Ledarskap för grundlärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE056
- Kod
- 4PE056
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 21 april 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för grundlärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp från termin 1 och 2, samt 15 hp från termin 3 på programmet
Mål
Kursen riktar sig till studenter som läser grundlärarprogrammet. Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att självständigt arbeta som grundlärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Kursen är relaterad till den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande
- redogöra för, och analysera, hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och relationen mellan lärare och elever
- identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
- redogöra för hur man kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- redogöra för hur man kan beakta ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor
- i ledarskapsrelaterade sammanhang formulera sig korrekt, på svenska, i tal och skrift.
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- centrala delar av lärarens arbete såsom retorik, kommunikation, planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- forskning och teorier med implikationer för lärares ledarskap, gruppdynamik, normbildning, olika former av kränkande behandling och konflikter
- muntlig och skriftlig kommunikation i syfte att kommunicera och förankra skolans värdegrund samt i syfte att kommunicera med elever och deras vårdnadshavare
- framgångsfaktorer i lärares ledarskap
- juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende pedagogiskt ledarskap i skolan.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1