2024 års pedagogiska pristagare utsedda

Fyra personer framför en skrivtavla i ett föreläsningsrum.

Anne-Christine Norlén, universitetsadjunkt vid institutionen för ABM, får besked att hon tilldelats det fria pedagogiska priset 2024. Foto: Marcus Holmqvist.

Årets pedagogiska pristagare vid Uppsala universitet undervisar inom litteraturvetenskap, juridik, mikrobiologi och matematik. Det fria pedagogiska priset har i år temat "Utbildning för ett framtida föränderligt arbetsliv" och går till Anne-Christine Norlén, universitetsadjunkt vid institutionen för ABM.

De pedagogiska pristagarna nomineras av studenter och kollegor. De slutliga pristagarna utses av rektor efter förslag från en beredningsgrupp.

Det fria priset tilldelas universitetsadjunkt Anne-Christine Norlén vid Institutionen för ABM på temat ”Utbildning för ett framtida föränderligt arbetsliv”.

Anne-Christine Norlén arbetar medvetet för en pedagogik som främjar samverkan mellan utbildning och ett föränderligt arbetsliv. Genom goda kontakter med alumner som också bidrar i undervisningen och kontextualisering av utbildningens innehåll i ett snabbt föränderligt fält stöttas studenterna i sitt lärande. Med sin breda kompetens och tydliga undervisning ger hon alla studenter goda förutsättningar. Studenter som får del av den mångfacetterade och aktuella bild Anne-Christine ger av fältet utvecklas till reflekterande praktiker.

Område teologi, humaniora och utbildningsvetenskap

Universitetslektor Janne Lindqvist vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik har tilldelats 2024 års pedagogiska pris inom området för teologi, humaniora och utbildningsvetenskap.

Janne Lindqvist är en lärare med en mycket god pedagogisk kompass. Han är en viktig förebild för ämnet retorik och stimulerar studenter till kreativitet och kritiska perspektiv genom föreläsningar och seminarier där studenterna inte kan undgå att engageras. Han deltar aktivt i den pedagogiska utvecklingen vid institutionen och har en tydlig vision om studenternas lärande. Janne undervisar alltid med tydlig vetenskaplig förankring, höga krav, genomtänkt struktur och stor tillgänglighet.

Område juridik och samhällsvetenskap

Universitetslektor Therése Fridström Montoya vid Juridiska institutionen har tilldelats 2024 års pedagogiska pris inom området juridik och samhällsvetenskap.

Therése Fridström Montoya är en pedagog som möter studenterna med varmt engagemang i all undervisning. I lärosalen låter hon möjliga lösningar på de juridiska problemen växa fram på tavlan i dialog med studenterna på ett sätt som gör att alla känner sig sedda och att de kan bidra. I sin undervisning bottnar hon i djupa materiella kunskaper och bygger den på erfarenhet om vad som kommer att krävas i det kommande yrkeslivet.

Område medicin och farmaci

Professor Linus Sandegren vid Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi har tilldelats 2024 års pedagogiska pris inom området medicin och farmaci.

Linus Sandegren är en skicklig och entusiasmerande lärare. Oavsett om det gäller studenter inom biomedicin eller på läkar- och apotekarprogrammen väcker han deras passion för bakteriologi. Att engagemanget för deras lärande uppskattas av studenterna märks på det flertal pedagogiska utmärkelser han tilldelats under åren. Klarsynt och strukturerat bidrar Linus aktivt till kurs- och programutveckling till gagn för studenter och lärarkollegor. Hans föreläsningar om antibiotikafrågor på gymnasieskolor och andra institutioner väcker även allmänhetens medvetenhet för detta viktiga ämne.

Område matematik, naturvetenskap och teknik

Universitetslektor Anna Sakovich vid Matematiska institutionen har tilldelats 2024 års pedagogiska pris inom området matematik, naturvetenskap och teknik.

Anna Sakovichs matematikundervisning kännetecknas av skicklighet, tillgänglighet och ett stort engagemang för studenters lärande. Genom tydliga strukturer och studentaktiverande pedagogik delar hon med sig av gedigna ämneskunskaper och får komplexa sammanhang att bli förståeliga. Annas effektiva användning av interaktiva pedagogiska verktyg under föreläsningarnas gång stärker studenternas delaktighet och inkludering i undervisningen, samt bidrar till en interaktiv lärandemiljö där varje fråga ges utrymme att besvaras och utvecklas, vilket möts av stor uppskattning från studenternas håll.

Annica Hulth

Pedagogiska priset

Uppsala universitet delar årligen ut pedagogiska priser för framstående insatser inom grundutbildningen enligt särskilda nomineringskategorier.

Fyra av priserna tilldelas lärare inom områdena:

• teologi, humaniora och lärarutbildning
  • juridik och samhällsvetenskap,
  • medicin och farmaci
  • matematik, naturvetenskap och teknik.

Det femte priset ges för pedagogiska insatser inom ett för året särskilt prioriterat område.

Läs mer om det pedagogiska priset