Stöd för dig som arbetar med institutions- och centrumsidor

Här finns hjälp för dig som arbetar med institutions- och centrumsidor - hur det funkar, vad du ska tänka på och vilka riktlinjer som gäller.

Var noga med målgruppen

Institutioner och centrum har egna sidor på var och en av de tre målgruppsingångarna - externwebben, medarbetaringången och studentingången. Det gör det enklare för målgrupperna att hitta rätt information - under förutsättning att du har målgruppsanpassat informationen i de olika ingångarna..

Presumtiva studenter hittar sin utbildning via de universitetsgemensamma utbildningssidorna. Presumtiva medarbetare hittar lediga jobb på de universitetsgemensamma jobbsidorna.

Mer om målgruppsanpassning och innehållsstruktur

Dubblera inte information - komplettera och länka istället

Tänk på att inte dubblera information som redan finns någon annanstans på universitets webbplats.

Läs mer om att länka och komplettera information

Nyheter och evenemang

Nyheter och evenemang läggs i någon av de tre målgruppsingångarna (extern, student, medarbetare). Nyheterna och evenemangen visas sedan på olika ställen enligt vissa principer.

En viktig sak att veta är att alla evenemang som läggs på era externa sidor också visas i ert flöde på medarbetaringången samt i varje medarbetares personliga evenemangsflöde på medarbetaringångens startsida.

Läs mer om hur nyheter och evenemang fungerar

Institutioner och centrum på externwebben

Institutionens/centrumets externa webbsidor (uu.se) riktar sig främst till externa målgrupper såsom forskarkollegor vid andra institutioner och lärosäten, samarbetsparter och journalister.

Det går bra att ni presenterar era utbildningar här för presumtiva studenter, men det ska vara kortfattat. Den fullständiga informationen om utbildningarna ska finnas i den universitetsgemensamma utbildningskatalogen.

  • På externwebben är det viktigt med konsekvens så att en besökare känner igen sig och kan hitta rätt snabbt. Den standarduppsättning av undersidor som ska följas är:
    • Utbildning
    • Forskning
    • Samverkan
    • Om oss (obligatorisk)
    • Kontakt (obligatorisk)
    • Nyheter (dold i menyn)
    • Kalendarium (dold i menyn)
  • Sidornas ordningsföljd ska vara den som visas ovan.
  • Så långt det är möjligt ska sidorna Utbildning, Forskning och Samverkan finnas för att beskriva institutionens/centrumets verksamhet. Om någon av dessa tre inte är relevant kan de tas bort.
  • Om oss och Kontakt är obligatoriska.
  • Kontaktsidan använder kontaktmallen som hämtar information ur personalkatalogen. Ändring eller tillägg av kontaktvägar görs i Akka.
  • Under forskningssidorna ska verksamhetens forskning presenteras på ett strukturerat sätt med hjälp av de forskningsmallar som finns. Guide för forskningsmallar.
  • Ibland kan det finnas behov av en undersida utöver dessa. Kontakta i så fall webbredaktionen som hjälper dig hitta en bra struktur för ert innehåll.

Startsidan ska göra det lätt för besökaren att klicka sig vidare in på sidorna. Lyft upp det som är aktuellt och som ni vet är sådant som är relevant för målgrupperna, som besökarna efterfrågar och som ni vill nå ut med.

Obligatorisk innehåll på startsidan som ligger i mallen

  • Stor puff med bild och text. Guide för startsidor
    • Bilden ska spegla verksamheten och vara 1932 pixlar bred och 828 pixlar hög.
    • Texten ska utgöras av institutionens/centrumets namn samt, om man så vill, en passande undertext.
  • Lokal sökruta som endast söker inom era sidor på externwebben.
  • Puffar för målgruppsingångar för att besökaren ska kunna navigera sig emellan de tre

Exempel på övrigt innehåll på startsidan

  • Nyhetsflöde (beställs från it-supporten)
  • Evenemangsflöde/kalendarium (beställs från it-supporten)
  • Publikationslista, exempelvis de senaste publikationerna
  • Bildpuffar, pilpuffar, nyhetspuffar

Institutioner och centrum på medarbetaringången

Institutionens/centrumets webbsidor på medarbetaringången riktar sig till institutionens/centrumets egna medarbetare, som också är de enda som kan se innehållet på sidorna.

Medarbetarna når startsidan via den personliga menyn uppe till höger på medarbetaringången eller på medarbetaringångens startsida.

Uppmana gärna medarbetarna att titta igenom de personliga flödena på medarbetaringångens startsida varje dag för att inte missa information.

Läs mer om medarbetaringången

  • Ni anpassar sidstrukturen och innehållet efter hur behoven ser ut hos er internt.
  • De interna kontaktvägarna kan skilja sig från de officiella som finns i personalkatalogen. Beroende på hur det ser ut hos er kan ni välja att bygga upp en helt egen kontaktsida för era interna kontaktvägar eller visa informationen ur personalkatalogen. Det går också att kombinera kataloginformationen med egen information.
  • Lägg bara in sådan information som är specifik för medarbetarna på din institution eller centrum.
  • Dubblera inte information som redan finns någon annanstans.

Obligatorisk innehåll på startsidan som ligger i mallen

  • Stor puff med bild och text. Guide för startsidor
    • Bilden ska vara 1932 pixlar bred och 828 pixlar hög.
    • Texten skrivs på formen "Medarbetare vid [institutionens/centrumets namn] samt, om man så vill, en passande undertext.
  • Lokal sökruta som endast söker inom era sidor på medarbetaringången.
  • Puffar för målgruppsingångar för att besökaren ska kunna navigera sig där emellan.

Exempel på övrigt innehåll på startsidan

  • Meddelandeflöde (beställs från it-supporten)
  • Evenemangsflöde/kalendarium (beställs från it-supporten)
  • Verktygsmodul där ni via metadata kan välja in de verktyg som är viktiga att ha snabb åtkomst till för era medarbetare. Guide för startsidor
  • Publikationslista, exempelvis de senaste publikationerna
  • Bildpuffar, pilpuffar, nyhetspuffar
  • Hitta på campus
  • Kontakt

Institutioner och centrum på studentingången

Institutionens/centrumets webbsidor på studentingången (uu.se/student) riktar sig till befintliga studenter.

  • Lägg bara in sådan information som är specifik för studenterna på din institution eller centrum.
  • Dubblera inte information som redan finns någon annanstans.

Läs mer om studentingången

Sidstrukturen ska se ut så här:

  • Startsida
    • Anmälan och registrering (alltid först i menyn)
    • Eventuella ytterligare sidor
    • Kontakt (alltid sist i menyn)
    • Meddelanden (dold i menyn)

Du som redaktör kan själv välja att skapa ytterligare undersidor vid behov. Det är viktigt att dessa sorteras enligt strukturen ovan.

Obligatorisk innehåll på startsidan som ligger i mallen

  • Stor puff med bild och text. Guide för startsidor
    • Bilden ska spegla verksamheten och vara 1932 pixlar bred och 828 pixlar hög.
    • Texten skrivs på formen "Student vid [institutionens/centrumets namn] samt, om man så vill, en passande undertext.
  • Lokal sökruta som endast söker inom era sidor på studentingången.
  • Puffar för målgruppsingångar för att besökaren ska kunna navigera sig emellan de tre

Exempel på övrigt innehåll på startsidan

  • Meddelandeflöde
  • Bildpuffar, pilpuffar, nyhetspuffar

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin