2013)
- The constant Love and Ballet of Stockholm (2013)
- Recension av: The dissemination of music in seventeenth-century Europe: Celebrating the Düben Collection] (2011)
- Musiken vid Karl XI:s kröning (2007)
Böcker
- The Music in the Finspong Collection (2022)
- Lutheran Music Culture (2021)
- Celebrating Lutheran Music (2019)
- Gustav Düben at Work (2014)
Kapitel
- Italienska och franska förebilder för den svenska hovmusiken 1640-1725 (2023)
- Framing Lutheran Music Culture (2021)
- The music printers Madeleine and Marie Phalèse in Antwerp, 1629–1675 (2021)
- Johann Reusch's Zehen deudscher Psalm Davids (1551) and the Circulation of German Psalm Motets in Northern Europe (2021)
- Re-using pre-existing music with new texts (2020)
- Tillfällets musik (2020)
- I segerns larm (2018)
- Musik och materiell kultur (2018)
- Hur franskt blev svenskt (2018)
- Hedwig Eleonora and Music at the Swedish Court, 1654-1726 (2017)
- Repertory and Performances of Music from the Towers of Stockholm in the Second Half of the Seventeenth Century (2015)
- Musiken vid hovet (2015)
- A Source Complex from the Early Eighteenth-Century Wolfenbüttel Court in Uppsala University Library (2015)
- French Stage Music in the Düben Collection, Uppsala (2015)