Ledarskap för grundlärare

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE056

Kod
4PE056
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom grundlärarprogrammet

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska få kunskap och förmåga att självständigt arbeta som grundlärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering. Kursen är relaterad till den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning med fokus på ledarskap och lärande
  • redogöra för, och analysera, hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och hur lärare kan skapa förutsättningar för lärande
  • identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
  • redogöra för hur man kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
  • redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor samt lärares yrkesetiska principer
  • visa hur lärare kan använda digitala medier i undervisningen, visa ett kritiskt och forskningsbaserat förhållningssätt till digitala medier samt använda digitala medier för att redovisa och analysera sitt eget ledarskap
  • i ledarskapsrelaterade sammanhang formulera sig korrekt och ändamålsenligt, på svenska, i tal och skrift.

Innehåll

  • Centrala delar av lärarens arbete såsom retorik, kommunikation, planering, undervisning, reflektion, kontroll, motivation, gruppering och individualisering.
  • Forskning och teorier med implikationer för lärares ledarskap, gruppdynamik, normbildning, olika former av kränkande behandling och konflikter.
  • Muntlig och skriftlig kommunikation i ledarskapsrelaterade sammanhang.
  • Framgångsfaktorer i lärares ledarskap.
  • Juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende pedagogiskt ledarskap i skolan.
  • Användande av digitala verktyg.
  • Aktuell forskning om möjliheter och problem med digitala verktyg i skolan.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Examination sker genom bedömning av muntliga, skriftliga och digitala uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin