Ledarskap för grundlärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE056
- Kod
- 4PE056
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 augusti 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen riktar sig till studenter som läser grundlärarprogrammet. Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att självständigt arbeta som grundlärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Kursen är relaterad till den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över orsak och verkan i samspelet mellan lärare och elev baserat på autentiska fall
- identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
- formulera och värdera olika handlingsstrategier och deras konsekvenser vad gäller ledning av grupper i ett kortare och längre perspektiv
- redogöra för och problematisera begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling
- visa kännedom om det pedagogiska ledarskapets betydelse för att motverka diskriminering och kränkande behandling
- redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor baserat på autentiska fall
- tillämpa pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- aspekter av ledarskap i grundskolan samt forskning och teorier om ledarskap
- ledarens roll i grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete
- kommunikation i syfte att kommunicera och förankra skolans värdegrund
- centrala delar av lärarens arbete såsom planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende ledarskap i skolan
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1