KoF24 Medfarm: Områdes­nämnden beslutar om direktiv för forsknings­utvärderingen

Efter rektors beslut om genomförande av Kvalitet och Förnyelse 2024 (KoF24) har områdesnämnden (ON) för vetenskapsområdet för medicin och farmaci fattat beslut om direktiv för den områdesspecifika hanteringen: KoF24 Medfarm. Direktivet beskriver mål och upplägg för KoF24 Medfarm och är resultatet av en förstudie som genomförts vid vetenskapsområdet under våren 2023.

Målet med KoF24 är att stärka Uppsala universitets förmåga att bedriva forskning av högsta kvalitet och relevans. KoF24 förväntas bidra till ökad kunskap om forskningens förutsättningar, möjligheter och utmaningar samt bidra med rekommendationer från externa bedömare som underlag för kvalitetsutveckling på alla nivåer inom universitetet.

Upplägget för KoF24 i rektors direktiv (UFV 2022/1003) består av två delar. En del med universitetsgemensamma teman och tematisk utvärdering av a) forskningsinfrastruktur samt b) tvär- och mångvetenskap. Den andra delen innefattar vetenskapsområdesdriven utvärdering av forskning och forskningsmiljöer i områdena:

1. forskningens och forskningsmiljöernas utveckling och förnyelse
  2. samverkan med omgivande samhälle
  3. rekrytering, karriärvägar och karriärstöd
  4. samband mellan forskning och utbildning.

Förstudie under 2023

Under våren 2023 genomförde vetenskapsområdet en förstudie som resulterade i ett direktiv med ramar för KoF24 Medfarm. Direktivet beskriver hur utvärderingen ska genomföras med en rimlig ambitionsnivå, inklusive upplägg, tidsplan, organisation och underlag.

Mål för KoF24 Medfarm

Målet för KoF24 Medfarm är att identifiera goda forskningsmiljöer och särskilt de forskningsmiljöer som har potential att utvecklas. Utgångspunkten för utvärderingen är de fyra aspekterna i rektors direktiv samt vetenskapsområdets mål och strategier, Vision:Medfarm.

Vision:Medfarm – Vetenskapsområdet för medicin och farmaci

Genomförandet

Vid genomförandet ska KoF24 Medfarm dra nytta av tidigare arbete och nyttja relevanta underlag om vetenskapsområdet, sammanställningar av basdata, bibliometri och relevanta indikatorer från Vision:Medfarm. Under genomförandeprocessen kan även självvärderingar, intervjuer samt platsbesök av ett antal externa bedömare användas som utvärderingsmetoder. Forskningsutvärderingen ska genomföras med rimlig ambitionsnivå.

KoF24 Medfarms organisation

KoF24 Medfarm kommer ha en styrgrupp som består av Mats Larhed, vicerektor, Eva Tiensuu Janson, ställföreträdande vicerektor, Karin Forsberg Nilsson, dekan för medicinska fakulteten, och Mathias Hallberg, dekan för farmaceutiska fakulteten.

Det praktiska arbetet kommer till stor del utföras av en kansligrupp. Referensgrupper kan komma att involveras i det förberedande arbetet. Områdesnämndens arbetsutskott kommer att fatta beslut om externa granskare för KoF24 Medfarm. Vicerektor är uppdragsgivare för KoF24 Medfarm.

Resultatet

Resultatet från forskningsutvärderingen kan komma att användas som underlag för prioritering av framtida insatser inom ramen för ordinarie verksamhetsplanering.

Detta händer härnäst

• Höst 2023: Vetenskapsområdena redovisar tidsplan för genomförande för rektor.
  • Januari 2024: Sammanställning av underlag och utskick till institutionerna.
  • Februari 2024: Självvärdering institutioner.
  • April 2024: Genomförande av eventuella intervjuer.
  • Augusti 2024: Sammanställning av underlag och utskick till panelen.
  • Oktober 2024: Panelbesök.
  • November 2024–februari 2025: Sammanställning av rapport.
  • Februari 2025: Rapport från KoF24 Medfarm klar och lämnad till rektor.
  • April 2025: Rektor håller forskningsutvärderingskonferens för Uppsala universitet.

Information om KoF24 Medfarms fortsatta process

Områdeskansliet kommer löpande att uppdatera medarbetaringången med relevant information om processen. De som involveras i arbetet kommer att bjudas in till möten och resultaten kommer att redovisas vid prefektmöten och fakultetskollegier.

Ebba Burman