Ledarskap för grundlärare

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE056

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE056
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

60 hp från termin 1 och 2, samt 15 hp från termin 3 på programmet

Mål

Kursen riktar sig till studenter som läser grundlärarprogrammet. Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att självständigt arbeta som grundlärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Kursen är relaterad till den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över orsak och verkan i samspelet mellan lärare och elev baserat på autentiska fall
  • identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
  • formulera och värdera olika handlingsstrategier och deras konsekvenser vad gäller ledning av grupper i ett kortare och längre perspektiv
  • redogöra för och problematisera begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling
  • visa kännedom om det pedagogiska ledarskapets betydelse för att motverka diskriminering och kränkande behandling
  • redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor baserat på autentiska fall
  • tillämpa pedagogiskt ledarskap och konflikthantering

Innehåll

Följande tas upp i kursen:

  • aspekter av ledarskap i grundskolan samt forskning och teorier om ledarskap
  • ledarens roll i grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete
  • kommunikation i syfte att kommunicera och förankra skolans värdegrund
  • centrala delar av lärarens arbete såsom planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
  • juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende ledarskap i skolan

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.

Examination

Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin