Svenska som andraspråk för undervisning i de tidigare skolåren
Kurs, Grundnivå, 5NS267
Våren 2025 Våren 2025, Uppsala, 100 %, Campus, Svenska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 100 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 20 januari 2025–8 juni 2025
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 45 000 kr
- Studieavgift, totalt: 45 000 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 oktober 2024
- Anmälningskod
- UU-05648
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 20 december 2024–19 januari 2025
- Institutionens information om registrering
Våren 2026 Våren 2026, Uppsala, 100 %, Campus, Svenska
- Studieort
- Uppsala
- Studietakt
- 100 %
- Undervisningsform
- Campus
- Undervisningstid
- Dag
- Studieperiod
- 19 januari 2026–7 juni 2026
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
- Urval
-
Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 45 000 kr
- Studieavgift, totalt: 45 000 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 oktober 2025
- Anmälningskod
- UU-05648
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 19 december 2025–18 januari 2026
- Institutionens information om registrering
Om kursen
Den här kursen är för dig som vill utveckla din kompetens att undervisa i ett flerspråkigt klassrum. I kursen får du läsa om hur flerspråkighet fungerar både på samhälls- och individnivå och hur politik och språkplanering styr språkanvändningen i skola och samhälle. Du får identifiera och diskutera språklig variation samt attityder till språklig mångfald. I tre av delkurserna lär du dig om hur det svenska språket är konstruerat i förhållande till andra språk och vad som är särskilt svårt att lära sig, både grammatiskt och fonetiskt samt hur man bedömer ett språk i utveckling.
Vidare studerar du hur tillägnandet av ett andraspråk går till och vilka faktorer som påverkar inlärningen. I kursen tas också modeller för flerspråkig utbildning upp och skolämnet svenska som andraspråk diskuteras i ett historiskt och internationellt perspektiv. Du får läsa forskningsartiklar som undersökt och beskriver metoder för undervisning av flerspråkiga barn samt öva dig på att göra didaktiskt förankrade val av läromedel. Kursen breddar din kompetens att arbeta med barn med skiftande bakgrunder.
Kontakt
- Studievägledning
- studievagledningen@nordiska.uu.se
- 018-471 1284