Peter Thilenius
Professor i företagsekonomi, särskilt internationellt företagande vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 16 13
- E-post:
- peter.thilenius@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- ED, docent
Kort presentation
Peter Thilenius är professor i företagsekonomi, särskilt internationellt företagande vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Hans huvudsakliga forskningsintresse centrerar kring marknadsföring och affärsrelationer i olika företagsekonomiska sammanhang. I sin undervisning har han ett särskilt intresse för marknadsföringsämnets utveckling. Han är för närvarande prefekt vid Företagsekonomiska institutionen samt föreståndare för intendenturområdet Observatoriet.
Nyckelord
- digitalisering
- fekmarketingresearchgroup
Biografi
Peter Thilenius är professor i företagsekonomi, särskilt internationellt företagande vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Hans huvudsakliga forskningsintresse centrerar kring marknadsföring och affärsrelationer i olika företagsekonomiska sammanhang. I sin undervisning har han ett särskilt intresse för marknadsföringsämnets utveckling.
Peter Thilenius anställdes 1988 vid Uppsala universitet som universitetsadjunkt i företagsekonomi och antogs samtidigt till forskarutbildningen i samma ämne. Under sin tid som doktorand kombinerade han undervisning i företagsekonomi med egna studier. Från 1990 deltog han tillsammans med flera andra doktorander i en omfattande studie av svenska internationella företag där ett resultat var hans avhandling vilken han disputerade med 1997. Därefter arbetade han vid Företagsekonomiska institutionen som universitetslektor och hade uppdrag som studierektor för grundutbildningen och ansvarig för IT-frågor.
Under åren 2000–2008 arbetade han på Mälardalens högskola som universitetslektor i marknadsföring/organisation och antogs som docent i företagsekonomi 2004. Han var under perioden även bl.a. studierektor för den nyinrättade forskarutbildningen i Industriell ekonomi och organisation och Ekonomihögskolans siste prefekt innan lärosätet omorganiserades.
Sedan 2008 är Thilenius åter verksam inom forskning och undervisning, från 2011 som professor, vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Forskningen har i stor utsträckning bedrivits i finansierade projekt i samarbete med flera forskare och har bl.a. rört konsumenter och effekter av informationsteknik, bankers internationalisering samt digitalisering och affärsrelationer. Forskningen har publicerats i välrenommerade internationella tidskrifter inom marknadsföring såsom Industrial Marketing Management, International Marketing Review och Journal of Business & Industrial Marketing men även inom angränsade fält som International Business Review och Business Process Management Journal. Han har även inom ramen för flera olika forskningsprojekt handlett ett tiotal doktorander till disputation. Hans undervisning har i huvudsak varit inom kurser i marknadsföringsämnets hela bredd men även i utbildningar i metod och genom handledning av ett stort antal kandidat- och masteruppsatser.
Publikationer
Urval av publikationer
Digital transformation of global business processes: the role of dual embeddedness
Ingår i Business Process Management Journal, s. 570-592, 2020
Extending the Business Network Approach: New Territories, New Technologies, New Terms
Palgrave Macmillan, 2016
Ingår i International Business Review, s. 155-168, 2014
Ingår i Journal of Customer Behaviour, s. 211-226, 2013
The impact of discontinuity on firms´ business relationship behaviour
Ingår i European Business Review, s. 134-150, 2012
Senaste publikationer
Ingår i Management and Information Technology after Digital Transformation, s. 217-227, Routledge, 2021
Digital transformation of global business processes: the role of dual embeddedness
Ingår i Business Process Management Journal, s. 570-592, 2020
The Impact of Changing Regulatory Environments on Bank Executives’ Strategy Formation
Ingår i Bank Regulation, Routledge, 2016
2016
Ingår i Journal of Customer Behavior, s. 173-191, 2016
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Digital transformation of global business processes: the role of dual embeddedness
Ingår i Business Process Management Journal, s. 570-592, 2020
Ingår i Journal of Customer Behavior, s. 173-191, 2016
Ingår i International Journal of Business Environment, s. 1-18, 2016
Information technology utilization for industrial marketing activities: The IT–marketing gap
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 926-938, 2015
Extending the ERP system: considering the business relationship portfolio
Ingår i Business Process Management Journal, s. 480-501, 2014
Ingår i International Business Review, s. 155-168, 2014
Tit for tat and big steps: The case of Swedish banks' internationalization 1961-2010
Ingår i International Business Review, s. 1049-1063, 2014
The impact of psychic distance on consumers’ behaviour in international online purchasing
Ingår i Journal of International Consumer Marketing, s. 234-249, 2013
Internationalisation process in turbulent and stable markets: Do firms know that they do not know?
Ingår i Journal for Global Business Advancement, s. 182-201, 2013
Ingår i Journal of Customer Behaviour, s. 211-226, 2013
The impact of discontinuity on firms´ business relationship behaviour
Ingår i European Business Review, s. 134-150, 2012
ERP selection through business relationships – adaptations or connections
Ingår i International Journal of Entrepreneurial Venturing, s. 63-83, 2011
Does a web site's country of origin impact equally on young and adult consumers?
Ingår i Young Consumers : Insight and Ideas for Responsible Marketers, s. 229-242, 2011
Industrial relationships and the effects of different types of connections
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 679-686, 2009
Ingår i International Journal of Business Environment, s. 435-452, 2009
The impact of horizontal and vertical connections on relationships' commitment and trust
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 136-147, 2005
International business-relationship triads
Ingår i International Marketing Review, s. 172-186, 2004
Ingår i Alternatives, s. 217-243, 2003
Consequences of Perception Gaps in the Headquarters - Subsidiary Relationship
Ingår i International Business Review, s. 321-344, 2000
Ingår i The Finnish Journal of Business Economics, s. 141-153, 1996
Conflict and Control in MNC New Product Introduction
Ingår i Journal of Market-Focused Management, s. 249-265, 1996
Headquarters Knowledge of Subsidiary Network Contexts in the Multinational Corporation
Ingår i International Studies of Management and Organization, s. 97-119, 1995
Böcker
Studies in Business Networks: Some Thoughts on IT and Internationalization
Mälardalens Högskola, Ekonomihögskolan, 2005
Elsevier, Amsterdam, New York etc, 2005
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Management and Information Technology after Digital Transformation, s. 217-227, Routledge, 2021
The Impact of Changing Regulatory Environments on Bank Executives’ Strategy Formation
Ingår i Bank Regulation, Routledge, 2016
Approaching and Extending Business Networks—An Agenda for New Research Challenges
Ingår i Extending the Business Network Approach, s. 3-19, Palgrave Macmillan, 2016
'Tic-Toc-Tic-Toc': Thoughts on The Tempo of Business Network Extension
Ingår i Extending the Business Network Approach, s. 359-375, Palgrave Macmillan, 2016
Information System Providers in Business-Relationship Triads
Ingår i Extending the Business Network Approach, s. 193-210, Palgrave Macmillan, 2016
Business Netquakes: Analysing Relatedness of Events in Dynamic Business Networks
Ingår i Extending the Business Network Approach, s. 315-331, Palgrave Macmillan, 2016
Internationalization of Swedish banks in Russia and the impact of political environment
Ingår i Business, Society and Politics, s. 173-193, Emerald Group Publishing Limited, 2012
Industrial business relationships and renewal through integration of information technology
Ingår i Studies in industrial renewal – coping with changing contexts, s. 117-128, Mälardalen University, 2011
A note on knowledge development in marketing management
Ingår i Exploring the worlds of Mercury and Minerva, s. 77-99, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009
Managing Cultural Problems in HQ-Subsidiary Relationships: A Managerial Dilemma
Ingår i Business Networks and International Marketing, s. 419-436, Doo Yang Publishing Co, 2007
Software In-House Integration: Quantified Experiences from Industry
Ingår i Proceedings of Euromicro Conference Software Engineering and Advanced Applications: Track on Software Process and Product Improvement (SPPI), Cavtat, 2006
Understanding enterprise systems' impact(s) on business relationships
Ingår i Advances in Information Systems Development, s. 591-602, Springer, 2006
Ingår i Business Network and International Markets, s. 141-160, Doo Yang Publishing Co., 2006
Ingår i Business Networks and International Marketing, s. 289-318, Doo Yang Sa, 2006
Commitment Dimensions in the International Industrial Relationship
Ingår i Business Networks and International Marketing, Doo Yang Publishing Co., 2006
Studies in Business Networks: Introduction
Ingår i Studies in Business Networks, s. 5-12, Ekonomihögskolan, Mälardalens högskola, Västerås, 2005
Methodological aspects of studies in business networks
Ingår i Studies in Business Networks - Some Thoughts on IT and Internationalization, s. 181-198, Mälardalen University, 2005
Opportunity Development for Ongoing Business Relationships
Ingår i Managing Opportunity Development in Business Networks, s. 250-268, Palgrave Macmillan, 2005
Network Infusion in the Multinational Corporation
Ingår i The Nature of the International Firm, s. 475-494, Handelshøjskolens Forlag, 1997
Konferensbidrag
Studying information system provider relationships impact on business relationships
2013
Internationalisation - Do they know that they don't know
2012
Business netquakes: finding relatedness in time in dynamic business networks
2011
Does psychic distance matter in the context of consumers' international online behaviour?
2011
Psychic distance in the context of consumers' international online behaviour
2011
Drivers and obstacles for global IT in the embedded multinational: A multiple case study
2011
The Effect of Discontinuity in Business Relationship
Ingår i Proceedings from the 26th IMP-conference in Budapest, Hungary in 2010, 2010
2009
Business Relationships and the Impact of Political, Competitive and Intermediary Connections
Ingår i IMP conference 2008, September Uppsala, 2008
The Spatial and Temporal Dimensions in Change of Business Networks
2006
Netquakes - Describing Effects of Ending Business Relationships on Business Networks
Ingår i 21st Annual IMP Conference, Rotterdam, 2005, 2005
2005
Understanding enterprise systems' impact(s) on business relationships
2005
2005
Netquakes - Effects of Ending Business Relationships
Ingår i 3rd Nordic Workshop on Relationship Dissolution, Kukkolaforsen, 2004
Dissolution in Business Networks - Swedish IT-companies and Radical Changes
Ingår i 19th Annual IMP Conference, Lugano, Switzerland 2003., 2003
2002
The impact of horizontal and vertical connection on relationships
2002
Consumer Distrust and Conduct - The Case of Food Safety Risk for Swedish Consumers
2002
A View on Commitment in the Long-Term Business Relationship
2002
Bringing headquarters back out
Ingår i Nordic conference in international business, 1998
The Emergence and Effects of Contextual Difference in International Business Networks
1992
Global Firms in Internationalized Networks
1990
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Extending Business Network Approach - New Territories, New Technologies, New Terms
Palgrave Macmillan, 2016
Extending the Business Network Approach: New Territories, New Technologies, New Terms
Palgrave Macmillan, 2016