Matematik I för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3
Kursplan, Grundnivå, 4PE011
- Kod
- 4PE011
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
En B, Ma B, Nk A, Sh A (områdesbehörighet 6b)
Mål
Ett syfte med kursen är att grundlägga matematiska och didaktiska begrepp och teorier för senare studier inom matematikdidaktik. Ett andra syfte är att förbereda för uppgiften att undervisa enligt och förhålla sig till aktuella styrdokument. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- föra skriftliga didaktiska och matematiska resonemang
- föra skriftliga matematiska resonemang vid lösning av uppgifter i matematik.
- förankra resonemangen i didaktiska och matematiska begrepp och teorier.
- redogöra för grundläggande matematiska och didaktiska begrepp och teorier.
- använda analytiska begrepp för att urskilja och beskriva villkor och förutsättningar för matematikundervisning och tänkande och lärande i matematik.
- motivera sina ställningstaganden om undervisning och lärande i matematik utifrån grundläggande matematiska och didaktiska begrepp och teorier.
- använda och integrera estetiska uttrycksformer för att representera ett matematiskt innehåll.
- sammanfatta vetenskapliga texter.
Innehåll
Under kursen behandlas nedanstående områden.
- Introduktion till matematikdidaktik som vetenskapsområde och undervisningspraktik
- Grundläggande taluppfattning och talbegrepp
- Representationsformer och talbeteckningssystem
- Aritmetik med rationella tal. Detta innefattar addition, subtraktion, multiplikation och division med hela tal samt enkla bråktal. Dessutom ingår olika räknestrategier samt relationen mellan operationer.
- Algebra. Tyngdpunkten ligger på talmönster, relationerna likhet, olikhet och 'skilt från' samt enkla ekvationer och funktioner
- Grundläggande teorier om kunskap, lärande och undervisning i matematik. Tyngdpunkten ligger dels på de didaktiska grundbegreppen syfte, innehåll och metod, dels på teorier om begreppsbildning, taluppfattning och räkneoperationer.
- Grundskolans läroplaner och kursplaner i matematik.
- Aritmetikens och algebrans historia
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.
Examination
- Skriftlig salstenta
- Skriftlig och/eller muntliga examinationer under kursens gång
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011