Att söka och hantera behörigheter

Webbansvariga söker behörighet åt redaktörer och skribenter

Från och med juli 2024 är det webbansvarig som ansöker om behörighet åt redaktörer och skribenter efter att ha stämt av med chef/prefekt som är den som utser vilka medarbetare som ska ha rollerna. Det är webbansvarig som ser till att rätt personer har rätt behörigheter. Webbansvarig ansöker även åt de som ska bli webbansvariga.

Ansökningar som skickats in av webbansvariga godkännes därefter av webbredaktionen under förutsättning att personen genomfört relevant utbildning. Efter att webbredaktionen gett sitt godkännande tilldelar it-supporten behörigheten. Övriga ansökningar avslås med hänvisning till webbansvarig.

Steget där chef/prefekt godkänner behörighetsansökningar togs bort i samband med den nya rutinen att webbansvarig ansöker om alla behörigheter i juli 2024.

Redaktörsorganisation

Principer för rolltilldelning

Guide för att skapa behörighetsansökan

 

Om webbansvarig saknas

Alla delar av universitetets webbplats behöver ha minst en webbansvarig. Om webbansvarig saknas vid inkommande ansökningar kontaktas chef/prefekt med uppmaning om att utse och meddela vem som ska vara webbansvarig.

Kontakta din chef/prefekt om din webb saknar webbansvarig och be om att få besked om vem som ska ha rollen.

Den som ska bli webbansvarig för en del av webben där webbansvarig av någon anledning saknas skickar själv in sin ansökan. I godkännandeprocessen kontaktas chef/prefekt via mejl för att få bekräftat att personen har blivit utsedd att ha rollen.

Uppmärksamma din chef/prefekt på att du har skickat en ansökan och att denne därmed kommer att få mejl om att bekräfta att du är utsedd att ha rollen.

Se vilka som är webbansvariga

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin