Ledarskap för grundlärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE056
- Kod
- 4PE056
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
60 hp från termin 1 och 2, samt 15 hp från termin 3 på programmet
Mål
Kursen riktar sig till studenter som läser grundlärarprogrammet. Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att självständigt arbeta som grundlärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Kursen är relaterad till den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över orsak och verkan i samspelet mellan lärare och elev baserat på autentiska fall
- identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
- formulera och värdera olika handlingsstrategier och deras konsekvenser vad gäller ledning av grupper i ett kortare och längre perspektiv
- redogöra för och problematisera begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling
- visa kännedom om det pedagogiska ledarskapets betydelse för att motverka diskriminering och kränkande behandling
- redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor baserat på autentiska fall
- tillämpa pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- aspekter av ledarskap i grundskolan samt forskning och teorier om ledarskap
- ledarens roll i grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete
- kommunikation i syfte att kommunicera och förankra skolans värdegrund
- centrala delar av lärarens arbete såsom planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende ledarskap i skolan
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1