Målgrupper och innehållsstruktur
För att användare lätt ska kunna hitta på webben är det viktigt att navigeringen är konsekvent. Placera innehåll där det hör hemma och följ riktlinjerna för moduler och dekorationer.
Tänk målgrupp - lägg innehållet på rätt ställe
På Uppsala universitets webbplats ska det vara lätt att hitta den information man är intresserad av, utan att behöva veta någonting om hur vi är organiserade. Därför är webbplatsen uppbyggd kring tre huvudsakliga målgruppsingångar som riktar sig till våra viktigaste målgrupper:
- Externwebben riktar sig i första hand till presumtiva studenter, men också presumtiva medarbetare, beslutsfattare och finansiärer, medier, alumner, vetenskapssamhället samt potentiella samarbetspartners och näringsliv.
- Studentingången riktar sig till befintliga studenter
- Medarbetaringången riktar sig till medarbetare.
För var och en av dessa finns en universitetsgemensam del som är till för målgruppen i stort, men också lokala delar för var och en av de tre målgruppsingångarna. En institution har till exempel egna webbsidor på externwebben för att kunna rikta sig mot externa målgrupper, egna sidor på studentingången för att nå sina studenter och egna sidor på medarbetaringången för att kunna nå sina medarbetare. Även fakulteter, områden och campus har egna webbsidor på motsvarande sätt.
Dubblera inte - komplettera och länka istället
Tänk på att inte dubblera information som redan finns någon annanstans på universitets webbplats. Inom medarbetaringången respektive studentingången finns dessutom möjligheten att komplettera information som finns på något av de nämnda ställena nedan på sin lokala sida (till exempel institution).
Guide för att komplettera information
- Information som är till för alla finns på de universitetsgemensamma sidorna i respektive ingång.
- Information som är gemensam för institutionerna/centrumen vid ett område/fakultet finns på områdes- och fakultetssidorna.
- Varje campus har sina egna sidor i var och en av de tre målgruppsingångarna som innehåller information som har med campuset att göra.
- På medarbetaringången finns riktade ingångar där informationen riktar sig till målgrupper som arbetar inom samma område, till exempel forskning, undervisning, chef- och ledarskap.
- Inom medarbetaringången respektive studentingången finns möjligheten att komplettera information som finns på något av de nämnda ställena ovan med lokal information på till exempel en institution genom att använda smart länkning (funktionen Komplettering av universitetsgemensam sida).
Gruppera information
Du underlättar för användaren att hitta rätt på webben och få överblick om du grupperar ditt innehåll på ett pedagogiskt sätt. Tänk i kategorier. Information som hör till samma kategori och riktar sig till samma målgrupp ska ligga på samma ställe.
Lokala sök
Vid behov kan du lägga till en sökfunktion på en sida med många undersidor för att det ska bli lättare att hitta bland dessa. Till exempel på sidan forskning om ni har många forskningssidor. Sökrutan placeras väl synlig i den övre delen av webbsidan. IT-supporten hjälper till att sätta upp sökrutor.
Spegla en modul som finns på en annan sida
Ibland kan det vara relevant att visa upp exakt samma innehåll på flera ställen för att slippa uppdatera på flera ställen. Oftast vill man spegla delar av innehållet på en sida till en annan sida. Innan du gör det är det dock viktigt att du säkerställer att informationen är skriven på ett sådant sätt att den funkar för båda målgrupperna. Du kan välja att spegla en modul eller layout som ligger på en annan sida.
Riktlinjer för menyer
- Sidans namn som visas i menyn ska vara beskrivande och så kort som möjligt. Den ska helst få plats på en rad.
- Man bör hålla sig till max sju alternativ i en meny för att det ska bli överblickbart.
Kontakt
- Läs gärna våra guider och riktlinjer eller besök våra webbstugor i första hand.
- Guider
- Webbstugor
- Kontakta it-supporten eller webbredaktionen