Matematik I för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3
Kursplan, Grundnivå, 4PE011
- Kod
- 4PE011
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 30 september 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 b/6 b)
Mål
Syftet med kursen är att introducera och diskutera matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska teorier, samt att sätta detta i relation till lärandeperspektiv. Kursen ska också tydliggöra matematikdidaktiken som vetenskapsområde och undervisningspraktik samt relationen mellan dessa. Kursens innehåll ger också en grund för senare kurser i matematik för grundlärarprogrammet med inriktning mot Fk-3.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- föra didaktiska och matematiska resonemang, såväl muntligt som skriftligt
- beskriva innebörden av och använda matematiska och didaktiska begrepp, samt tillämpa dessa för att motivera ställningstaganden beträffande undervisning och lärande i matematik
- självständigt lösa matematiska uppgifter, samt kunna redogöra såväl muntligt som skriftligt för olika lösningsalternativ
- redogöra för teorier gällande matematisk begreppsutveckling och språkets betydelse för matematikinlärning
- redogöra för skolans läro- och kursplaner och sätta dessa i relation till undervisning och lärande i matematik
- använda olika undervisningsmaterial och tekniker utifrån matematiska och didaktiska begrepp och teorier
- sammanfatta och granska vetenskapliga texter inom matematikdidaktik.
Innehåll
Under kursen behandlas nedanstående områden:
- Fördjupning av för matematikundervisningen relevanta kunskaper i matematik
- Grundläggande taluppfattning
- Positionssystemet samt olika sätt att representera olika tal
- Aritmetik innefattande addition, subtraktion, multiplikation och division med naturliga tal samt enkla bråktal
- Räknelagar, räknestategier, procenträkning och huvudräkning
- Olika arbetssätt, konkretisering och vardagsanknytning i undervisning beträffande taluppfattning och aritmetik
- Grundskolans läroplaner och kursplaner i matematik
- Didaktiska teorier gällande matematisk begreppsutveckling och språkets betydelse i lärandet av matematik
- Introduktion till matematikdidaktik som vetenskapsområde
- Matematiska influenser från olika kulturer
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
- Skriftlig salstentamen
- Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011